Bob_the_builder
Lägesrapport: Huset klart utvändigt. Invändigt: all el, ventilation och tappvatten draget, golvspån klart, alla innerväggar uppe med huvuddelen av osb och gips, bergvärmeslangen satt i befintligt hål.
Kvarstår: Golvvärme, innertak, våtrum, ytskikt väggar/golv, kök och värmepump.

Jag har, so far, gjort fyra undantag från regeln om att inte ta in entreprenörer:

Sprängning, ca 9 000 kr
Schaktning av sprängsten, ca 3 000 kr.
Installation av "tillfällig elcentral" + jfb och 16A cee-don, ca 2 000 kr
Inmätning av grunden, 1 000 kr.

Totalt 15 kkr så här långt, alltså. Kvarstår gör pengar till elektrikern som kopplar centralen i huset och gör installationskontroll. Högt räknat, 5 000 kr.

Bedömd slutkostnad för externa entreprenörer: 20 000 kr.
 
David skrev:
Visst är det möjligt att komma en bit under den siffran till och med, om man borträknar arbetskraften, genom att snåla på:
Ytskikt, (laminatgolv och billig standardvitfärg) På utsidan kan man använda järnvitriol.
Fönster (små och få kompositfönster)
el (minimalt med uttag etc.)
Värmesystem (direktel),
Konstruktion (Dålig isolering och inga skivor bakom gips etc. Inga långa spännvidder)
Badrum, (små med plastmatta)
Kök Ikea med laminat

Köper man dessutom in dessa i exempelvis Polen eller begagnat på Blocket kommer man ännu billigare undan.

Enligt Wikells sektionfakta ska en:
Yttervägg med 170 mm isolering kosta 293 SEK/kvm + moms och arbete.
Mellanbjälklag: 220 SEK/kvm + moms och arbete.
Betongpannetak med träfackverk: 180 SEK/kvm + moms, arbete och  isolering.
Plastfönster 12*12 inkl foder, drevning, inv smygpanel, foderlist, fönsterbleck, fönsterbänk 3054 SEK/kvm + moms och arbete.
Innervägg: 70 mm regel, 45 mm isolering, enkelgips: 97 sek/kvm + moms och arbete.
Trappa: rak furu H 2,7 m 8480 sek/kvm + moms och arbete.
Tvättstuga: 17674 sek/kvm + moms och arbete.

Lägg gärna till och/eller summera den som har tid och lust.

mvh
David

Inte för att jag är någon expert på byggteknik eller byggpriser men det verkar bli en dyr tvättstuga.... En siffra för mycket?
jeppe
 
jeppeknaster skrev:
[quote author=David link=1136749645/0#28 date=1137075919]Visst är det möjligt att komma en bit under den siffran till och med, om man borträknar arbetskraften, genom att snåla på:
Ytskikt, (laminatgolv och billig standardvitfärg) På utsidan kan man använda järnvitriol.
Fönster (små och få kompositfönster)
el (minimalt med uttag etc.)
Värmesystem (direktel),
Konstruktion (Dålig isolering och inga skivor bakom gips etc. Inga långa spännvidder)
Badrum, (små med plastmatta)
Kök Ikea med laminat

Köper man dessutom in dessa i exempelvis Polen eller begagnat på Blocket kommer man ännu billigare undan.

Enligt Wikells sektionfakta ska en:
Yttervägg med 170 mm isolering kosta 293 SEK/kvm + moms och arbete.
Mellanbjälklag: 220 SEK/kvm + moms och arbete.
Betongpannetak med träfackverk: 180 SEK/kvm + moms, arbete och isolering.
Plastfönster 12*12 inkl foder, drevning, inv smygpanel, foderlist, fönsterbleck, fönsterbänk 3054 SEK/kvm + moms och arbete.
Innervägg: 70 mm regel, 45 mm isolering, enkelgips: 97 sek/kvm + moms och arbete.
Trappa: rak furu H 2,7 m 8480 sek/kvm + moms och arbete.
Tvättstuga: 17674 sek/kvm + moms och arbete.

Lägg gärna till och/eller summera den som har tid och lust.

mvh
David

Inte för att jag är någon expert på byggteknik eller byggpriser men det verkar bli en dyr tvättstuga.... En siffra för mycket?
jeppe[/quote]

Det som ska bort är kvm. Priset avser inrdening "Tvättstuga i enbostadshus" i Wikells sektionsfakta.

mvh
David
 
Oj!

Har läst alla inlägg som inkommit under veckan och känner att min plan kommer att hålla.
Tackar alla som skrivit om sina erfarenheter och synpunkter på mitt "lilla" projekt. Måste bara lägga till några detaljer angående installationsarbeten som jag utför själv. Har arbetat i 14 år som plåtslagare inom vent och byggnation. Är utbildad inom vvs och har även några år på rörläggeri. Har nu vidareutbildat mig inom el och styr. Arbetar idag mest med inneklimat och tekniska fastighetsinstallationer allt ifrån idé till färdiga installationer. Har varit delaktig i ca 200 ny och ombyggnationer av villor och uppskattningsvis minst lika många totalenreprenader med flerbostadshus, industrianläggningar med varierande sysslor. Känner mig mogen att nu, efter alla erfarenheter, kunna driva mitt eget projekt. För att få ett bra slutresultat och ekonomi i bygget finns det en viktig detalj och det är metodik och logistik. Jag anser mig själv vara en idiot som bygger helt och hållet själv, men faktum kvarstår och det är att för varje arbetad timma på mitt hus sparar jag in 300-350 kr. Lägg moms därtill. Det finns knep och trix med allt. Varför placera säkringsskåpet i hörnet på huset när det går att placera i mitten. Panna eller värmepump långt från koppel och tappställen med mycket dragningar som följd. Eller luftintaget för ventilation på ena sidan huset och fläkten på den andra. Med detta följer avväxlingar och problem, extra svett mm, mm. Alltså spara in på längder med både el vvs mm. Man behöver inte åka till Polen eller Tyskland för att hitta billiga byggmaterial. Det finns massor av småföretag med mycket bra priser inom räckhåll. Ta tid och leta innan byggstart. Ta in offerter från många olika och ifrågasätt gärna priset. De flesta har mycket goda marginaler. För mig som skall ha vedeldat var det ursprungliga priset på pannan 32000:-+moms. Ett dygn senare var priset nere i 20000:- och inkl moms. 24 timmar delat med 20000:- vad blir det i timman.

Tjenixen från Ventilen (Idioten) :surprised:
 
Bob_the_builder
Lycka till. Du har uppenbarligen avsevärt bättre förutsättningar att klara ett husbygge än jag (och jag har ju klarat det hittills  :)).
 
Tja , med dina förutsättningar (erfarenhet, kompetens, byggkontakter) torde det gå som en dans och kanske går det att bygga UNDER 650.000  ;)

Håll oss andra "idioter" uppdaterade under tiden ;D
 
Det verkar ju onekligen som att det går att bygga ett hus för under 650 kkr. Men frågan är ju hur man då värderar sin egen tid. Om man snickrar på huset istället för att kolla på tipsextra är ju tiden gratis, men om man istället skulle extraknäcka som snickare på någon annans bygge (eller jobba på 7-eleven etc etc) så går man ju miste om en inkomst då man istället ägnar sig åt sitt eget hus. Räknar man på det sättet så går kostnaden upp med minst 200 kkr.
 
Bob_the_builder
Självklart handlar det om att man värderar tiden till 0 kr. Det är ju så med det mesta man tar sig för på fritiden. Allt går att köpa - någon annan kan tvätta bilen, tvätta dina kläder, laga din mat, din bil osv. Mot betalning naturligtvis.

De flesta av "vi som bygger själva" har väl inte den erfarenhet och kompetens som krävs för att jobba på en byggfirma. Vi lägger ner massor av tid på research, planering och så vidare, något som den rutinerade byggaren har i ryggmärgen.

Den stora finessen är att med eget bygge kan familjen vara med. Om jag hade haft ett annat avlönat jobb på fritiden hade vi inte träffats alls... :p

Att jobba på 7-eleven är inget alternativ i mitt fall...
 
Kan bara hålla med, försök med detta på 7-eleven ;) :D ;D
gravskopa.jpg
 
Underbar bild och _vill_ ha! Grävaren alltså! *ler*

Angående kalkyler så är jag och min chef mer inne på att man kan bygga för 6500:- kvm istället för 10 000 och däröver och det vitt, bygger jag i egen regi så landar jag inte i närheten av 6500 ens men å andra sidan så är mina maskiner och verktyg uppe i en del pengar idag, det blir så på 20 år och när man jobbar med det dagligen.
Jo, saknar grävare *ler* Gissa om man kunde ha gjort allt i egen regi då *ler*

/Kent
 
volvo skrev:
Det låter väldigt billigt!

Har du tagit med kostnader för:
* Bygglov, anslutningsavgifter, försäkring, KA, tomt, utsättning etc?
* Markarbeten, dvs anläggning av tomt, uteplatser, trappor, stödmurar etc?
* Hyra av maskiner och ställningar som du behöver för att kunna bygga?
* Kostnader för auktoriserad elektriker, rörläggare etc?
* Spackel, färg, tapeter m.m?
* Småsaker som toalettpappershållare, lampor, blandare, dörrtrycken etc?
Har fortfarande inte sett några svar på mina frågor.
 
Hålle själv på att bygga i lösvirke 225m2 + Garage 60m2 jag har gjort allt själv utom rörmockeri (hittils ca 100 000:) och är nu uppe i ca 700 000:- och då är innanmätet gippsat ich spacklat innertaket satt och fönster fodrade , ett badrum är kaklat men i övrig så är det kvar kök ca 100 000:-, ett badrum till, värmesystem (panna + pellets) + garaget som saknar portar och är oinrett samt att huset saknar foder vindskivor samt rämmor och rör. Jag har i detta bygget verkligen jagat billigt material med många bra kontaker så jag tvivlar starkt på 650 000:-!

-Alla anslutningsavgifter bygglov och onödiga byggfelsförsäkringar ingår i 700 000:- (tomten fick vi gratis)

men lycka till!
 
Jag blev intresserad av ett hus jag såg hos en husleverantör, priset var nyckelfärdigt 1,6 mille och 1.2 för stomrest inkl material att färdigställa invändigt själv. Är själv snickare och funderade på ett stomrest från början men har nu börjat räkna på att bygga allt själv i lösvirke. Villan är ett 1½ plans hus med platta på 80 kvm och övervåning på 60 kvm. Har räknat mycket nu och tror jag klarar samma budget.

Platta 50.000
klinker kakel till 2 bad och kök 20.000
golv övrigt hus 30.000
porslin, bad 40.000
vatten avlopp 85.000
spik, skruv 5.000
tomt 30.000
kök 70.000
fönster, dörrar 100.000
el 25.000
markarbete 10.000
färg, tapeter 30.000
värmesystem med golvslingor 100.000
vvs 50.000
virke,skivor,isolering, takpannor, rännor 150.000

Summa 795.000 inkl tomt avlopp m.m
Skall iallafall få ett mycket billigare hus mot vad leverantör vill ha. Många timmar blir det :p
Skall göra allt själv inkl markarbete och platta, elen drar jag och spikar upp dosor sen kopplar elektrikern. Får även ha hjälp med all vvs.
Skall återkomma senare hur kalkylen stämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.