Jag vill ha en vedpanna med kulvert från garaget till huset. I huset ska sedan golven värmas från vattenslingor som får sitt vatten från vedpanna / aktank. Vidare ska det gå rör till övervåningen för helt vanliga vattenfyllda radiatorer.

Är detta system tänkbart / genomförbart?
Beskriv gärna hur detta skulle funka i praktiken. Skiljer sig inte tempen på vattnet som ska ut i de båda systemen? Hur reglerar man det...
De gånger jag inte eldar så vill jag att vedpannan, eller är det aktank? automatiskt övergår till elpatron för att säkerställa en minimumtemperatur i systemet tills dess att jag har möjlighet att elda igen.
 
Johnwinroth
Hej
Ja det är möjligt

Har man ett system med både radiatorer och Golvvärme så har man en golvärmeshunt som gör så att du får lägre temperatur på vattnet till golvärmen.
Regleras med den valda tillverkarens utrustning för golvvärme.

Har du en termostat på patronen kan du ställa in att den ska vara aktiv vid vissa temperaturer, coh är det varamre så ka de ju inte vara igång.
 
Nu har jag bara golvvärme men resten liknar mitt. Jag har en EcoZenith- tank som sköter allt, och i den kan man välja att ha flera slingor vilket borde vara det optimala.

Så läs på lite om smarta tankar..och se om någon passar.
 
Jag har precis det du beskriver.
Funkar bra.
 
Systemet är i grunden ett 2rörsystem dvs alla radiatorer sitter parallellkopplade.
Golvvärmen är kopplat precis som en radiator. Enda skillnaden är att golvvärmen har en pump som cirkulerar vattnet i "golvärmeradiatorn"

Radiatorerna vill oftast ha högre temeratur än golvvärmen så det är bara för golvvärmens termostat att shunta in vatten tills den blir nöjd. Inte konstigare än att du har en radiator med lägre temp i något rum.

Jag valde förresten ett system där jag shuntar temperaturen på vattnet före kulverten, dvs vid pannan.
Då slipper jag tekniktank i huset men får å andra sidan inget hett tappvatten inne.
Där kör jag hittills med elberedare men tanken var från början att kunna förvärma beredarens vatten från vedpannan. Det ligger rör i kulverten men det är ännu efter 8år inte inkopplat. Men då kör jag i princip elberedare för handtvätt, 50% förvämt vatten till lite större förbrukning och 100% vedpanna vid långdusch eller bad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.