Jag har byggt ett "garage" platta mot ladan (eller snarare renoverat upp ett gammalt). Platta är gjuten med enbart mackadam under vilket va en liten miss. Det kommer in fukt och tom vatten när det regnar MKT. Relativa fuktigheten är lite väl hög men så ja tänkte att jag skulle smäcka in en avfuktare. (och ja jag har övervägt diverse andra alternativ )

Valet står mellan en krypgrundsafuktare som kan jobba ner till massa minusgrader och som kostar 8-10k.

Alternativt en "vanlig" innomhusavfuktare som funkar ner till 5degC.

Resonerar som så att om temperaturen är under 5degC så är det ingen vits med att avvfukta ändå eftersom det i regel innebär att det är kallt ute (inte massa regn) men även eftersom mögeltillväxt inte uppkommer i första taget vid dessa låga temperaturer. En snabb googling säger att vid 5degC ute så är mögetillväxt möjlig vid först vid 80-85% rel fuktighet men tiden för tillväxt är 8 veckor. Under 0degC är det omöjligt för mögel att växa.

Gissar dock även att en vanlig avfuktare funkar dåligt vid 7-10degC eftersom den inte funkar alls under 5degc så det kanske ändå är bättre att gå på en krypavfukare.

Någon som har några bra tankar?
 
Åsa Lund
Ring Woods och kolla med dem vilken modell de rekommenderar. De är proffs på det där!
Sedan kan du ju köpa en begagnad avfuktare...
 
Rekommenderar helt klart en riktig sorptionsavfukare som funkar kanon i de förhållandena. Tex Munters.

Tror Woods mest jobbar med kondensavfuktare.
 
Kanske ska tillägga för de Woods du tänker på (prisnivån du angav).
 
A Arne999 skrev:
Resonerar som så att om temperaturen är under 5degC så är det ingen vits med att avvfukta ändå eftersom det i regel innebär att det är kallt ute (inte massa regn) men även eftersom mögeltillväxt inte uppkommer i första taget vid dessa låga temperaturer. En snabb googling säger att vid 5degC ute så är mögetillväxt möjlig vid först vid 80-85% rel fuktighet men tiden för tillväxt är 8 veckor. Under 0degC är det omöjligt för mögel att växa.
Det var precis så här jag resonerade när jag köpte en Woods kondensavfuktare för något år sedan. Dom är mindre effektiva i låga temperaturer men det spelar ingen roll iom att det inte sker någon mögeltillväxt då. En snabb jämförelse mellan två Woodsmodeller

Specifikationstabell för Woods kondensavfuktare WP-200AP med detaljer om arbetsområde och effekt.

Specifikationstabell för Woods DS40FS avfuktare med detaljer om arbetsområde, luftflöde och avfuktningseffekt.

En WP-200AP kostar ca 20.000 och en DS40FS kostar ca 4000. Den billigare drar också betydligt mindre ström.
Min har inga problem att hålla luftfuktigheten tillräckligt låg under de delar av året som det spelar någon roll. På vintern har jag den avstängd.
 
  • Gilla
Arne999
  • Laddar…
I iMicke skrev:
Det var precis så här jag resonerade när jag köpte en Woods kondensavfuktare för något år sedan. Dom är mindre effektiva i låga temperaturer men det spelar ingen roll iom att det inte sker någon mögeltillväxt då. En snabb jämförelse mellan två Woodsmodeller

[bild]

[bild]

En WP-200AP kostar ca 20.000 och en DS40FS kostar ca 4000. Den billigare drar också betydligt mindre ström.
Min har inga problem att hålla luftfuktigheten tillräckligt låg under de delar av året som det spelar någon roll. På vintern har jag den avstängd.

Ok men ja gissar att förmågan at avvukta på en DS40FS -> 0 när man går mot +5degC? Kanske funkar ändå precis som du säger. Jag har nog lite mer fukt än bara från luften eftersom plattan nog inte är den torraste så då kanske...
 
Magnus E K
Om utrymmet är delvis isolerat eller åtminstone vindtätt så kommer den effekt som avfuktaren drar även värma lite, så om det skulle vara 5 grader annars blir det kanske säg 8 när avfuktaren går, vilket ökar möjligheterna att det ska bli en viss avfuktning (utöver att värmen i sig minskar relativa fuktigheten).

Jag kör en mindre och billigare kondensavfuktare i källaren, främst eftersom jag har duschen (duschkabin) där nere. Just nu är det ca 10 grader eller lite under och jag upplever att det funkar, fuktigheten minskar och det blir vatten i behållaren. När det var som kallast förra vintern hände det dock att behållaren var tom även när den gått fyra timmar efter dusch, men då var nog heller inte behovet av att avfukta så stort. (Om jag hade blöta kläder att hänga upp så kompletterade jag dock med värmefläkt några timmar.)
 
Blev att jag köpte en Woods DSC50FM. Den har stått och tuggat i 2 veckor nu och jag har kommit ner i 70% luftfuktighet med 10degC i utrymmet ca 5.5x6m. Första veckan låg det på 90% utan att röra sig alls, hade då lite lägre temperatur.

Den har gått 100% och det känns ju inte som att den plockar upp så mycket vid dessa låga temperaturer.

Den har ju tyvärr ingen digital inställning för luftfuktighet utan bara ett min-max ratt. 70% borde ju dock vara helt problemfritt

Ventiler är förövrigt stängda, utrymmet är isolerat och vintdatat. Det drar ju lite runt slagporten dock....
 
nu får jag leva med den ja köpte. Ska testa att mäta upp vad den ger per timma men det är ju väldigt lite iaf.... specen säger ju inget om detta utan att den fungerar ner till 2degC.... sedan borde man ju räknat ut det själv att avfuktningen går mot 0 ...

Det viktiga är ju att rel fuktigheten ligger under nivån för mögeltillväxt.
 
Åsa Lund
Jag hade satsat på lite marginal och siktat på 65%. Annars låter det kanon allting!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.