Luftgevär funkar också 8)
Då kan man stå på behörigt avstånd också.
20-30 skott i boets "centrala" delar funkar ....
Med lite tur räcker det med ett skott, om man träffar drottningen.
 
Måste hålla med om dammsugarens användbarhet. Häromåret hade vi ett stort getingbo på vinden. På kvällen täppte jag till alla hål till vinden utan ett och vid utsidan av det hålet tejpade jag upp dammsugarmunstycket.

På morgonen slog jag på dammsugaren och lät den stå på i ett gäng timmar. Så fort någon geting sökte sig ut ur vinden så slutade den i dammsugarpåsen, och det var väldigt tätt mellan insugningarna och det höll på i en evighet, så jag undrar hur många getingar det blev uppsugna.

Sedan på kvällen när vi skulle ta ner boet så gick vi in helt täckta från topp till tå, och var beredda på det värsta, men det blev ett riktigt antiklimax då boet var i det närmaste dött vid det här laget, så dammsugningen verkade ha radikalt minskat befolkningen i boet.

Så helt utan minsta kemikalie löstes det problemet.
 
vi har en tomt där vi ska bygga inom kort.På kvällen bombarderar myggen tomten,går knappt att va där...ligger lite småhålor med vatten runtomkring tomten o de kläcks förmodligen i dem. nån som har ett bar tips hur man kan få bort större delen av myggen innan de kläcks ?? så man kan va ute på kvällen när huset är byggt...
 
Bob_the_builder
sverre skrev:
Prickskytte med 5-56 är också effektivt!
Behövs inte många stänk så är deras saga all, funkar dock inte bra vid massutrotning!
Stänk?
t_556skptr5stkprj.jpg
;D
 
Bob_the_builder skrev:
Stänk?
[bild]
;D
;D ;D
Precis vad jag menade ::)

12,7 är ännu effektivare, men för riktig närstrid är det amunition av märket CRC som avses ;D
 
Charlie skrev:
Skaffade en elektrisk myggjagare till midsommar, funkar även på getingar. Det räcker med att man nuddar dem så blixtrara det till och säger bzzzt så är den rackrn borta, riktigt skoj. Kan rekommenderas.

[bild]
En såndär har jag nu skaffat mig. Kunde inte motstå ett köp när jag hittade "orginalet" på ett byggvaruhus.

Det både blixtrar och smäller riktigt hemtrevligt, ibland sprider sig en mysig doft av grillad insekt i rummet. Dock har jag haft lite problem med större odjur, tex humlor. Kanske beror det på att dom är lite ludna (?) på ryggen så urladdningen går bara i pälsen. Även stora flugor verkar ibland behöva zappas två gånger för att sluta flyga......

Det racket jag har har inte ett galler som det på bilden, utan "strängar". Det gör att barn skulle kunna missta detta för en gitarr tex. Inte så roligt om dom kommer åt knapparna samtidigt.....
:p
 
sverre skrev:
Ta ett VP-rör (El-rör som är 3m och ganska styvt )eller liknande och fyll på med MYRR, rikta mynningen mot hålet/takpannan eller liknande där dom går in och blås i andra änden!

Myrret sprider sig bra och ligger kvar, vilket gör att dom drar med sig det in i boet!
En metod som fungerar mycket bra. Boet är helt tomt på en halvtimme och döende getingar singlar ner över allt och ligger och sprattlar på marken.
 
Fredrik i Trollhättan skrev:
En metod som fungerar mycket bra. Boet är helt tomt på en halvtimme och döende getingar singlar ner över allt och ligger och sprattlar på marken.

Vi fyllde ett 2 meters rör med myrr, och sen riktade röret in i jordgetingboet och blåste med tryckluft från kompressorn, dammade myrr som fan överallt och in i boet och getingarna började svärma som sjutton. Nu återstår bara att se om dom försvinner eller inte :)

Mvh
Erick
 
Ksund - av ren nyfikenhet; hur gjorde ni för att tömma påsen då? Levde de fortfarande däri?

Vi har just nu ett getingbo inuti taket på vår veranda och getingarna där är jättesnälla, det har inte varit några problem alls. Det surrar bara lite hemtrevligt.

Fortsätter vi att komma så bra överens får de bo kvar säsongen ut.
 
Hej!
Måste dela med mig av mitt damsugar knep! Jag hade ett stort bo som jag dammsög på altanen med byggdamsugaren som jag monterat grovavskiljaren framför!
I den hade jag hällt upp hett vatten så när jag den sög in getingarna så dör dom på fläcken då de inte klarar hög temeraturer typ 60-70 grader!
Sög getingar utan detta förut och hade hel påsen full så det slipper man

När den stått på ett tag så tog jag fram bygglimmet och täppte hålet! Getingarna är borta!
 
Anticimex ska komma hit nu för 4:e gången... De märks inte att de vart här o sprutat deras pulver på ingången... Han som var här sist a att de sprutar en gång till sen blir de till att riva ner panelen på huset.. :(
 
Sara_B skrev:
Vi har just nu ett getingbo inuti taket på vår veranda och getingarna där är jättesnälla, det har inte varit några problem alls. Det surrar bara lite hemtrevligt.

Fortsätter vi att komma så bra överens får de bo kvar säsongen ut.
Vet ni vad som har hänt? Vår getingar är plötsligt och spårlöst borta!

Häromdagen upptäckte vi att det hade blivit alldeles tyst i verandataket, och mycket riktigt - inte en geting har vi sett på flera dagar (verken levande eller döda). Undrar vad som har hänt - getingar flyttar väl knappast sin väg, eller?
 
Huwa, jag får rysningar bara jag ser den på bild.

Jag tackar dom högre makterna för att inga getingar använder takfoten här i huset som infart för nu startar fasadprojektet här..... :cool:
 
Jag har ett litet annorlunda problem. Vår ena bil blir täckt i pollen där den står (går inte att parkera på annat ställe). På morgonen har jag därför ett trettiotal getingar överallt på bilen som vägrar surra därifrån, så jag måste gå väldigt varsamt fram för att öppna dörren och sätta mig utan att bli anfallen eller att få in några i bilen. Sedan måste jag ha luftintagen avstängda och kan inte öppna rutorna vilket inte är så kul när det är varmt. Så varje morgon försöker jag köra så fort jag kan genom stan för att bli av med dem med hjälp av fartvinden, men de håller i sig ganska bra. De som sitter på framrutan blir jag av med genom att använda spolarvätska och vindrutetorkare.
 
Jag har ett getingbo i en vägg... Inte så kul... Anticimex har vart här för 5 gånngen idag o besprutat... Äntligen verkar de som om att de tagit kol på dem... Får se hur de ser ut imorgon... Det sura är att de boar i förstugan från verandan o just den förstugan ska jag riva ner panelen på inv o isolera för det finns inte minsta lilla isolering där... Kan väl lungt säga att de projektet har blitt framskjutet lite.... Skulle vart klart nu eg... >:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.