Rören går längst inihörnet ca 15 cm från bakvägg, så det finns ju ingen anlefning att göra ett större ingrepp än så. nu är ju helasidan borta. kan jag kräva att den tas bort ? ingenting är avtalst annst än att rummet skall återdtällas helt.
 
Måste ju finnas ett skäl till att de gjort den så stor? Vad säger de? Även om man "fulfixar" det tar det nog ett par dagar + material, så säg att du får betala 10,000-15,000 för att fixa. Har svårt att se att försäkringsbolaget tar den kostnaden eller att ens bolaget som gjort det vill ta på sig jobbet. För jag antar att du menar att de ska slå ner de två kosta väggarna och istället sätta kakel och tätskikt bakom rören? Någon annan kan säkert bekräfta med jag tror inte man egentligen får bryta tätskikt så och skarva över existerande tätskikt med nytt.
 
C
Okarlsson Okarlsson skrev:
Någon annan kan säkert bekräfta med jag tror inte man egentligen får bryta tätskikt så och skarva över existerande tätskikt med nytt.
Det ser ut som yttervägg i källare av fönstret att döma, så något tätskikt skall det väl inte vara där?
 
Om du inte tänkt ha hyllor där så skulle jag accepterat det. Tycker det ser ut som att man satt in ett för stort skåp och då jackat ur det. Vilket det ju också är, då blir det så...

Innan måste ju rören istället ha synts på insidan skåpet då dom inte var inkaklade? Känns ju inte snyggare...

Alternativt får du sätta in ett 50cm brett skåp ist.

Tycker dom gjort ett bra jobb med väggarna och kaklingen och dessutom byggt in dina rör snyggt och prydligt. Hade inte gnällt över det där.

Vill du sätta hyllor kan man ju också limma en list ist. Alternativt fixa en hel skiva som måttanpassas och skruvas dit med vinklar i garderoben.
 
  • Gilla
eJuniperus och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det ser ut som yttervägg i källare av fönstret att döma, så något tätskikt skall det väl inte vara där?
Tror inte det är källare, det är ju en ytterdörr under det fönstret. Om du menar bild 2?
 
Jag skulle ha varit nöjd med det där, i synnerhet när det är en städskrubb. Jobbet ser ju riktigt gjort ut och det går ju att anpassa hyllplanen efter utrymmet ganska enkelt.
 
  • Gilla
RickardAvara och 1 till
  • Laddar…
Ja, antingen nöja sig med hur det är eller byta skåpet. Under förutsättningarna verkar det ju helt ok.

Men jag är glad över mina hantverkare som till 99.9% frågar oss om hur vi vill ha saker och ting innan de gör något. Och då ner på detaljnivå. Blir mycket frågor under dagarna, men å andra sidan möts vi inte i slutet av veckan av något som är helt uppåt väggarna.
 
Tack för bra feedback, vi får ta oss en fundere då det ser amatörmässigt ut. men att demontera skåpet ta bort slitsen så som det var före renoveringen är ju görligt mne visst det kostar en slant.
 
Hur såg det ut innan? Är det avloppsstammen som går innanför där?
 
I och med att nischen finns där för att dölja ett antal rör så kommer det ju krävas hål i skåpet oavsett hur man gör. Själv tycker jag att det där var en rätt snygg lösning på problemet, som framför allt var riktigt snygg när skåpet är stängt.

Men visst, det ser inte ut som en färdig lösning. Skulle jag vara er skulle jag i första hand försöka få tag på en sido-skiva till för skåpet, är det Ikea brukar det gå att få tag på som reservdel (den borde räcka till både sida och "front"), då får du ju rätt hålbild och behöver bara kapa på motsvarande vis i hyllplanen, då borde det se rätt snyggt ut, näst intill platsbyggt om man är noga.

Sen kan man ju fundera på vad som blir snyggast i rummet när man bygger en nisch för rören, om man ska göra den så liten som möjligt i hörnet, eller få så raka och rena linjer som det går. Svårt att avgöra på bilderna och i mångt och mycket en smaksak.
 
Precis, nej det är vanliga smala kopparrör typ 15 mm tre stycken med matning av V+K vatten, sitter snygg monterade efter ytterväggen på rad, så de tar maximalt 15 ca djup i anspråk. Det som är intressant att slitsen är 50 djup vilket är ilte spännande - hade ju varit snyggare men en mindre slits - särskilt då större delen inte täcker några rör alls utan bara tomrum.
 
O olof63 skrev:
Precis, nej det är vanliga smala kopparrör typ 15 mm tre stycken med matning av V+K vatten, sitter snygg monterade efter ytterväggen på rad, så de tar maximalt 15 ca djup i anspråk. Det som är intressant att slitsen är 50 djup vilket är ilte spännande - hade ju varit snyggare men en mindre slits - särskilt då större delen inte täcker några rör alls utan bara tomrum.
Det låter ju minst sagt onödigt. Du får nog helt enkelt fråga varför de byggt bort din boyta.
 
Faktiskt, kan ju vara sp enkelt att de glömde bort att ett skåp skulle stå där
 
Ser ju att de har byggt en liten låda inne i skåpet. Men är det så att dessa rören har brustit och därför att detta har gjorts efteråt? Är det säkertvatten gjort? Finns det skvallerrör om det skulle bli ett nytt läckage i rören? Läs om inbyggnad av rör. Inga kopplingar eller skarvar utan att det byggs med i enlighet med säkert vatten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.