Hej.

Tänkte bara spana över hur ni andra har lyckats med att förhandla % på byggkreditiv den senaste tiden. Vårat bygge kommer att landa på närmre 7.400 000:- (totalt ink. tomtköp m.m.) och med start i början av nästa år. Byggkreditivet kommer att landa kring 3.000 000. Bästa ”erbjudandet” vi har fått (iofs utan större förhandlingar) är från SEB och lyder på 2,8% utan uppläggningsavgift/serviceavgift eller några andra krav. Hur bra eller dåligt detta ”erbjudandet” är har jag dessvärre sämre koll på i nuläget.

Mvh
 
Vi har fått på Handelsbanken på 3 550 000:-, 2,75% ränta
4500:- i uppläggningsavgift.
Har inte jämfört med några andra.
 
  • Gilla
Bobbobula
  • Laddar…
coconut
När vi byggde så var det Nordea som gav oss det bästa erbjudandet, där fick vi 3 månaders bolåneräntan som ränta. Tror det var en avi avgift på 25 kronor per räntebetalning. Samt att vi hade krav att lägga bolånen hos dem för att inte behöva betala uppläggningskostnad.
 
  • Gilla
Bobbobula
  • Laddar…
Någon mer som har några färska erbjudanden på byggkreditiv och vill dela med sig? :cool:
 
Ska bygga 2020, ränta enligt listränta för bolån.
 
E Erikor skrev:
Ska bygga 2020, ränta enligt listränta för bolån.
Hej!
Kan man få ”vanlig” bolåneränta innan man har byggt huset och har det som säkerhet?
 
B Bobbobula skrev:
Hej!
Kan man få ”vanlig” bolåneränta innan man har byggt huset och har det som säkerhet?
Ja, i vårt fall gick det bra. I ett första möte med Swedbank, vår bank, erbjöd de 2,75 eller nåt sånt och sa att det var väldigt bra.

Kontaktade sedan Nordea, som samarbetar med fiskarhedenvillan, och de erbjöd 3-månaders listränta (”rörlig”) på byggkreditivet. Hos Nordea fick vi allt vi pekade på och lite till, typ. Hon i telefonen missförstod mig lite och lånelöftet var på en miljon(!) mer än jag önskade. När det omvandlas till vanligt bolån skulle ränterabatten vara 75 punkter på vårt icke gröna hus.

Efter kontakt med Swedbank igen så är det 3-månaders som gäller där också. :rofl:
 
  • Gilla
Bobbobula
  • Laddar…
E Erikor skrev:
Ja, i vårt fall gick det bra. I ett första möte med Swedbank, vår bank, erbjöd de 2,75 eller nåt sånt och sa att det var väldigt bra.

Kontaktade sedan Nordea, som samarbetar med fiskarhedenvillan, och de erbjöd 3-månaders listränta (”rörlig”) på byggkreditivet. Hos Nordea fick vi allt vi pekade på och lite till, typ. Hon i telefonen missförstod mig lite och lånelöftet var på en miljon(!) mer än jag önskade. När det omvandlas till vanligt bolån skulle ränterabatten vara 75 punkter på vårt icke gröna hus.

Efter kontakt med Swedbank igen så är det 3-månaders som gäller där också. :rofl:

Hej och tack för informationen!

Så det blir typ 2,25 % som är den aktuella räntesatsen för 3 mån på Swedbank på bolån nu??

Tillkommer det några fasta uppläggningsavgifter eller dylikt?

mvh
 
Jag byggde 2018-2019, flyttade in i april. Vi hade Nordea med tror det var 1,93% alltid under 2% iallafall
 
  • Gilla
Bobbobula
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.