Z
Jag har problem med värmen på min övervåning i ett hus från Smålandsvillan med en NIBE F750 ( alla radiatorerna blir inte riktigt varma). Jag antar att jag har 1-rörssystem på både över och undervåning. Kollar jag på fördelarna på radiatorerna så sitter det MMA FEA på undervåningen men MMA FA på övervåningen (dvs för 2-rörs sys). Se https://www.mma.se/produkter/fordelare-fafea/

Det kan väl inte vara korrekt med FA på övervåningen? Någon som vet om detta går att fixa utan att byta fördelare?
 
Är ovan våningen inredd senare än bottenplan kan det vara att du har 2rörs system på ovan våning
Finns ettrets koppling som man kan sätta under fördelarna men då måste man höja radiatorn eller korta rören då är det lättare at byta fördelaren
 
Z
Finns det något sätt att ta reda på om det är 1 eller 2-rörs system? Rören går ju inne i väggen i gavlarna på huset.
 
Ritningarna?
 
S
Om man öppnar termostaterna helt på övervåningen eller demonterar dom, blir det ungefär samma temperatur på tilloppen vid varje radiator med tvårörssystem.
Vid ettrörssystem blir den första radiatorn varm och de andra tappar stegvis i temperatur till sista radiatorn som är kallast.
 
På dessa fördelare finns det en flödesvisning k godset på sidan som visar vilket
Om man inte förstår detta kan man ta av locket till avstängningen och titta in i ettrörsfördelaren sitter en liten insexa i mitten och en stor utanför
 

Bästa svaret

Stäng den stora insexan på radiatorn närmast panna då ska alla efterföljande radiatorer bli kalla
 
Z
Tack för tipset det skall jag pröva. Jag antar att man skruvar in insexan i botten för att stänga.
 
Z
Jag har nu testat med att strypa de två första elementen och då blir det tredje helt kallt, dvs det verkar vara 1-rörssystem, så det blir bara till att byta koppel till FEA. Frågan är bara hur man lättast byter utan att det rinner ut en massa vatten på golvet?
 
1-rörs , 5 element ,ex första elementet öppnas 1 varv , nästa 2 varv o.s.v sista helt öppet. Är det färre. ex 3 element första 1 varv andra 2 varv och 3 3 varv och kollar så att inte någon annan stam blir utan flöde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.