Hemmakatten
Det här måste vara ett av de mest attraktiva områdena i Sthlmstrakten med tanke på priserna. Kan gissa på några stycken områden som har äldre hus precis som erat. Att renovera, som ni beskrev, och ändå hamna på 2-3 milj under marknadsvärde låter som en god affär.

Taket är väl bara att byta ut trasiga tegelpannor för ögonblicket. Och simna lugnt några år.

Fönstret kanske är värda och renovera så småningom och eventuellt byta ut innerglaset mot ett energiglas.

Putsen kanske det räcker att knacka ned bompartierna, putsa resten och måla hela huset.

Men spackla. DET tycker jag att ni ska överlåta till fackmän. Oerhört svårt att spackla helt slätt. Väggen är oförlåtande vid släpljus.

Tycker fortfarande ni har en rimlig renoveringsbudget. Men ta in ett par till offerter till.

Tänk på att trädgård, nytt kök, badrum mm också kostar en slant.

Lycka till!
 
  • Gilla
Christoffer.Lun
  • Laddar…
Christoffer.Lun Christoffer.Lun skrev:
El måste bytas, men det är räknat med i totalentreprenaden vi gör i källaren, även genomgående stambyte fram till fasadfärgsbyte. Värmesystemet är Luft-Värmevattenpump + direktverkande el.

Vi har fått en offert från en totalentreprenadsentreprenör på att göra:
-Riva, bila, armera och gjuta om golv i källaren + lägga varmvatten-golvvärme och klinkers i källaren (70 kvm)
-Rengöra alla väggar och golv
-Riva alla tapeter och organiskt material samt spackla och måla om.
-Byta avlopp i hela fastigheten
-Riva och Bygga upp badrum + tvättstuga på Källarplan
- Riva och bygga upp kök och toalett på boendeplan
- Renovera el och installera ny elcentral i hela huset.
- Installera frånluftsventiler i alla rum för förbättrad ventilation.
-Täppa till vissa gamla ventilationsrör som idag är helt öppna mellan bostad och vind.

De har gett en offert på 1,450m för allt detta, före ROT och exklusive estetiskt material.
Tycker ni det låter högt, lågt eller realistiskt?
Skall ta dem 55 dagar, exkl torktider...
Ta referenser på firman. Priset låter misstänkt lågt.

Här i området var det en familj som gjorde ungefär de saker du nämner. Fast på större yta.

Har ingen aning om vad det kostade. Men bara detta att bila ut golvet för golvvärme, och då även gräva ut för mer isolering under golvet, tog 2 månader. Det var 5 gubbar som kom kl. 06 varje morgon och höll på till 22.00 eller längre 7 dagar i veckan, även juldagen. Detta var ju inte direkt svenska hantverkare. Sedan var det andra grupper med hantverkare som installerade kök, snickeriarbeten osv. Men alla av samma "klass". Just köket tror jag fungerade direkt. Men de fick bila upp det nygjutna golvet, ganska omgående för att något avloppsrör hade hoppat isär vid gjutningen, ett av badrummen fick rivas och göras om 3 ggr osv. Jag tror faktiskt att ingenting blev rätt på första "försöket" för den firman, utom bilningen av källargolvet.

Sedan vet jag att det var mycket strul med betalning, en av hantverkargrupperna kom dit med en torped, som dock slogs medvetslös och fick släpas tillbaka till hantverkarbilen.

Ägaren var ju inte så intresserad att betala för alla felrättningar. Jag tror att han har betalat det som avtalats, men inget extra.

Så kolla vad det är för firma...
 
  • Gilla
Christoffer.Lun
  • Laddar…
Det man ska tänka på när man köper ett gammalt hus med renoveringsbehov, är att man någonstans måste ha något intresse i att renovera. Även om man aldrig gjort det själv innan, eller ens tänkt på det.. så är det väldigt bra att ha det i sig.. att "det här ska vi fasiken klara, även om jag får lära mig bygga en vägg själv". Även om ni lejer ut det mesta till andra att göra... men på något vis gör det en själv beredd på att det alltid kommer oförutsedda saker man kanske måste fixa själv (så man inte är skräckslagen inför det faktumet).

Jag är inte den som backar för lite skavanker på hus, har köpt två 70-talshus med källare (allas hatobjekt, men jag älskar dem). Man lär sig längs vägen att vissa saker inte alls är så konstiga eller akuta som de ser ut från början (men varning också för att man blir hemmablind haha.. lätt).

Påväxt på insidan av taket har vi nog haft på alla hus, inget som någon tyckte var värt att åtgärda "alla" sa att det tillhör, men ska ni göra något fixa ventilationen däruppe och se till att täta alla vinklar mellan tak och vägg (tejpa bakom taklisterna) så att inte den varma luften sipprade upp.. (givetvis skiljer det på om man har lite små svarta prickar på träet, gentemot om man har hela svarta). Inget som kommenterades som konstigt när vi sålt husen (och de blivit besiktigade igen av andra firmor).

Källare gillar jag.. perfekta extrautrymmen! Behöver man dem som bostadsutrymmen funkar det med såklart, man får bara tänka till lite när man pysslar iordning rummen. Man måste dock ha i åtanke att en källare kommer ALLTID att vara en källare :) även om du dränerar utvändigt, så betyder inte det att allt ordnar sig (kanske/för det mesta.. en bra början!). Det första man ska tänka på/planera.. är vad man själv vill ha källaren till. Efter man har kommit på det, så kan man börja tänka på vilka funktioner man vill ha.. vilka problem som finns idag och så göra en plan för att fixa det.

Allt är en fin avvägning mellan bekvämlighet och ekonomi. Man kan lägga ut hur mycket pengar som helst, både på källare och hus.. (beror på vilka material man köper, vilka tjänster man anlitar osv) - men allt är ju inte livsnödvändigt för att bo bra eller trivas. Därför är det viktigt att komma på hur just ni vill ha det..

Sprickor i grundmuren kan man få fylla i lite då och då.. har inte varit några problem hos oss. Stora sprickor ska man kolla upp, speciellt de som går från golv till tak osv. Där har det oftast hänt något, som man kanske måste fundera över "varför" (och åtgärda, om det går).

Varför vill ni riva ut hela källarplanet och lägga så mycket pengar på det om ni inte ska ha mer än tvättstuga därnere?

Att vänta med vissa saker är heller inte alltid fel, allt måste inte göras på en gång. Men se till att taket håller tätt innan ni börjar med nått invändigt bara.. för annars är risken att de sakerna ni gör, kommer få göras om när det regnar in...

Fönster är sällan värda att byta ut om de inte är trasiga/murkna. Däremot är det viktigt att se till att tätningen fyller den funktion den ska ha (tex inte täta för mycket.. beror på hus/vent). Men se till att kittet är fint/helt och måla så inte träet blir murket .. skulle nått fönster vara för dåligt, så kan man byta ut ett (man behöver inte byta alla hehe).

Man ska helt enkelt lägga pengarna där man vill ha dem! Det viktigaste är hur ni känner för huset, platsen och att ni förstår vad det innebär med att köpa ett renoveringsobjekt (stökigt, alltid nått att göra, möbler och kläder är ofta dammiga, saker går ofta fel när det renoveras och ska åtgärdas, går åt mycket tid till renoveringarna - även om ni lejer ut allt). Vissa trivs med det och vissa inte.

Jag själv har insett att det enda viktiga för mig nuförtiden är läget, utsikten och tomten i övrigt.. hus kan man alltid förändra och renovera :)

Ni verkar ha tagit det hela allvarligt, har en (för mig) stoooooor budget.. vilket är postitivt. Men ni planerar också stort/dyrt, så det kan lätt dra iväg.

Prata igenom allt noga och gör en plan för hur ni vill att huset ska fungera för er och priolista för saker som måste rättas till.. tänk också på vilka saker ni vill tex ha gjorda innan ni flyttar in, vilka rum som har hög vs låg prio.
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
Många kloka inlägg.
Min lilla reflektion blir att suterräng på berg betyder att huset står i en vattenrutschkana då vatten rinner ovanpå berget och ner längs vägg och grund. Men om det varit problem så märks ju det omgående. Luktar det blött i källaren eller syns konstigheter på murens insida? Om inte så verkar ju huset klara av sin omgivande miljö. Men källare är alltid källare! Bort med trägolv, dit med trasmattor, ordna ventilation.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.