John Dalhov John Dalhov skrev:
Vill inte skylla detta på Brand, han har enligt mig gjort en korrekt beskrivning, att en gammal imkanal används för frånluft. Men ja det är nog det lättaste sättet, tråkigt bara att detta måste ske och att dessa människor i nämnden faktiskt sitter med en bestämmanderätt.
Ja fast om nu nämnden gör som du vill och gör det lätt för er och godkänner denna imkanal.
Vad händer då om någon tröttnar på sin kolfilter fläkt och kopplar en vanlig fläkt till kanalen, vems är då felet?
 
T topmount skrev:
Ja fast om nu nämnden gör som du vill och gör det lätt för er och godkänner denna imkanal.
Vad händer då om någon tröttnar på sin kolfilter fläkt och kopplar en vanlig fläkt till kanalen, vems är då felet?
Ingen av de boende i huset får koppla fläkten direkt till kanal. Så om någon tröttnar på sin kolfilterfläkt, monterar bort ventilationsdon och drar slang eller spiro till ventkanal kommer den boende att få stå för kalaset själv.
Det du beskriver ska i detta fall inte vara ett problem att förbereda sig för så de senariot behöver inte vara med i ekvationen för då är vi inne på helt annat än vad min tråd handlar om, nämligen föreningens stadgar.

Sen handlar det inte om att nämnden gör det lätt för mig, det handlar om deras tolkning av ett avsnitt i BBR som inte ens beskriver det dom påstår, och att dom menar att det spelar ingen roll vad materialet används för utan vad för material man har handlat.

Ex. Byggare ska gjuta betonggolv, detta golv ska fuktmätas och ytbehandlas med flytspackel, byggaren gjuter epoxygolv istället, nämnden skiter i vad som egentligen har blivit installerat och är inte alls intresserade av vad för golv som lagts utan vill ändå att byggaren ska fuktmäta och sedan flytspackla epoxyn, det är där jag står med nämnden.

Finns här någon som har en klar text där det tydligt står om sotarintyg krävs för allmänventilation?
 
Redigerat:
De kanske inte kopplar en fläkt till kanalen, men en spiskåpa (utan fläkt), så som det troligen var avsett från början.

I gamla lägenheter är det ganska vanligt att "imkanalen" bara är en vanlig ventil högt upp på väggen över spisen.

Observera att branskydd och imkanal har inget med eldande att göra, utan att det skall kunna börja brinna på spisen (vilket är vår absolut största källa till bostadsbränder), elden sprider sig upp i immkanalen (som är full av fett). Då skall det kunna brinna i 15 minuter utan att elden sprider sig till något annat utrymme.
 
En motordriven ventilation som sitter i närheten av spisen kommer väll oavsett effektiviteten hos kolfilter fläkten i mångt och mycket fungera som en imkanal, dvs fyllas med varierande mängder fett även om ni hävdar motsatsen.
 
Claes Sörmland
T topmount skrev:
En motordriven ventilation som sitter i närheten av spisen kommer väll oavsett effektiviteten hos kolfilter fläkten i mångt och mycket fungera som en imkanal, dvs fyllas med varierande mängder fett även om ni hävdar motsatsen.
Finns det en motoriserad köksfläkt som vispar runt luften internt över fett- och kolfilter så kommer frånluftskanaler från köket att vara rena. Jag tog hem en sotare för att rensa min självdragsfrånluft från köket. Tänkte att det behövdes göras efter 15 år utan skötsel. Sotaren som dök undrade varför jag slösade bort mina pengar, finns en separat köksfläkt finns inget att rensa i kökets frånluft sa han. Han gjorde i alla fall jobbet och hade naturligtvis rätt - kanalen var förutom lite damm ren. Så det var bortkastade pengar.
 
  • Gilla
John Dalhov
  • Laddar…
H hempularen skrev:
De kanske inte kopplar en fläkt till kanalen, men en spiskåpa (utan fläkt), så som det troligen var avsett från början.

I gamla lägenheter är det ganska vanligt att "imkanalen" bara är en vanlig ventil högt upp på väggen över spisen.

Observera att branskydd och imkanal har inget med eldande att göra, utan att det skall kunna börja brinna på spisen (vilket är vår absolut största källa till bostadsbränder), elden sprider sig upp i immkanalen (som är full av fett). Då skall det kunna brinna i 15 minuter utan att elden sprider sig till något annat utrymme.
Inte avsett från början och får inte hända.

Inga spekulationer tack
 
T topmount skrev:
En motordriven ventilation som sitter i närheten av spisen kommer väll oavsett effektiviteten hos kolfilter fläkten i mångt och mycket fungera som en imkanal, dvs fyllas med varierande mängder fett även om ni hävdar motsatsen.
Men ÄR inte en imkanal, en imkanal är bara en imkanal om kåpa är ansluten PÅ ventrör
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns det en motoriserad köksfläkt som vispar runt luften internt över fett- och kolfilter så kommer frånluftskanaler från köket att vara rena. Jag tog hem en sotare för att rensa min självdragsfrånluft från köket. Tänkte att det behövdes göras efter 15 år utan skötsel. Sotaren som dök undrade varför jag slösade bort mina pengar, finns en separat köksfläkt finns inget att rensa i kökets frånluft sa han. Han gjorde i alla fall jobbet och hade naturligtvis rätt - kanalen var förutom lite damm ren. Så det var bortkastade pengar.
Det stämmer så väl de du säger, många som inte vet
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.