Hej!
Jag har en trapp som knakar. Trappan är skruvad och varje skruv är täckt med en träplugg.

Planen är att ta bort alla pluggar och strama skruvarna för att se om det hjälper. Problemet är att pluggarna sitter hårt och att det lätt blir fula märken.

nån som har tips hur man tar bort plugg utan att skada träet i trappen? (gärna pluggen med om möjligt).

se bild hur det ser ut
 
  • Trappa med vita sidopaneler och träpluggar som täcker skruvar, metallräcken synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borra upp pluggen så den spricker, dra bort bitarna med en spetsig tång eller sprätt bort den med en skruvmejsel inkörd i borrhålet.
 
Borra ett litet, typ 2mm hål rakt in i änden på pluggen. Stoppa när du går igenom träpluggen och når skruvskallen. Skruva nu en träskruv i hålet. När spetsen på den når skallen på skruven under så kommer den att stanna där och istälket för att fortsätta in så lyfter den ut träpluggen.
 
  • Gilla
Kalejdo och 7 till
  • Laddar…
Takk för svar, får testa det
Är många pluggar dock.

Nån som har tips på var man köper nya pluggar med ca samma utseende?
 
Hej!
Jag har samma problem med knakande trapp och hade tänkt prova din idé, min fråga till dig är:
Blev det bättre? Försvann lite grann av knakandet?
E ei0haro skrev:
Hej!
Jag har en trapp som knakar. Trappan är skruvad och varje skruv är täckt med en träplugg.

Planen är att ta bort alla pluggar och strama skruvarna för att se om det hjälper. Problemet är att pluggarna sitter hårt och att det lätt blir fula märken.

nån som har tips hur man tar bort plugg utan att skada träet i trappen? (gärna pluggen med om möjligt).

se bild hur det ser ut
 
  • Gilla
Janshagen87
  • Laddar…
B Blippis skrev:
Hej!
Jag har samma problem med knakande trapp och hade tänkt prova din idé, min fråga till dig är:
Blev det bättre? Försvann lite grann av knakandet?
hej!
Nej det blev ingen skillnad när jag drog åt skruvarna. Eller rättare sagt, skruvarna satt som satan så klarade inte att dra åt dom hårdare.

Men jag hittade problemet. Jag tryckte in en metallbrikka mellan trappen och golvet, längst ner i trappen. Då slutade det att knaka,
Jag hade en minimal glipa där
 
E ei0haro skrev:
hej!
Nej det blev ingen skillnad när jag drog åt skruvarna. Eller rättare sagt, skruvarna satt som satan så klarade inte att dra åt dom hårdare.

Men jag hittade problemet. Jag tryckte in en metallbrikka mellan trappen och golvet, längst ner i trappen. Då slutade det att knaka,
Jag hade en minimal glipa där
Tack för svar! Och tack för tipset, då ska jag kolla om det kan vara något sånt hos mig också (hoppas:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.