Tjosan hoppsan. Har ett kylskåp som ej kyler längre. Bytte termostat/ luftsensorn i den nu eftersom kompressorn går. Men det vart ingen skillnad. Kompressorn går väldigt tyst och inga missljud. Blir varm men inte "skållhett". (Nu misstar jag mig säkert med benämningarna här) men tryckröret från kompressorn blir lite varmt (ej skållhett) och lågtrycksidan känner man är svalare men ej kallt.
Nåt tips på något man kan kolla?
 
Kan ha otur att gas har läckt ut ur krets
 
allexx allexx skrev:
Kan ha otur att gas har läckt ut ur krets
Jo jag har läst mycket om att kondensorn på denna modell rostat sönder. Min ser fin ut. Men kondens behållaren på kompressorn för full i rostsnusk. Frågan är ju om man kan spraja läcksökare eller nåt på kondensorn eller nåt annat sätt för att se om det är läckage.
 
Oftast kan det läcka i skarv eller en por. Och då handlar det oftast om en liten mängd under en lång tid som läcker ut.
Har du bytt termostat och fel kvarstår så är det inte lönt att lägga pengar till kyltekniker för felsökning och påfyllning.
Nått som jag stött på gällande frysar om dom fått gå rätt hårt så kan att den blir en ispropp och man får
 
allexx allexx skrev:
Oftast kan det läcka i skarv eller en por. Och då handlar det oftast om en liten mängd under en lång tid som läcker ut.
Har du bytt termostat och fel kvarstår så är det inte lönt att lägga pengar till kyltekniker för felsökning och påfyllning.
Nått som jag stött på gällande frysar om dom fått gå rätt hårt så kan att den blir en ispropp och man får
Jag lämnar aldrig bort jobb till en tekniker :) Får testa med läcksökare och se om man hittar nåt :)
 
A
Iom att Cylinda köper sina från diverse fd öststater så är det inte möjligt att gissa utan modellbeteckning vad du harför något skåp.
Men visst kan man misstänka läcka från evapuratorn. Går ju då troligen inte att laga utan att såga isär skåpet.
 
electroluxaren skrev:
Iom att Cylinda köper sina från diverse fd öststater så är det inte möjligt att gissa utan modellbeteckning vad du harför något skåp.
Men visst kan man misstänka läcka från evapuratorn. Går ju då troligen inte att laga utan att såga isär skåpet.
Är ett Cylinda K 8185 :)
 
A
jajamensan en arcelik

förångaren rostar sönder på denna modell, brukar ge röd missfärgning i avdunstningsskålen och inuti skåpet.
ta bort plastväggen så ser du bättre.
förångare finns i nytt utförande (aluminium) ca 2000.-
man bör byta kompressor oxå original kostar +5000.-
 
electroluxaren skrev:
jajamensan en arcelik

förångaren rostar sönder på denna modell, brukar ge röd missfärgning i avdunstningsskålen och inuti skåpet.
ta bort plastväggen så ser du bättre.
förångare finns i nytt utförande (aluminium) ca 2000.-
man bör byta kompressor oxå original kostar +5000.-
Jo jag läste det :) Tydligen är det så vanligt att Cylinda till och med byter ut dem mot en uppgradering av modellen. Får plocka bort innerväggen så får man se hur det ser ut. Och om det är någon garanti kvar på detta skåp :)
 
Putten Putten skrev:
Kommer att tänka på denna tråd, nu är det iofs beko som avhandlas [länk]
Blir intressant att se vad Cylinda säger :)
 
Kan man på något sätt urskilja åldern på skåpet via Etiketten? Bakre inre del av ett kylskåp med rost och avlagringar runt kylflänsarna och på botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakre inre del av ett kylskåp med rost och avlagringar runt kylflänsarna och på botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en Cylinda-produkt med modell och serienummer-information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Det ser ut som om du sparade in en läcksökare...
Ring Cylinda för att få fram årtalet.
 
electroluxaren skrev:
Det ser ut som om du sparade in en läcksökare...
Ring Cylinda för att få fram årtalet.
Ha ha ja den där ser lite lätt sliten ut ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.