A
God morgon.
Jag har fått en VP installerat (min första) och har inga erfarenheter hur saker och ting ska låta.
Nu undrar jag om följande ljudet är som det ska:

När jag hur en brummande ljud i VP (troligen en pump eller nåt) hur jag porlande vatten i rören som går till borrhålet. Inte bara lite grann, men som ett element som måste luftas omgående.
Är detta normalt?

Mvh Eric
 
Ja man måste lufta även borrhålet. Ett tips om du inte stänger av pumpen vid varje luftning är att hålla tummen för röranslutningen efter ventilen där du luftar så du känner om det är övertryck eller undertryck. Är det övertryck ta bort tummen och avlufta om ej stäng ventilen och stäng av VP eller gör det vid ett tillfälle när den är i standby
 
Det korta svaret utan att veta mer... Nej, det ska inte låta som du har luft i brinesystemet
 
A
Då ska jag lufta rören. Bruksanvisningen fanns med, så.....

Får man ställa en till fråga? Följande delar fanns med, vad ska jag göra med dem. Vad är detta?
Tre svarta plastbeslag märkta INB19-0015/1922 och en hopsnurrad vit sladd mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Strömtransformatorer som mäter inkommande el till huset (om de monteras rätt) så att effektvakten i värmepumpen kan reglera ner dess effekt vid annan hög belastning i huset så att huvudsäkringarna inte löser ut.
 
Varför installerades inte strömkännarna?
 
useless useless skrev:
Varför installerades inte strömkännarna?
Kanske va 7svåra år att komma till fasadmätarskåpet
 
A
Rickard_nr1 Rickard_nr1 skrev:
Kanske va 7svåra år att komma till fasadmätarskåpet
Den sitter faktiskt på väggen på andra sidan där VP står. Rygg mot rygg.
 
H
Mycket fusk där från din installatör.
Be dom komma åter och spola igenom brainkretsen några timmar så all luft försvinner i från hålet samt montera strömavkännarna så effektvakten fungerar som bonus för att dom inte spolade igenom brainkretsen tillräckligt under installationen.
 
Varför som bonus? Köper man en värmepump inklusive installation så ska väl prylarna som följer med installeras? Har firman struntat i att ta hänsyn till att strömkännarna har följt med värmepumparna de senaste 10 åren så är det deras problem.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
H
Allt beror på vad som står i offerten. Om det ingick eller inte i elarbetet att få strömavkännare installerat. Men visst borde det redan ha varit installerat.
 
Förmodligen är inte offerten så detaljerad, utan det står typ 'elektrisk inkoppling'.
Tyvärr är ju oftast inte kunden så insatt att man frågar om installation av effektvakt och innegivaren ingår och de flesta firmor verkar ha satt i system att strunta i dom.
 
Jag vet firmor som har det som extrajobb i anbud beroende på att mätarskåp kan sitta exempelvis ute på en stolpe.
 
Är man seriös så tittar man på förutsättningarna på plats innan man lämnar anbud. Både vad gäller el, vvs och utrymmen.
 
Ja just effektvakterna är något som väldigt sällan kopplas in så om en firma räknar på de och blir dyrare pga de så lär de garanterat förlora den affären.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.