Hej!
Vi har just köpt hus och kommit på att vi är helt vilse i stängsel bygge
Vi ska sätta upp ett stängsel som har en höjd på 1,25m och ska gå runt tomten på ca 120m. Gården ligger längst en stor väg och vi vill ha ett stadigt stängsel som håller.
Första funderingen är om man ska välja trä eller stål som mellanstolpar? Vi själva tycker det verkar vettigare med stål stolp, eller är vi fel ute då?
Och sen hur fäster man dessa på bästa sätt? Gjuta var tredje stolp samt alla hörn stolpar?
Går det att göra detta nu med hjälp av jordborr och vinter cement? Har varit minusgrader men kommer nu i veckan ligga mellan -1 till +2 grader.
Tack på förhand.
 
Jag antar att det beror på vad det ska hålla för. Själv har jag ett 1,8m högt viltstängsel runt hela tomten stött på 8cm trästolpar utefter linjerna och nedgrävda telefonstolpar i hörnen. Det håller alldeles utmärkt (även om ingen älg har kvalitetstestat det än). Fördelen med trästolpar är väl att det är ganska enkelt att montera, med spett och slägga tar det inte många minuter per stolpe. Även telefonstolparna i hörnen fick man ner på någon timme per hörn.
 
B blumenthal skrev:
. Själv har jag ett 1,8m högt viltstängsel runt hela tomten stött på 8cm trästolpar utefter linjerna och nedgrävda telefonstolpar i hörnen
Instämmer med Blumenthal!
Vi har ungefär 500 m elstängsel runt den del av vår mark som används som betesmark.
80 mm svarvade och spetsade tryckimpregnerade stolpar. En bonde med traktor m skopa hjälpte till och slå/trycka ner stolparna, vilket gick snabbt och lätt med traktorskopan.

Men Fiiia, vad skall staketet vara till, stadigt för/mot vad?
Och om ni vill skydda er mot vildsvin så är det ju elstängsel med lågt sittande trådar som gäller.
 
Tack för svar! :)
Det är så att barnen inte ska kunna springa rätt ut mot vägen ) dom ska självklart inte få klättra eller liknande men vill att det ska hålla utifall dom hinner mot staketet.
Hade tanke först på plank men det får vi inte ha då det kommer skymma sikten i korsningen bredvid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.