Hej som rubriken lyder. Har en gammal kran anno 1968 som under några månader läckt lite vid vredet när man öppnar vattenkranen på kallvattensidan. Slutar när den stängs. Nu i slutet av förra veckan har den börjat droppa också från själva kranen. Det är en gammal kran men har inte lust o byta just nu då det ska renoveras på sikt med helt nya material. Min fråga är om nån på rak arm vet vad jag behöver byta och om det är en enkel och billig procedur eller ska jag ringa rörmokaren? Rörmokaren pillade med varmvattenvredet för några år sen när vi renoverade kök o badrum då den droppade då men den blev fixad då.

Är i regel händig men mina vvs kunskaper sträcker sig till att byta vattenslang mellan matande vattenledningar och duschblandare och byta packringar i duschmunstycken o slangar. Aldrig pillat med gamla kranar och vred.

Har även en något modernare duschblandare anno 80-tal som börjat droppa från munstycket. Se bild

Nån vänlig erfaren själ på området som tror delarna lätt går att få tag på o byta själv? Ska man pilla med lin och hålla på med nån kletig gegga eller är det bara o byta några delar och några packringar? Eller kan jag bara byta hela kranvredet. Behöver inte vara estetiskt att titta på då allr ändå ska bort snart.
 
  • Närbild av en äldre kran som läcker markerad med röd cirkel, med fråga om VVS-råd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal duschblandare med termostatvred och synliga kalkavlagringar och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

Beträffande den övre vattenkranen så ser det ut som att du bara ska ha ett nytt vanligt överstycke, t.ex. denna.
Beträffande duschblandaren så rekommenderar jag ny, skulle vilja säga att den gjort sitt.
Men, vill du försöka så är det möjligt att det bara sitter en standard ventilkägla vid avstängningen i den blandaren som enkelt kan bytas.
 
Hej.Den översta är löst. Efter lite vånda så gav mig på det. Bröt vattnet o skruvade loss ventilövverstycket. Bytte käglan (vanlig 15 mm) men märkte att gängan på på fästet var lite skadad därav har käglan förmodligen blivit sliten. Köpte en sån övertryckavebtil som du länkade också för att gardera mig men tänker att jag inte använder den. Byter blandare istället om ett tag. Då vilken kägla som helst på vilken övertrycksventil som helst kommer bli skadad på sikt av gängan.

Nummer två har jag inte gett mig på än men ska följa ditt råd. Tack för tipsen
 
Gängan på fästet?
Har du möjlighet att skicka en bild på den?
Låter lite märkligt då dessa gamla pjäser är ganska förlåtande.

Käglan i sig har enbart som uppgift att stoppa vattnet från att passera ventilen, i och med att det droppade från själva kranen/vredet är det just överstycket som ska bytas och lämpligtvis byts krankäglan då med.
 
Krilleman
Titta vad jag hittade, du har ju redan hjälpt en sådan här blandare @Krilleman :D i följande tråd.
Ser också att det inte är en vanlig krankägla i den.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Krilleman
B Bredare skrev:
Titta vad jag hittade, du har ju redan hjälpt en sådan här blandare @Krilleman :D i följande tråd.
Ser också att det inte är en vanlig krankägla i den.
Sprängskisser och allt, mys! Var får jag allt ifrån?!
Den tråden har jag redan glömt av alla dessa svar... (y)

Har du redan gått på grönstedts julcognac?
https://folkofolk.se/cognac/gronstedts-xo-noel-2019#

gronstedts_noel_2019_0.png
 
Redigerat:
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
B Bredare skrev:
Titta vad jag hittade, du har ju redan hjälpt en sådan här blandare @Krilleman :D i följande tråd.
Ser också att det inte är en vanlig krankägla i den.
Jag har faktiskt varit med och installerat mängder av dessa ganska nyligen i närtid. Dock är det är ett mirakel att dessa fortfarande installeras i vårdboenden i dagens Sverige.

Det var faktiskt byggherren som hade handlat upp inredningen för samtliga badrum i aktuellt äldreboende. Vi installerade bara tillhandahållet material, helt enligt upphandlad bygghandling.

https://pressalit.com/sv-se/hjaelpmedel-foer-badrum/foerslag-paa-produkt/p-dk-se-no-nursinghome-001/

Anpassat badrum med handikappanpassad utrustning inklusive stödhandtag och uppfällbar sits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sedär, besvärliga byggherrar som inte tänker alls på oss som i framtiden ska reparera :crysmile:
 
B Bredare skrev:
Gängan på fästet?
Har du möjlighet att skicka en bild på den?
Låter lite märkligt då dessa gamla pjäser är ganska förlåtande.

Käglan i sig har enbart som uppgift att stoppa vattnet från att passera ventilen, i och med att det droppade från själva kranen/vredet är det just överstycket som ska bytas och lämpligtvis byts krankäglan då med.
Ja imorgon kan jag lägga upp. Ett litet brott på anslutingen ventil-väggfäste. Yttepytte brott i gängan i botten men det är väll tillräckligt. Menar du att det kanske inye spelar någon roll om jag byter hela överstycket?
 
Vi får se på bilden så jag förstår dig rätt, men vanligtvis är det en packning vid överstycket som tätar och inte gängan.
 
Mats-S
"Behöver inte vara estetiskt att titta på då allr ändå ska bort snart."

Gängtejp kan ofta göra skillnaden mellan läckande och tät fog ... ibland är det enkla bra nog ;-)

Keep it simple :cool:
 
B Bredare skrev:
Vi får se på bilden så jag förstår dig rätt, men vanligtvis är det en packning vid överstycket som tätar och inte gängan.
Japp. Men det år alltså från kranen/tappen det droppar inte från kranvred eller nån anslutning bara så vi förstår varandra helt rätt. Men borde inte skadan i gängan sabba även den nya krankäglan i det nya överstycket? Om du kollar på denna bild så är det det gråaktiga där detta överstycket ansluts till som skadan är. Även om den är liten. Lägger upp en bild imorgon när jag skruvat bort överstycket.
 
  • Närbild på en kran med en möjlig skada där överstycket ansluter till kranens kropp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Seriöst, testa gängtejp innan du börjar lägga ut massa SEK på något som du ska riva inom kort ...
 
C Cold Gin skrev:
Japp. Men det år alltså från kranen/tappen det droppar inte från kranvred eller nån anslutning bara så vi förstår varandra helt rätt. Men borde inte skadan i gängan sabba även den nya krankäglan i det nya överstycket? Om du kollar på denna bild så är det det gråaktiga där detta överstycket ansluts till som skadan är. Även om den är liten. Lägger upp en bild imorgon när jag skruvat bort överstycket.
Då har jag nog faktiskt missförstått och du har gjort rätt ändå :crysmile:
Är det från själva pipen på blandaren det droppar så är det krankäglan som ska bytas samt sätet inspekteras eventuellt brotchas.
Får se hur du menar med skadan på bild, men dessa käglor blir med tiden slitna även om en kran används sällan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.