villafernstrom villafernstrom skrev:
Tack va kul att du tycker det!

Här är två bilder. Tror dock att dessa är laserade men det är i alla fall samma panel. Den är genomimpregnerad med organiska svampdödande medel. Inga tungmetaller används vilket känns bra ur miljösynpunkt, det är viktigt för oss. Man kan låta den vara helt som den är eller lasera, måla eller vad man vill i framtiden. Vi kommer nog dock bara låta den bli sådär ljusgrå och gå på det underhållsfria alternativet :)
Superwood heter tillverkaren.
Verkligen snygg fasad...
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Jodå men tänk på att CAD missar väggtjocklekar och toleranser och lagen struntar i byggfel
Va? CAD ritar väl för bövelen inte själv? Om väggens tjocklek inte blir rätt / endast ett streck så är det ju endast pga av att den som ritat gjort fel.

Precis på samma sätt om man ritar med penna och papper.
 
  • Gilla
tynell och 9 till
  • Laddar…
Roligt projekt. Jag tycker dock att det är väldigt slimmat avseende praktiska utrymmen. Det blir lite som ett sommarboende.
Det jag saknar:
1-2 sovrum (flera barn, kontor, gästrum, syhörna etc)
Förrådsutrymmen (säsongsartiklar, vinterkläder, lagringsytor).
Stort dubbelgarage kan ju svälja en del, men det är inte inritat?!
Ser fram emot nya säsonger av husdrömmar....
Mvh
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
Supersnyggt!!
Själv tycker jag att det är kul med olika nivåer i huset
Bara kör på det är ni som ska bo där
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
villafernstrom villafernstrom skrev:
:crysmile:
Så tänkte vi med! Det blir 270 cm takhöjd och i vardagsrummet 300 cm på grund av nedsänkningen. Där får vi möblera ordentligt för att få bra akustik. Nej vi prioriterade bort gästrum. När det väl är folk som sover över så brukar det vara 8-10 pers och då får folk ändå ligga där det finns stjärterum:crysmile:
helt ok att skippa gästrum för det är dyra kvadrat man bygger, även när jag räknar på material bara så tycker jag det är dyrt, det jag saknar i mitt hus är ett rätt rejält rum med garderober golv till tak till tex julsaker, städ, glödlampor, adaptrar till saker man tappat bort osv. vi byggde lite förråd för att slippa materialismen men utkomsten blev att pannrum / tvättstuga numera är skämsrum fyllda med saker som man verkligen inte vill slänga i alla fall. när jag ritade så provade jag så jag kunde möblera på flera sätt än det som känns rätt från början, skiljer inte så många dm från att kunna ställa bord/säng soffor åt helt andra håll än man från början tänkt, kan kännas onödigt nu men ..saker och ting och smak intresse ändras snabbt, just nu hade ett kombinerat matbord pingisbord suttit fint, men vi har ett runt bord , idealiskt för rundpingis jag vet :) på mitt nuvarnde bygge snöade jag ine hlet på corten så det blir det, inget som ni kikat på?
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
L largab skrev:
Roligt projekt. Jag tycker dock att det är väldigt slimmat avseende praktiska utrymmen. Det blir lite som ett sommarboende.
Det jag saknar:
1-2 sovrum (flera barn, kontor, gästrum, syhörna etc)
Förrådsutrymmen (säsongsartiklar, vinterkläder, lagringsytor).
Stort dubbelgarage kan ju svälja en del, men det är inte inritat?!
Ser fram emot nya säsonger av husdrömmar....
Mvh
:) Roligt att du gillar det! Vi har prioriterat större rum och ett extra allrum framför antalet sovrum med möjlighet att bygga ut huset i framtiden! Men eftersom vi bott på 75m2 senaste åren och det funkat fint så tror vi att vi kommer klara oss ett tag på 226m2 :) Takhöjden i källaren kommer vara 300 cm så där finns stora möjligheter till extraförvaring i form av tex loftdel, om man skulle känna för det. Garage kan det säkert bli i framtiden men nu har vi valt att lägga pengarna på huset i första hand
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
texas67 texas67 skrev:
helt ok att skippa gästrum för det är dyra kvadrat man bygger, även när jag räknar på material bara så tycker jag det är dyrt, det jag saknar i mitt hus är ett rätt rejält rum med garderober golv till tak till tex julsaker, städ, glödlampor, adaptrar till saker man tappat bort osv. vi byggde lite förråd för att slippa materialismen men utkomsten blev att pannrum / tvättstuga numera är skämsrum fyllda med saker som man verkligen inte vill slänga i alla fall. när jag ritade så provade jag så jag kunde möblera på flera sätt än det som känns rätt från början, skiljer inte så många dm från att kunna ställa bord/säng soffor åt helt andra håll än man från början tänkt, kan kännas onödigt nu men ..saker och ting och smak intresse ändras snabbt, just nu hade ett kombinerat matbord pingisbord suttit fint, men vi har ett runt bord , idealiskt för rundpingis jag vet :) på mitt nuvarnde bygge snöade jag ine hlet på corten så det blir det, inget som ni kikat på?
Ja det är ett givande och tagande med kvadraten! :D Vi kommer ha 300cm takhöjd i sutteräng/källaren så där kommer finnas gott om stuvplats hoppas vi som vi skrev här precis. För mycket förvaring kan man aldrig få.

Corten är grymt och vi kommer nog köra en hel del på detaljerna vid uppfart och i trädgården. Krukor, rabattkanter mm. Dock blir det ingen sorten på huset. Vi ska hålla oss till två färger där, mörkgrå plåtarbeten och fönster samt ljus träfasad

________

Instagram @villafernstrom
 
Redigerat:
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
Va? CAD ritar väl för bövelen inte själv? Om väggens tjocklek inte blir rätt / endast ett streck så är det ju endast pga av att den som ritat gjort fel.

Precis på samma sätt om man ritar med penna och papper.
Visst är det den som ritar i CAD som gör fel!
Jag ser detta ständigt att byggnader får fel som beror på misstag med CAD !

Vi människor ”wysiwyg” och så fungerar inte hjärnan i verkligheten!

Resultatet när en rätvinkligt CAD möter verkligheten blir avvikelser som ger konsekvenser om CAD ritaren inte ritar ett rum 3,20m x 4,20 om det är de mått som man vill ha vägg till vägg 3 x 4 m
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
villafernstrom villafernstrom skrev:
Ja det är ett givande och tagande med kvadraten! :D Vi kommer ha 300cm takhöjd i sutteräng/källaren så där kommer finnas gott om stuvplats hoppas vi som vi skrev här precis. För mycket förvaring kan man aldrig få.

Corten är grymt och vi kommer nog köra en hel del på detaljerna vid uppfart och i trädgården. Krukor, rabattkanter mm. Dock blir det ingen sorten på huset. Vi ska hålla oss till två färger där, mörkgrå plåtarbeten och fönster samt ljus träfasad

________

Instagram @villafernstrom
Förvaring blir lätt en sopstation
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Barstolar är en helt egen grej...
Du står nästan och de tar inte det utrymme som vanliga stolar..
Barstolarna står bakom. Man sitter på helt vanliga stolar runt matbordet.
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
njaa nu är nog diskussionen om CAD lite på djupt vatten.

Jag som arkitekt ritat måttet det ska vara vid bygghandling. Om rummet bli tex 4325mm pga olika väggytor och beklädnader så ritar jag det!

Kanske inte i bygglovskedet men i bygghandling!
I bygglov gör man kvalificerad gissning utifrån erfarenhet av hur mycket olika väggtyper bygger, tex en våtrumsvägg osv.

därför är det viktigt att projektera en korrekta bygghandlingar till varje projekt!

I och med att man har korrekta handlingar finns så kan man minimera alla fel i förväg!
Skulle det mot all förmodan bli fel i byggandet och något mått justeras så vet man direkt konsekvensen av det hela och kan justera så det blir bra.


B byggarätt skrev:
Visst är det den som ritar i CAD som gör fel!
Jag ser detta ständigt att byggnader får fel som beror på misstag med CAD !

Vi människor ”wysiwyg” och så fungerar inte hjärnan i verkligheten!

Resultatet när en rätvinkligt CAD möter verkligheten blir avvikelser som ger konsekvenser om CAD ritaren inte ritar ett rum 3,20m x 4,20 om det är de mått som man vill ha vägg till vägg 3 x 4 m
 
  • Gilla
tynell och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Resultatet när en rätvinkligt CAD möter verkligheten blir avvikelser som ger konsekvenser om CAD ritaren inte ritar ett rum 3,20m x 4,20 om det är de mått som man vill ha vägg till vägg 3 x 4 m
Hur menar du här??? Du får gärna förklara dig lite bättre....
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Väggar blir oändligt tunna om man inte behärskar programmet!
Det kallas handhavandefel. Har man så dålig koll så kan man inte rita med papper och penna helle.r
 
  • Gilla
villafernstrom och 1 till
  • Laddar…
Cad diskussionen förtjänar med säkerhet en egen tråd?
bygger man lösvirke brukar man få jämka och kunna jämka här och där eftersom det inte
är svårt att hamna fel när man tex gjuter in avlopp osv.
Aldrig fel att trippelkolla ett antal kvällar innan betongen dyker upp.
Att flytta ingjutna golvbrunnar eller avloppsrör är bra trist :)
När jag byggde..groda heter det va, så läste jag fel vilket renderade i att badrummet blev större..Fint!
men sonens sovrum blev 20cm mindre en hel vägg.
Och även proffsen är människor :)
Hur kommer kvällsolen in sa ni?
Mvh//Johan
 
  • Gilla
villafernstrom och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Gillar verkligen huset, stod lite i valet och kvalet om jag skulle tjuvläsa här eller invänta programmet, men kunde inte hålla mig! ;)

B byggarätt skrev:
Visst är det den som ritar i CAD som gör fel!
Jag ser detta ständigt att byggnader får fel som beror på misstag med CAD !

Vi människor ”wysiwyg” och så fungerar inte hjärnan i verkligheten!

Resultatet när en rätvinkligt CAD möter verkligheten blir avvikelser som ger konsekvenser om CAD ritaren inte ritar ett rum 3,20m x 4,20 om det är de mått som man vill ha vägg till vägg 3 x 4 m
Jag har svårt att se att man missar väggtjocklek när man ritar, i tex Revit definierar man olika väggtyper, sedan när man drar en linje, resulterar det i en komplett vägg utifrån vad som tidigare är definierat.
Nu finns det även undermåliga byggingenjörer, men frågan om det förekommer de som missat att en vägg inte är Infinitesimal?

Problemet är väl de stora toleranserna som accepteras inom bygg? ;)
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.