Eftersom det är så förbaskat svårt att få en elektriker att komma hem för några enklare jobb, har jag slutligen ledsnat och tänkt lösa en grej på egen hand. I teorin är det förstås inte svårt, men eftersom jag har en rejäl respekt för el i alla dess former, tänkte jag ställa en förmodligen dum fråga :)

I badrummet finns ett gammalt bubbelbadkar som jag tänkt ta bort. Till detta hör en elkabel som kommer ut från ett hål i väggen. Jag vill kapa kabeln och dölja den stump som blir kvar med en utanpåliggande kopplingsdosa utifall att man någon gång kan tänkas behöva ansluta något annat. Vill därför inte dra ut hela kabeln.

Inne i dosan tänkte jag att man kanske kunde isolera/säkra kabeln med t ex en Wago. Min dumma fråga är, måste jag skala av ytterhöljet på kabeln för att frilägga alla inre kablar och isolera dem en och en, eller kan man helt sonika bara trycka in hela den tjocka vita kabeln direkt i en Wago eller liknande?

Försöker undvika extra pill om möjligt, men samtidigt vill jag inte riskera att något dumt kan hända om jag inte gör som man ska så att säga.
 
Du ska inte ha en wago för hela kabeln utan en wago per tråd.
Köp den öppningsbara modellen och du behöver inte skala trådarna, men en bit av manteln så att trådarna frigörs.
 
Det med att sätta en dosa som wago får plats i blir stort. Använd en anslutningsdosa av den här typen med en plasttätning mot väggen, klart godkänt och det finns plint i att ansluta mot
 
  • Vit anslutningsdosa med plasttätning för väggmontage och inbyggd plint.
  • Gilla
Leeijo och 5 till
  • Laddar…
Alla ”hålen” i en wago är ihopkopplade. Därav behöver du en per ”tråd”. Mät att du inte har spänning på innan du börjar. Är du det MINSTA osäker så låt en kompis göra det som har mer koll.
 
E EndZone skrev:
Okej. Man kan alltså inte köpa en sådan här och ansluta en tråd i varje hål alltså, utan en separat Wago per tråd?

[länk]
Nej, då blir det kortslutning.
 
Magnus E K
Om kabeln är urkopplad i andra änden kan du använda en enda Wago för alla trådarna. I annat fall behövs en per tråd.
 
  • Gilla
  • Arg
udihow och 3 till
  • Laddar…
En annan sak du bör tänka på är i vilken zon du hamnar med din dosa dvs där den satt tidigare var ett undantag för anslutning av badet där normalt ingen el ska finnas. Beroende på vad du har där nu avgör om det kan göras som du menar, kanske en bra ide att koppla allt kortslutet i en Wago och bryta matningssidan då spelar det ingen roll var du har den oanvända delen.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Det jag tänkte göra är att sätta den i en kopplingsdosa för att undvika att fukt kommer in, men det är väldigt långt från själva duschen, så det borde funka tänkte jag. Wago har jag aldrig använt och det är just det där med att säkra upp så att inget farlig kan hända (brand etc) som jag känner mig osäker på vad som är bäst. Kablarna kanske aldrig mer kommer att användas, vad vet jag, så det är bra om det blir så riktigt gjort som möjligt.

En badrumsrenovering är planerad, men sker nog inte än på 3-5 år skulle jag tro. Fram tills dess vill jag alltså att det ska fungera tryggt och säkert med den där kabeln. Den är ansluten i andra änden ska tilläggas.
 
Du har fått den bästa lösningen av jonaserik
;)
 
  • Gilla
EndZone
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Du har fått den bästa lösningen av jonaserik
;)

Oj, det inlägget missade jag helt. Tack! :D
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med att sätta en dosa som wago får plats i blir stort. Använd en anslutningsdosa av den här typen med en plasttätning mot väggen, klart godkänt och det finns plint i att ansluta mot
Stort tack!
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.