Första gången jag lade klinker själv var i min källare för några år sedan. Ca 8m² och totalamatör, underlaget var icke slipat eller avjämnat gammalt betonggolv.
Inte ens där det ser som sämst ut är det så dåligt som detta.
 
  • Gilla
roger2011 och 1 till
  • Laddar…
Hur gick det sen ??
 
Peppekrim Peppekrim skrev:
Hej! Jag har anlitat en renoveringsfirma att renovera mitt badrum, men jag tycker dom har gjort fel och dom menar på att det inte finns mycket att göra åt felet.
Golvet tandar en väldigt massa på vissa plattor även fast alla kakelplattor är lika tjocka, och mellan toalett och vask så har dom skurit ut en bit av en marmorplatta och "limmat" fast den för rören ska kunna passa, och den är även sned vilket är det första man ser när man kommer in i badrummet.
Vad kan jag som privat konsument göra? Dom ska bli klara enligt beräkningen denna fredagen men jag är inte alls nöjd med hur dom avslutat ovanstående ting.
Ska jag reklamera det? Vägra betala fakturan och kräva att dom får "hugga" upp några kakelplattor och rätta till det?

Kan hända att jag lagt detta i fel kategori.

Tacksam för hjälp!
Hej! Det kan knappast vara en fackman som utfört arbetet och när ytskiktet är så dåligt gjort, ställer jag mig frågande till hur fuktspärrarna under ser ut...
Har de våtrumsbehörighet?
Det går ju tyvärr inte att bryta upp plattor utan att skada ytan under. Ta dit en opartisk besiktningsman och kontakta en advokat med byggnadsfrågor som specialitet! I din hemförsäkring har du rättsskydd.
Betala inte en enda krona, bestrid fakturan!
Ta striden annars kanske du få vattenskador och enorma kostnader som följd!
Lycka till!
Med vänlig hälsning, Lisen
 
  • Gilla
KateVN och 1 till
  • Laddar…
Hemskt,

Betala ingenting, för guds skull!!!

Jag, civilekonom, amatör och dessutom kvinna har kaklat själv toaletten nere, i min suterräng villa, och gjorde ett bättre jobb än vad som syns på bilden.

Kräv ordentligt återställning innan du betalar, annars sitter de med pengarna på kontot och du med problemet i knäna.

Lycka till!

VN
 
  • Toalett med kakelväggar, vit handfat och belyst fönster med persienner i en suterrängvilla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SidanKaos och 2 till
  • Laddar…
T
Ja vad säger man, som hantverksproffs så skulle skarven på marmorplattan anpassats till dom utgående rören, på så sätt hade plattsättaren kunnat anpassa hålen exakt och med rätt tätningsbrickor, en platta från vardera håll träs på plats och jobbet hade utförts snyggt och proffsigt , golvet är under all kritik även det.

Så förklara för din hantverkare hur det ska utföras, Skarven går i jämn linje med utkommande rör, på så sätt lyckas han med plattsättningen, rören kommer ut nästan i en lodrätlinje. nu har han försökt trä dit plattorna, med en helt talanglös lösning.
 
  • Gilla
KateVN
  • Laddar…
Hej, många kloka och vissa mindre kloka svar i tråden... dock ingen som lämnat den mest uppenbara rekommendationen - att anlita en certifierad besiktningsman för en slutbesiktning. De fel som noteras vid besiktningen ska entreprenören avhjälpa, senast inom två månader. Du har rätt att kvarhålla ett skäligt belopp för felavhjälpande.

Du hittar besiktningsmän för badrum på www.bkr.se eller www.sakervatten.se

I övrigt är det riktigt som nämnts tidigare i tråden, att tillåtna fogsprång på plattor av storlek 150x150 mm är ca 1 mm. Det ska dock bedömas som helhet vid varje enskilt fall. Vad gäller vattenledningarna ska dessa hanteras som avvikelser, vilket entreprenören ska upplysa om och avråda från. Detta på grund av att det inte är möjligt att montera tätskiktsmanschetter på säkert sätt mot befintliga ledningar. Det ska dessutom finnas en serviceöppning till bakomliggande anslutningar, om det finns eller ej går ej att bedöma på bilderna.

Lycka till!
 
  • Gilla
KateVN
  • Laddar…
Mikael_L
Janus82 Janus82 skrev:
Plattorna verkar ju vara 15x15cm och jämfört med det så ser fogsprånget ut att vara flera millimeter. Det kan väl aldrig vara acceptabelt med 3 eller kanske 4mm i fogsprång på så små plattor?

Kan TS mäta hur stor nivåskillnaden är mellan plattorna?
1mm fogsprång är gränsen för dessa plattor, som en besiktningsman har att gå efter.

Mät, i släpljus ser alla plattsättningar hemska ut.
Jag var tidigare i veckan och kompletterade elen i ett badrum hos en kund, han tyckte inte plattsättningen såg bra ut map på fogsprång, naturligtvis sett i släpljus med en stark LED-bygglampa.
Jag/vi mätte lite snabbt upp och kunde konstatera att det låg väl en bit under 1mm.
Sen när jag var klar och tände det vanliga ljuset så såg allt normalt ut.

Ni som skriver att ni själva la ert eget golv bättre, prova att släcka och kolla i släpljus.
Gör jag det med mina golv så ser det inte bättre ut (och JA, jag har något fogsprång som inte skulle passera godkänt, men det var min första plattsättning då ... ;)).


OBS, ta inte detta som att jag försvarar firman, utan bara att "Börja med det mest grundläggande, mät fogsprånget, det är lätt, och utan en siffra utan bara en bild i släpljus kan vi dividera hur mycket som helst, utan att veta ifall det är godkänt eller inte. Tar du dit en besiktningsman så lär det vara det som är det första denne gör."
 
  • Gilla
MarcusE1993
  • Laddar…
Om kunden valt att firman ska lägga golvet på ett befintligt så finns det förståelse för det ojämna golvet. Gjordes någon avjämning innan? Att kunden valt bibehålla gamla rördragningar, dessutom med blindledning med uppenbar risk för legionella tycker jag skvallrar om ett rätt så kravlöst avtal från början och låg ambitionsnivå. Kanske var det ekonomin som styrde och inte kvaliteten på slutprodukten? I detta fall skulle jag inte varit orolig för fogsprång och orgeltramp. Blindledningen kan få långt gående konsekvenser.

I grunden handlar det om vad kunden handlat upp för typ av arbete. Att hänvisa till branchregler är i princip bottennapp om hantverkaren inte haft rätt förutsättningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.