svartjobbarn skrev:
Någon som har erfarenhet att beställa varor och hämta dem i karlskrona?
Nej, men jag kan berätta hur jag gjorde om det kan hjälpa någon. Jag åkte ned till Castorama i Gdynia. tog tag i en butiksanställd som fick bli min personliga shoppare. När jag betalat tog jag hans emailadress och sa att om han tog ett personligt ansvar för att allt kom med i leveransen skulle jag posta en belöning till honom. Sedan ringde jag och beställde leverans från varuhusen i Gdynia till vårt bygge i Nacka. När jag fått varorna mailade jag killen och tackade för hjälpen och frågade vart jag kan skicka belöningen. Tanken är att nästa gång jag behöver en ny leverans, mailar jag honom bara listan utan att behöva åka ned till Gdynia. Vi får se hur det går.
För mert exklusivt kakel/klinkers har jag kontakt med en firma i Gdynia som plockar ihop det jag behöver.
Fast annars vill jag gärna åka ned personligen till Polen för att se vad det kommit för nyheter. Min förhoppning är att jag kan åka en gång per år men göra flera beställningar samma år.

mvh
David
 
Hej David.

Vad kostade frakten och hur stort/tungt var det du skickade?
Jag måste själv ner till Polen i sommar men vissa mer akuta saker skulle man ju kunna beställa efter.

 
Jesca_j skrev:
Hej David.

Vad kostade frakten och hur stort/tungt var det du skickade?
Jag måste själv ner till Polen i sommar men vissa mer akuta saker skulle man ju kunna beställa efter.
Frakten kostade 8.500 exkl. moms. Har för mig att lastbilen tog 33 pall. Kommer inte ihåg maxvikten.

mvh
David
 
AHA!
Du hade hela lastbilen själv?
Är priset med färjan och allt?

Låter ju inte så blodigt.
 
Jesca_j skrev:
AHA!
Du hade hela lastbilen själv?
Är priset med färjan och allt?

Låter ju inte så blodigt.
Nej, visst låter det billigt? Lastbilen körs hela vägen upp till Sverige så vitt jag vet. Dvs de tar inte färjan.

mvh
David
 
Är det någon som köpt kläder i polen. Jag ska över under påsklovet och mina två tonårsflickor undrar om det går att shoppa kläder där. Har någon tips på vart man ska vända sig då vi kommer att vara i Swinoujscie- Szczecin.
 
Såg inte några spännande klädaffärer där jag var. Annars brukar de flesta öststatsländer ha de traditionella klädaffärerna Boss, etc. Utbudet brukar dock vara sådär och priserna ungefär desamma som i Sverige.

mvh
David
 
David skrev:
Lastbilen körs hela vägen upp till Sverige så vitt jag vet. Dvs de tar inte färjan.
:surprised: Kan det vara möjligt? ??? Det skulle innebära att de kör upp genom Finland, eller? ???
 
Upp genom Danmark kanske? Stora Bält bron, Öresundsbron osv?

/ama
 
ama skrev:
Upp genom Danmark kanske? Stora Bält bron, Öresundsbron osv?
:surprised: Kan di va så j*vliga. ;D
 
Eller en amfibielastbil! ;)
 
Vi har bott både på SAS Radison och på IBIS hotel. IBIS kostar 155 PLN natten på en helg - och har dessutom familjerum... SAS Radison är klart dyrt i jämförelse - men är mera lyxigt. IBIS är ett lågprishotell för affärsresenärer (finns i hela Europa), ligger i centrum och har bevakat garage (25 PLN per natt / fordon). Frukost tillkommer.

http://www.orbisonline.pl/szukanie_...ityselect=Szczecin&szukaj=yes&lang=en

Annars kanske http://www.hotelewpolsce.com.pl/m_szczec.htm kan vara till hjälp.

Jag har skrivit fler inlägg tidigare om Stettin / Szczecin som kan ge mer info om att handla här. Använd t.ex. sökfunktionen i forumet för att hitta dessa!
 
När det gäller påståendet tidigare i denna tråd om tullstationen mellan Polen och Tyskland när man landvägen åker via t.ex. Sassnitz eller Rostock så vill jag hävda att detta inte (längre) stämmer med verkligheten. Vi åkte själva nu i helgen via Sassnitz till Stettin och det enda som kontrollerades vid gränsen var pass. Detta trots att vi hade ett stort släp med oss som borde intresserat ev. tullare...

EU-inträdet har nog ändrat på en del spelregler som gällde 'tidigare'...
 
Svedalahem skrev:
När det gäller påståendet tidigare i denna tråd om tullstationen mellan Polen och Tyskland när man landvägen åker via t.ex. Sassnitz eller Rostock så vill jag hävda att detta inte (längre) stämmer med verkligheten. Vi åkte själva nu i helgen via Sassnitz till Stettin och det enda som kontrollerades vid gränsen var pass. Detta trots att vi hade ett stort släp med oss som borde intresserat ev. tullare...

EU-inträdet har nog ändrat på en del spelregler som gällde 'tidigare'...
Ännu en positiv sak med EU. Hoppas att tyska tullen passade på att rensa upp bland sin personal på samma gång.

mvh
David
 
Hejsan!
Funderar själva på att åka till Polen och handla byggvaror.
Kolla på www7.stenaline.se där kan du klicka dig vidare på "-Sveriges billigaste priser finns i Polen".
Där finns det kartor över varuhus, och du kan också få en del prisex. från varuhusens kampanjblad. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.