Radiatorns rör kommer in i badrummet genom väggen mycket nära golvet, <10mm från golvets framtida tätskikt. Det finns regler som säger att anslutningar för vattenrör skall genomföras ett visst antal cm från golvet.

Vilka smarta, branschgodkända lösningar finns?
 
Ingen som nyligen hanterat olyckliga genomföringar av radiatorerrör i ett badrum?
 
Jag hade ställt mig frågan hur pass stor risk det egentligen innebär och övervägt att frångå rekommendationerna i det här fallet.

Säker vatten är skrivet för försäkringsbolagens skull, inte din plånboks.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
C
N nikoman skrev:
<10mm från golvets framtida tätskikt.
Kommer det ytterligare material ovanpå tätskiktet? Dvs. är det plastmatta eller klinker?
Annars är det ju risk för att du helt enkelt inte får plats med kopplingen och får göra någon ful speciallösning.
Går det inte att flytta upp rören?
 
Det ska bli klinker så ja, det är ett problem att det bygger lite till. Rören går att lyfta upp lite, tror jag, de ligger i dagsläget i en plastlist utanför badrummet.

Jag funderar att ta bort radiator, och bygla rören utanför badrummet. Jag tror inte elementet behövs (badrummet har inga fönster, bara innerväggar runt om, elementet är också mycket litet). Vad tror ni om det?
 
skrota elementet och sätt elektrisk handukstork istället
 
Ska du ha dusch/badar eller bara wc? Någon värmekälla behöver du, golvvärme ?
 
N nikoman skrev:
Det ska bli klinker så ja, det är ett problem att det bygger lite till. Rören går att lyfta upp lite, tror jag, de ligger i dagsläget i en plastlist utanför badrummet.

Jag funderar att ta bort radiator, och bygla rören utanför badrummet. Jag tror inte elementet behövs (badrummet har inga fönster, bara innerväggar runt om, elementet är också mycket litet). Vad tror ni om det?
Så rören är åtkomliga på andra sidan väggen?
Då borde det inte vara så svårt att dra om, så de kommer ut lite högre.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
L lordi skrev:
Så rören är åtkomliga på andra sidan väggen?
Då borde det inte vara så svårt att dra om, så de kommer ut lite högre.
Det stämmer. Det är förmodligen bästa lösningen då.

Handdukstork är ett mycket bra alternativ f.ö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.