Hej alla byggahusare,

Mitt syfte med denna tråd är att få tips och råd inför ett av vårens projekt. Om allt går vägen kan tråden förhoppningsvis vara inspiration till någon annan som ämnar göra något liknande!

Bakgrund
Köpte villa i somras och på tomten finns även en äldre sommarstuga. Denna stuga skall, enligt tidigare ägare, ha lyfts till dess nuvarande plats i samband med byggnationen av villan 1990. Jag och sambon tycker stugan är charmig och ämnar på sikt kunna använda den som gästhus till släkt/vänner sommartid, men den behöver innan dess genomgå en renovering/uppfräschning.

Första steget i processen att göra denna stuga till ett gemytligt tillhåll är att säkerställa grunden.
Stugan står i en sluttning och på framsidan har man anlagt en gräsmatta. Trevligt med gräsmatta, men sidoeffekten är att stugans golvnivå är 50cm lägre än marknivån utanför, något vi varken finner praktiskt eller estetiskt tilltalande.

Stugans framsida. Notera nivåskillnaden
Röd sommarstuga med vit dörr och fönster, synlig nivåskillnad till omgivande mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Praktiskt och estetiskt i all ära, men den primära anledningen till att vi vill fixa grunden är säkerhet, då vi anser att den nuvarande grunden lämnar en hel del att önska. Betongblock och brädbitar staplade på varandra utan någon sorts förankring i vare sig varandra, i stugan eller i marken. Det lutar, det är sprucket m.m.

Stugans baksida
Grund av äldre sommarstuga med brädbitar och betongblock, ingen förankring synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grund till äldre sommarstuga med betongblock staplade oregelbundet på stenar och brädbitar under rödfärgad plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En stapel av betongblock och träbitar som otillräckligt stöder en stugas hörn ovanför en klippformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Osäker grund med betongblock staplade på brädbitar under en rödfärgad stuga med synligt bergrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Underifrån visning av en sommarstuga med otillräcklig grund bestående av betongblock och brädbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har grubblat en hel del på både lyftet och på vilken typ av grund som blir lämpligast, och nu önskar jag mottaga forumets åsikter.
- Vad gäller lyftet så lutar det i i nuläget åt domkrafter+balkar. Varför? Det är det enda sätt jag kommer på. Finns det något annat enklare/bättre tillvägagångssätt (utöver mobilkran) för att lyfta stugan?

- Till grunden är min tanke att gjuta plintar och förankra dem i berget under stugan. Tanken har även slagit mig att gjuta en betongsula och mura en grund. Finns andra vettiga alternativ?
Om plintar är vägen framåt, hur många bör jag gjuta?

Lite info:
Stugans byggyta är ca 18kvm.
Det är berg i dagen under stugan.
El finns indraget men ej V/A.
Skorstenen till trots finns det ingen kamin eller murstock. Den sitter där ändå av någon anledning.

Hoppas jag fått med tillräckligt med info för att man ska kunna bilda sig en bild. Återkom om något saknas så kompletterar jag mer än gärna med både text och bilder. Jag vet inte om jag lyckades få med bilderna i vettig storlek, det återstår att se.
 
J
Domkrafter meden bräda på och lyfta lite ca 5 cm varje gång innan pallning , en helsida samtidigt med små lyft , sedan palla upp med vad du har i träväg inte sten som nu , dom kan knäckas som synes , när höjd kommer + 5 cm , dubba i berget och låt järnet gå upp till ca 5 cm från färdig höjd , Snickra ihop formar till rätt höjd ( Inga gjutrör ) med en lucka ut på ena sidan för att få betongen ,
Betongen pytsas i med 5 cm i taget sen knacka på formen så vattnet kommer upp , då finns ingen luft i o.s.v
Blir mycket pytsande , sista biten dum men går och det fungerar
Kuggstångsdomkrafter finns att hyra
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Gjorde detta själv med ett hus som flyttades till tomten. Körde m billiga domkraft och pallar. Gjöt sula i två omgångar och murade sedan leca i två skift. Blev bra. Huset var ca 40m2 och fullt utrustat.
 
Tack för svar! Får be att återkomma med resultat senare i vår.
 
K kockaluring skrev:
Tack för svar! Får be att återkomma med resultat senare i vår.
Gav du upp?
 
K kest skrev:
Gav du upp?
Hej.

Nej, men tack för påminnelsen då jag slarvat med återkopplingen.

Vi använde en 12t pelardomkraft som placerades under på mitten av syllen vid kortsidan. En kortsida lyftes så att en 45mm planka kunde pallas in under hörnen på nämnd kortsida. Därefter sänktes stugan ned och den var nu 45mm högre på denna kortsida än tidigare. Därefter flyttades domkraften till motsatt kortsida och processen upprepades om och om igen.
På detta vis höjdes stugan långsamt i omgångar om 45mm.Var 20e centimeter bytte vi plankorna mot lecasten. Vi hade 3st lecasten i bredd för att få en stabil bas.

Det tog tid men pricipen som sådan fungerade.

Nu står stugan på plintar och har exteriört genomgått en makeover med ny panel och omlagt tak.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
K kockaluring skrev:
Hej.

Nej, men tack för påminnelsen då jag slarvat med återkopplingen.

Vi använde en 12t pelardomkraft som placerades under på mitten av syllen vid kortsidan. En kortsida lyftes så att en 45mm planka kunde pallas in under hörnen på nämnd kortsida. Därefter sänktes stugan ned och den var nu 45mm högre på denna kortsida än tidigare. Därefter flyttades domkraften till motsatt kortsida och processen upprepades om och om igen.
På detta vis höjdes stugan långsamt i omgångar om 45mm.Var 20e centimeter bytte vi plankorna mot lecasten. Vi hade 3st lecasten i bredd för att få en stabil bas.

Det tog tid men pricipen som sådan fungerade.

Nu står stugan på plintar och har exteriört genomgått en makeover med ny panel och omlagt tak.
Jag står inför en liknande utmaning. Har du bilder på hur det blev med grunden i slutändan?
 
Hej,

Jag har inga bilder från själva lyftproceduren men jag har några från när det blev klart. Vet inte om dessa hjälper dig men det är vad jag har lättillgängligt. (Jag klädde in grunden med en kjol efter dessa bilder togs).

Edit: Ovanpå plintarna ligger det 45x220mm längsgående.

Hus på plintgrund med synliga 45x220mm längsgående bjälkar innan kjol tillkommit.

Nybyggd träkonstruktion på betongplintar med längsgående träbalkar, stödd på ojämn klippgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
 
  • Gilla
Brånan_Stefan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.