Vattenanslutning med flexibel slang och koppling mot vägg intill kakel och mörkt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattnet till min toastol. Jag skulle vilja sätta en liten ventil "ballofix" här så jag kan stänga av vattnet till toan när jag grejar med spolanordningen. Kan jag göra detta själv, och vilka gängor skall man i så fall ha på ventilen? (röret till höger diam 12 mm)

Tacksam för svar
Lasse
 
Vanligen så sitter det en avstängning på toan, under spolcisternen, i andra änden av anslutningsslangen. Så den kan du ju alltid stänga.
 
Nej, det sitter ingen ventil där. Jag har förmodligen den billigaste toa som finns att skaffa (typ billigaste jula).
 
Krilleman
Kan man se någon tillverkares namn stansat på mutterns kant?

Ser lite ut som en vatette-mutter men samtidigt inte...
 
Lättast blir nog att köpa en avstängningsventil för wc, t.ex. denna och montera direkt under wcn genom att lossa flexslangen och skruva denna på ventilen istället. Du kan även istället montera nämnda ventil direkt på kopplingen (som du efterfrågat) i bild och därigenom få möjligheten att kunna stänga av ifall flexslangen börjar läcka.
Med ovan länkade avstängning så slipper du fundera på tätningar mm då allt är klart med de kopplingar du har.
 
Krilleman
Oskriven regel inom VVS:
Montera ALLTID avstängning innan flexibel slang!

Därav min rekommendation att försöka få till en korrekt ventil INNAN flexislangen! (y)
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, den ventilen jag länkade till går lika bra att sätta före slangen till wc:n som efter ;)

Beträffande den oskrivna regeln så måste jag säga att i alla fall på västkusten är den nog så oskriven så inte ens VVS:arna vet om den :crysmile::crysmile:
 
Redigerat:
Krilleman
Visst går det med din länkade ventil, men jag krigar alltid för att kapa antalet skarv... (y)

Västkust, norrland eller skåne, flexislang bör alltid installeras med ventil innan!

Om man kan göra en installation ännu bättre, varför inte då göra det?

Det lokala kommunala bostadsbolaget hos mig kräver det efter ett antal vattenskador med felixibla slangar där man inte "orkat" bocka förkromade rör upp till WC. Självklart har denna installatör då installerat flexibel slang av tvivelaktig kvalitet (ej klassad för fast installation) och således har denna sprungit läck och vattnet ej kunnat stängas av snabbt & enkelt.

En lärdom som många kan ta del av alldeles gratis! ;)

För visst kollar "alla" att anslutningsslangen man köper är godkänd för fast installation? :confused:
Antagligen inte.

Därav min rekommendation att ha få skarv och ventil innan anslutningsslang.

Har du annan argumentation som säger annat @Bredare ?
 
Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Visst går det med din länkade ventil, men jag krigar alltid för att kapa antalet skarv... (y)

Västkust, norrland eller skåne, flexislang bör alltid installeras med ventil innan!

Om man kan göra en installation ännu bättre, varför inte då göra det?

Det lokala kommunala bostadsbolaget hos mig kräver det efter ett antal vattenskador med felixibla slangar där man inte "orkat" bocka förkromade rör upp till WC. Självklart har denna installatör då installerat flexibel slang av tvivelaktig kvalitet (ej klassad för fast installation) och således har denna sprungit läck och vattnet ej kunnat stängas av snabbt & enkelt.

En lärdom som många kan ta del av alldeles gratis! ;)

För visst kollar "alla" att anslutningsslangen man köper är godkänd för fast installation? :confused:
Antagligen inte.

Därav min rekommendation att ha få skarv och ventil innan anslutningsslang.

Har du annan argumentation som säger annat @Bredare ?
Absolut inte emot ventiler, tvärtom.
Men din kommentar ovanför "Montera ALLTID avstängning innan flexibel slang!" håller jag inte med om.
Jag skulle snarare säga "se till att ALLTID montera material som är godkänt för den installation du utför", eller ännu hellre, "montera ALLTID ventiler på inkommande vatten i varje rum" så möjlighet finns att stänga av.
En ventil före en flexslang som brister då ingen är hemma hjälper ju t.ex. inget alls.
Likaså kan det bli många ventiler om man ska ha till samtliga blandare med flexslang, wc, inkommande vatten mm i t.ex. ett badrum.

Men återigen för att hålla mig till ämnet, jag har redan besvarat i inlägg 5 med förslag på ventil som trådstartaren kan montera antingen före flexslang eller efter flexslang och båda varianterna är lika korrekta.
 
Tack så mycket om info att det fanns "avstängningsventil WC". När jag skruvar dit den, skall man täta med gängtejp eller lin eller nåt sånt?
 
Den har en gummipackning i ena änden och andra änden ansluter du med flexslangen som också har en gummipackning, så nej, ska inte behövas någon form av tätning.
 
  • Gilla
SkogsLasse
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.