Hej ska öppna upp köksgolvet och byta stammar och ersätta sågspånet,vad ska man tänka på? och vad isolerar man med för att inte förstöra klimatet i torpargrunden?
Kan tillägga att det är tänkt att läggas vattenburen golvvärme i samma veva...
Mvh Robban
 
Utan kunskap om hur det ser ut så är ett generellt råd om du måste byta ut sågspånet, att ersätta det med cellulosafibrer med halva tjockleken. Då får du ett material med likartade egenskaper och samma värmeläckage till krypgrunden. Att lägga vattenburen golvvärme i detta bjälklag är direkt olämpligt. Vattenburen golvvärme kräver ett mycket bättre isolerat golv, vilket troligen är i konflikt med krypgrundens krav för att inte skapa fuktproblem.
 
Tack för informationen, menar du att cellulosafiber isolerar så mycket bättre än spånet och då gör krypgrunden mindre varm och risk för fuktskador ?? eller är det kombination golvvärme och cellulosafibrer som kan skada grunden??( Varmt golv/isolering som möter krypgrundens kalla = kondens/fukt?), Förstår att effekten på golvvärmen blir sämre och att man "eldar för kråkorna" lite i ett gammalt trähus om man lägger golvvärme i en torpargrund men det är alltså farligt för grunden att det är varmare i golvet...?
 
Cellulosafibrer är dubbelt så bra som sågspån (likvärdigt med mineralull). Ökar du isoleringens effektivitet över den nuvarande riskerar du generellt sett fuktproblem. Det är klart att man i viss mån kompenserar en ökad isoleringsgrad med ökat värmespill mot grunden genom golvvärme, men det bör man i så fall räkna på. Energihushållningsmässigt är det nog tveksamt men mössen blir säkert glada.
 
Har nu öppnat och kikat på tjocklek på spån och har idag ca 15cm spån, känns som att om man halverar det vid användning av cellulosa isolering så blir det inte mycket till isolerlager... kommer som sagt lägga vattenburet för att få bort det kalla golvet vi alltid haft,vet att det inte är optimalt då det kommer försvinna mycket av värmen neråt men då vi fortfarande kommer ha vanliga element i köket så kommer golvvärmen mer vara ett komplement och komfort....dock är frågan vågar jag lägga 15 cm cellulosa isolering och tro att värmespillet nedåt i torpargrunden ändå gör att det bör fungera?
 
surris
Allt beror ju på förutsättningarna för torpagrunden. Vad står huset på för mark tex? Bara för att du isolerar bättre får du inte automatiskt fuktproblem i grunden. Att det är välventilerat är det viktigaste.
Jag hade inte sett det som en risk att isolera och lägga golvvärme. Håll koll på grunden efter bara hur den beter sig.
 
15 cm celllosa är nog riskfritt. Håll koll på grunden. Sensommar och tidig höst brukar vara känsligaste perioden.
 
surris mattias1jonsson skrev:
Allt beror ju på förutsättningarna för torpagrunden. Vad står huset på för mark tex? Bara för att du isolerar bättre får du inte automatiskt fuktproblem i grunden. Att det är välventilerat är det viktigaste.
Jag hade inte sett det som en risk att isolera och lägga golvvärme. Håll koll på grunden efter bara hur den beter sig.
Huset står högt och inga kända problem med grunden finns ,dock är det lermark... jag kommer inte in i grunden nånstans men får ju en chans att kontrollera hur det ser ut när jag skottat ur spånet och öppnar för att byta avloppet , tack
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
15 cm celllosa är nog riskfritt. Håll koll på grunden. Sensommar och tidig höst brukar vara känsligaste perioden.
Låter som att jag får försöka hålla lite koll och se , tack
 
surris
T T7 skrev:
Huset står högt och inga kända problem med grunden finns ,dock är det lermark... jag kommer inte in i grunden nånstans men får ju en chans att kontrollera hur det ser ut när jag skottat ur spånet och öppnar för att byta avloppet , tack
Vid torpagrund bör man på något sätt ha möjlighet till att inspektera den, har du möjlighet till att fixa det så vore det bra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.