Jag har uppskattat alla andras byggtrådar här på forumet, så jag tänkte ge mig på ett försöka att göra en egen. Så denna tråd är för arkadspelet som jag tidigare postade det färdiga resultatet på i Stora skryttråden. Vi får se hur det går.

Jag hade funderat på att göra ett arkadspel en tid, men det låg egentligen längre ner i prioritet i listan över saker jag ville bygga. När jag var och köpte lite alm för ett annat projekt, från en liten såg i närheten, så passade jag på att spontanköpa lite körsbärsvirke samtidigt. Jag tyckte det var så fint så jag bestämde mig för att starta med detta projekt istället.

Körsbärsträplankor staplade på en bil med takbox redo för att användas i ett arkadspelsbyggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För en gång skull så skissade jag lite på vad jag ville göra innan jag började med själva projektet. Jag gjorde också några prototyper i kartong, för att se hur mycket plats som kunde behövas för skärmen jag hade. Det var nog bra att jag gjorde det, annars hade jag nog gjort den för liten, skärmen behövde mer plats än vad jag hade förväntat mig.

Ritad skiss av arkadspelets design på linjerat papper med träplankor och snickarverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kartongprototyp av ett arkadspel monterat med blå tejp på en stol i ett rum fullt av förvaringsboxar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det dags för att dimensionera virket. Det var en del sprickor och kvistar, så det blev lite pusslande för att få ut bra bitar. Jag grovkapade upp plankorna i ungefär rätt längd, sedan kantade jag ena sidan förhand. Virket var relativt lättsågat, men jag har nu ändå köpt mig en cirkelsåg, vilket blir skönt när det är lite grövre virke.

Verkstadsbild med körsbärsvirke grovkapade upp på arbetsbänk, hyvlar och tvingar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handhyvel på ett körsbärsträplank i ett snickeri, förbearbetning inför byggande av arkadspel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Riktning av två sidor handjagades. Detta tog sin lilla tid, men jag gillar verkligen att handhyvla, så det var en riktigt trevlig del av projektet. För att få sidorna parallella plockade jag fram bordssågen, min handsågning är inte tillräckligt bra för att jag skall lita att sidorna blir helt parallella. Moment som genererar mycket damm gör jag utomhus, så denna delen fick vänta tills det blev fint väder.

Verkstadsmiljö med handhyvel och träspån på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En arbetsbänk med handhyvel och hyvlade träspån på ett grovkapad körsbärsträplank, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träplanka som handhyvlas på en arbetsbänk, med hyvelspån, en handhyvel och en borste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyvlat körsbärsträ på arbetsbänk med spån och hantverksverktyg, i en byggprocess för ett arkadspel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstad med snickeribänk och träspån i samband med bygge av arkadspel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bordssåg utomhus med kantat träplank efter användning i projekt för att bygga arkadspel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När projektet hade fortskridit till denna fas hade jag också ändrat mig på designen. Jag ville få till en retro-futuristisk design och hade kluddat på en ny skiss som jag var ganska nöjd med. Lite senare ändrade jag mig igen, men då hade jag kommit så långt att det inte gick att ändra designen. Det kanske kan bli ett framtida projekt.

Skiss av arkadspelsdesign i olika vyer på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så var det dags att börja bygga upp. Limmade samman bottenpanelen och sidopanelerna.

Träplankor fixerade med flera klämmor och tvingar på ett arbetsbänk under konstruktion av ett arkadspel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träpanel limmas ihop med klämmor och tejp på arbetsbänk, byggprocess för arkadspel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
Jag tog fram en mall till sidorna att använda till fräsning. Första gången för mig, det gick över förväntan.
En mall ritad på en MDF-skiva med en blyertspenna och metallvinkel bredvid, förberedd för fräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mall för fräsning av skåpsidor i MDF, fastklämd på ett arbetsbord med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träskiva med utskuren del ligger på arbetsbänk med stämjärn och elverktyg i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trämönster mall klämmd på arbetsbänk med verktyg för snickeri och träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trämall för fräsning och snickeriverktyg på arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En översiktsbild av en arbetsbänk med en överhandsfräs fastspänd ovanpå en trämall, omgiven av verktyg och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finjusterade dimensionen inför fogningen av skåpet.
Träskivor på arbetsbänk med mall och handverktyg förberedda för snickeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handhyvel på träskiva med träspån och tappar som förberedelse för fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade tänkt sinka skåpet, men jag kände mig lite rostig på sågandet, så innan jag satte igång så körde jag ett litet träningsläger. Till slut kände jag mig tillräckligt säker för att ta itu med uppgiften.
Trästycke med fint sågade sinkar redo för fogning, fräsmall bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbitar med sinkade kanter bredvid såg och mall på snickarbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbit med frästa tappar redo för fogning på ett arbetsbord med en penna och klämma i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Verkstadsbänk med trämall för fräsning och olika snickeriverktyg och träbitar utspridda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trämöbelkomponent med fräsmall, verktyg och snickerimaterial på arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trämallsdelar på arbetsbänk med tving, handsåg, cirkelfräs och blyertspenna, för förberedelse av fogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träskiva med utmärkta linjer för sågning och en blyertspenna på ytan, förberedd för fogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Verktyg på arbetsbänk: stämjärn, såg, blyertspenna, hammare, tving och vinkelhake.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av träbitar med uppmätta och markerade snitt för sammanfogning, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En liten handsåg och ett stämjärn på ett snickarbord bredvid en skruvstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag drog av mitt sista sågblad till lövsågen, så jag fick långa pojkens lilla såg till dom sista bitarna.
Träbearbetningsverktyg och avbrutet sågblad på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten handsåg med grönt handtag fästad i ett skruvstäd ovanför träarbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hantverksarbete med stämjärn och träbitar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom nya stämjärnen var riktigt bra.
Träbearbetningsverktyg inklusive sågar och stämjärn på ett bord med halvfärdigt träarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetsbänk med såg, stämjärn, hörlurar och träspån; slutet på ett sågprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trähantverk med färdigsågade svansförband fixerade i en skruvstyck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trähantverk med en lövsågad kant fastklämd i ett skruvstäd på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Pappa1986 och 5 till
  • Laddar…
Generalrepetition innan limning. Dessa stora limningar är det jag gillar minst i ett projekt, väldigt stressigt tycker jag. Inför denna limning skaffade jag nytt lim med längre öppettid. Det skall ha en öppettid på över 10 minuter, blev stressigt än då. Nästa gång så ska jag fundera på att skaffa ett hudlim, för öppettider på 30+ minuter.
Välvd plywoodkonstruktion i en verkstad fastklämd med tvingar, till synes ett del av ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstadsbord med träpaneler och trälim; en välvd träpanel framför limflaskan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träpanel i plywood fastklämd med tvingar under limning på ett arbetsbord i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så började jag på fronten och monitorn. Gjorde detta i plywood. Detta första försök ville jag ha ett välvt uttag för monitorn. Det blev inte riktigt bra tillslut, så jag kasserade detta senare och gjorde en ny panel men raka sidor.
Plywood på en arbetsbänk kläms fast för limning utomhus med två långa klämmor och rester av material på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träpanel med utskärning för monitor, tillsammans med klämmor och verktyg, i förberedelse för limning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plywoodkonstruktion med välvd utskärning och klämmor för limning i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träplankor fastspända med skruvklämmor på ett arbetsbänk i en verkstad under limningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkonstruktion med välvt uttag för en monitor och små hyllor, markerade för limning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tillverkade små hyllor av bitar av körsbärsträt till intrumentpanelen. Dom har samma fiberriktning som sido- och instrumentpanelen så att dom skall expandera/krympa i takt med panelerna.
Två träbitar förberedda för limning på ritad plywood, del av byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkonstruktion klämd med flera olika skruvstycken under en byggprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Innan jag gick in på den riktiga instrumentpanelen så gjorde jag en provpanel i plywood, för att pröva om layouten käns bra. När jag var nöjd så gjorde jag den riktiga.

Plywood med utborrade hål och måttanteckningar, skjutmått, borrmall och skruvmejsel på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord plywoodpanel med färgade knappar och kontroller monterade, står på snickarbockar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handbyggd provinstrumentpanel i plywood placerad på ett arbetsbord i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plywoodpanel med små hål för högtalare och klämmor som håller delar på plats under byggnadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plywoodpanel med utborrade hål fäst i skruvstycken på arbetsbänk, snickeriverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrpress som skapar hål i en plywoodpanel med träspån spridda runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här dags hade jag också gjort det jag kallar ljudpanelen. Efter ett antal olika idéer på hur jag skulle göra detta så bestämde jag mig för den lättaste lösningen, som var att borra små hål i panelen för högtalarna. Länge funderade jag på att ha någon sorts tyg, men jag hittade inget som jag tyckte var riktigt bra och jag hade ingen riktigt bra idé för hur jag skulle sätta fast tyget så att det skulle se bra ut.

Handgjord spelkontrollpanel i plywood med knappar och högtalarhål, under konstruktion i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag bestämde mig tidigt att jag ville ha lätt åtkomst till innandömmet av skåpet. Jag gjorde en tvådelad dörr.

Provpanel i plywood med utborrade hål och en överhandsfräs på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plywoodpanel med borrhål och vertikala lister som provlayout för instrumentpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en hörndetalj på en provpanel i plywood för layouttest av instrumentpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plywoodbit med uppmätta markeringar på arbetsbänk omgiven av snickeriverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plywoodpanel med borrverktyg och snickeriverktyg på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mässingsgångjärn monterat på en träbit som ligger på ett plywoodbord, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Verktyg och snickerimaterial på ett arbetsbord under konstruktion av en provpanel i plywood.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
Nu är vi inne på upploppet. Monitor- och ljudpanelen, som är plywood, målade jag med en vattenbaserad lackfärg. Körsbärspanelerna lackade jag med en golvlack som jag redan hade. Jag gjorde lite olika tester innan jag bestämde mig. Jag testade först linolja och danishoil, det såg bra ut, men ger nog inte tillräckligt med skydd. Sedan testade jag med hårdvaxolja, men jag gillade inte resultatet. Slutligen testade jag med glovlacket, eftersom jag redan hade det och blev nöjd med resultatet, så jag körde med det.

Arbetsbänk med plywoodpaneler och målarburkar under tillverkning av arkadspel, vattenbaserad lackfärg och golvlack används.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Målade plywoodpaneler för arkadspelkonstruktion, verktyg och färgburkar i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Burk med Zinsser shellack på ett arbetsbord med träpaneler och penslar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träpaneler för arkadspel målade med lackfärg, under förberedelse på verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av nyligen lackerade körsbärspaneler med synliga träfogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista monteringen och sladdragning. Enligt intruktionerna så spelade det ingen roll vilken kontroll man anslöt till vilken pin på microcontrollen, det skulle gå att konfigurera kontrollerna senare i retro-pi. Det visade sig att detta inte stämde när man har en 2-player controller. Då var det viktigt att joystickens anslutningar var ansluten till rätt pin, annars så fungerade det bara att spela med en spelare.

Verkstad med välorganiserade verktyg och en träkonstruktion i klämmor på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkadspelskontroller under montering med joystick, knappar och mikrokontroller på träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monteringssteg för arkadspel med joystick och knappar anslutna till microcontroller, kablar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvfärdigt arkadspelskabinett av plywood och körsbärspaneler i en verkstad, delar målade och monterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hembyggt arkadspel med lackerad plywood och körsbärspaneler, joystick och knappar, i ett arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så. Det var det. Jag får tacka alla som orkat läsa sig igenom denna lilla roman om bygget av mitt arkadspel. Om ni har några frågor så får ni gärna ställa dom, så svara jag så gott jag kan.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Pappa1986 och 31 till
  • Laddar…
Grymt!
 
  • Gilla
snuttekudden
  • Laddar…
Magnifico! En sån har jag velat göra länge men velat..
 
  • Gilla
snuttekudden
  • Laddar…
Microkatten
Mycket fint!

Laxstjärtarna ser också fina ut! (y) Ser att du sågar dessa med lövsåg. Jag blev själv inte helt vän (ännu) med min kontursåg i mina laxstjärtstester, och föredrar stämjärn endast. Dock ’fuskade’ jag lite senast med att borra bort det mesta med ett lagom stort borrstål.

Känner också igen stressen med limning, så jag har börjat använda hudlimmet Old Brown Glue. Även om man måste värma upp det innan limning, så går det snabbt att koka upp varmvatten i vattenkokaren och sedan låta flaskan stå en stund i det varma vattnet. Visst är det bekvämare att använda ’vanligt’ lim direkt från flaskan, men å andra sidan blir själva limningen mindre stressande. Och OBG, som är ’färdigblandat’ hudlim, är ju ändå bekvämare än att behöva lägga flingor i blöt och blanda själv.
 
  • Gilla
snuttekudden
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Mycket fint!

Laxstjärtarna ser också fina ut! (y) Ser att du sågar dessa med lövsåg. Jag blev själv inte helt vän (ännu) med min kontursåg i mina laxstjärtstester, och föredrar stämjärn endast. Dock ’fuskade’ jag lite senast med att borra bort det mesta med ett lagom stort borrstål.

Känner också igen stressen med limning, så jag har börjat använda hudlimmet Old Brown Glue. Även om man måste värma upp det innan limning, så går det snabbt att koka upp varmvatten i vattenkokaren och sedan låta flaskan stå en stund i det varma vattnet. Visst är det bekvämare att använda ’vanligt’ lim direkt från flaskan, men å andra sidan blir själva limningen mindre stressande. Och OBG, som är ’färdigblandat’ hudlim, är ju ändå bekvämare än att behöva lägga flingor i blöt och blanda själv.
Harald Nyborg säljer bra hundgodis som består av hud, perfekt för att koka hudlim på.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Mycket fint!

Laxstjärtarna ser också fina ut! (y) Ser att du sågar dessa med lövsåg. Jag blev själv inte helt vän (ännu) med min kontursåg i mina laxstjärtstester, och föredrar stämjärn endast. Dock ’fuskade’ jag lite senast med att borra bort det mesta med ett lagom stort borrstål.

Känner också igen stressen med limning, så jag har börjat använda hudlimmet Old Brown Glue. Även om man måste värma upp det innan limning, så går det snabbt att koka upp varmvatten i vattenkokaren och sedan låta flaskan stå en stund i det varma vattnet. Visst är det bekvämare att använda ’vanligt’ lim direkt från flaskan, men å andra sidan blir själva limningen mindre stressande. Och OBG, som är ’färdigblandat’ hudlim, är ju ändå bekvämare än att behöva lägga flingor i blöt och blanda själv.
Tack! Tidigare körde jag också enbart stämjärn när jag laxade. Jag tycker dock att det kändes som att stämjärnen trycktes in förbi baslinjen mer (eller hur jag nu skall förklara det) än vad som sker när jag först plockar bort det mesta med sågen. Jag litar inte helt på min sågteknik med lövsågen, bladet vandrar lite som det vill på baksidan av snittet, så jag har rätt stora marginaler. Men jag tycker det funkar bra.

Jag skall kolla upp det där limmet. Det hade varit skönt att kunna ta det lite mer lugnt vid limningarna.
 
Microkatten
Lövsåg funkar säkert fint, som alltid är det en vane- och övningssak för att bli duktig. Jag är t.ex. osäker hur hårt jag kan spänna bladet utan att det går av, och så blir det istället alltför dåligt spänt och sågar dåligt. Jag har helt enkelt inte full koll på verktyget (ännu).

Stämjärnet är jag däremot betydligt mer van med, så jag hugger t.ex. bort rejält med trä på rimligt avstånd från baslinjen, och sedan går det bra att närma sig (den fördjupade) baslinjen utan kompressionsproblem. Eller börjar lite nättare vid baslinjen.

Frustrator Frustrator skrev:
Harald Nyborg säljer bra hundgodis som består av hud, perfekt för att koka hudlim på.
Jo, men det är också en konst att lära sig, rätt koktid, mängd vatten osv. Man kan ju också använda geletinblad, koka ben o dyl. Så mycket att lära, så lite tid :D
 
Microkatten Microkatten skrev:
Jo, men det är också en konst att lära sig, rätt koktid, mängd vatten osv. Man kan ju också använda geletinblad, koka ben o dyl. Så mycket att lära, så lite tid
Supersvårt!
Bara att klippa ner hudbitarna i vatten och låta småputtra tills det klibbar ihop fingrarna. Klart! :)
Det som blir över torkar man och har till nästa gång.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Supersvårt!
Bara att klippa ner hudbitarna i vatten och låta småputtra tills det klibbar ihop fingrarna. Klart! :)
Det som blir över torkar man och har till nästa gång.
Är det så lätt? Då kanske man skulle pröva. Det bygger ju upp lite hipster-credentials att koka sitt eget lim!
 
Microkatten
Frustrator Frustrator skrev:
Supersvårt!
Bara att klippa ner hudbitarna i vatten och låta småputtra tills det klibbar ihop fingrarna. Klart! :)
Det som blir över torkar man och har till nästa gång.
Hur lång tid tar det? Måste jag vakta hela tiden? Kan det koka för länge? Skall det då användas direkt när det är hett? Hur svalt får det bli innan styrkan försvinner? Hur starkt blir det? Osv. Jag vet nog hur det blir när jag skall göra något ’enkelt’ - djävulen finns i detaljerna :devilish: :D Ungefär som när jag skulle göra tryffel för en vecka sedan, bara koka grädde, choklad och smör. Men så skar det sig, grrrr...:giggle:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.