Hej.

Vi dränerade huset i samband med att vi stängde igen garaget (garaget var under huset). En hantverkare kom och utförde jobbet med ansvarsförsäkring.
Efter 6 månader märkte vi att det blev fuktfläck på en av väggarna i källaren. Ringde hantverkaren han kom och kollade och han sa att det är fukt där.
Men han skulle ta det med hans försäkringsbolaget för ersättning. Försäkringsbolaget kontaktade mig och de ville ha kopia på offerten/avtalet och kopia på fakturorna, samt bilder på skadan. Mailade in allt. Pratade med handläggaren i förra veckan.

Han undrade vem som hade målat väggen inifrån och vad för färg/puts som hade använts. Det var samma firma som hade stängt igen garaget vilken färg/puts som hade använts vet jag inte svarade jag.

Sedan så sa handläggaren att i avtalet står det inget om att väggen ska målas/putsas och då gäller inte försäkringen enligt hans tolkning.

Det var ju något som var självklart för oss och hantverkaren. Man vill ju inte ha en vägg med bara murbruk han fixade väggen utan att jag behövde påtala om det för honom.
Det känns bara som att försäkringsbolaget vill slingra sig ur detta.

Hade det inte målats så hade dem sagt att det självklart blir fukt om det inte är målat inifrån.
Det konstiga är att försäkringsbolaget har inte ens skickat iväg någon besiktningsman för att kolla varför skadan har uppstått.

Vad ska jag göra?
Ska jag låta en besiktningsman kolla varför det kommer in fukt?

Så enligt försäkringsbolaget tolkning så gäller inte försäkringen på något som har utförts fel av hantverkaren som inte står med på avtalet..

Har inte haft problem med fukt i källaren. Tycker det är väldigt fult av försäkringsbolaget att göra så. Ska man behöver skriva varje moment som ska utföras på ett avtal.

Vet inte vad jag ska göra. Tacksam för all hjälp.
 
Claes Sörmland
Det är hantverkarens försäkrings så det är dennes problem och inte ditt.

Du skyddas av konsumenttjänstlagen här och ska reklamera arbetet hos hantverkaren som du hade avtal med. Hantverkaren ska avhjälpa felet inom rimlig tid. Gör företaget inte det ska priset sättas ned (företaget blir återbetalningsskyliga) med beloppet det kostar att åtgärda felet.

Den risk du löper är om hantverkarens företag går i konkurs eller strular vad gäller reklamationen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Att hantverkaren inte får ersättning ifrån sitt bolag är inte ditt problem.
Då får han fixa det ifrån egen ficka.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.