Vi ska bygga med Älvsbyhus och de har ett avtal med SEB som ger 0,6% i rabatt på den ränta som SEB anger på sin hemsida. Rabatten gäller under lånets bindningstid så ju längre tid man binder lånet ju längre tid får man rabatten.
När bindningstiden löper ut får man försöka förhandla till sig rabatter på egna meriter. ;D
 
Det jag menar secadi är att min seb-tant inte hade hört talas om någon sådan rabatt, kanske skiljer det från kontor till kontor, jag tror att det finns dom som fått den rabatten men inte alla, kanske är det någon hustillverkar-rabatt...
 
Tack Cattis, tack Inger och alla andra ;D

Nu ska de se!!!
De idio.... på vårt SEB's lokalkontor >:( >:( >:(
 
På vårat gamla lån hade vi -1 och vi skulle få bättre på det nya lånet.Vi har SEB.Kan tillägga att vi fick -1 fast vi var nya i banken.
 
Jag tycker i alla fall att det där verkar skumt... OM alla kan få samma rabatt så har dom ju helt andra räntor än dom uppger, som min NORDEA-gubbe sa; det är omöjligt att ge den rabatten till alla, då går dom inte runt... Vad vet jag. själv har jag så bra kontakt med min bank att jag bara säger tjena det är Jag... 8)
 
Har idag pratat med Seb och Östgöta banken.
Visst är det så att vi får -06 % på alla räntorna som står på hemsidan. Idag ligger en ettårig ränta på 3,95% .
Och den rörliga på 4,80 %

Hos Östgöta där vi också har en viss form av "husföretagar rabatt" , men dock mycket mindre. Idag ser räntorna ut då här:

Rörlig 5,0% Vår ränta 4,65 %
2- årig 4,60 4,40
5 årig 5,15 5,00

Jag har jämfört räntorna mellan dessa två banker ett tag och det verkar som Östgöta banken har lite lägre räntor generellt sett.
Men genom vårt husföretag är det mer rabatt hos Seb.
Där jag också möts av trevligare och mer service minded personal än hos Östgöta !
Man vill ju dock inte att det ska avgöra. Det verkar som många får dessa 6.0 % i ränta så vi får se om vi kanske kan pressa dem lite till..... :-/
Berättar mer om det när vi envisa typer har lyckats... ;D

/ Sabina
 
joa skrev:
Jo, en sak till. Kan man pruta på topplånet också med samma lycka?

//Jocke
Det kan man. I alla fall ska man försöka.
Kan tillägga att vi blev erbjudna 5.60 % på FSB.
 
joa skrev:
På topplånet?? Det låter ju otroligt bra isåfall.

//Jocke
Jepp, topplånet.
 

Nä nu vet jag varken ut eller in :-[

Långa räntan har precis nu gått upp 0,25% :'(

Vi som precis idag ska till och binda lånen, f-n vad svårt kanske bäst att avvakta lite till eller ???

Någon som törs sia vad som kommer att hända närmaste timmarna/dagarna/veckorna?
 
Jag tror att det kommer att fortsätta upp. Proppen är liksom ur nu när kriget startat...
 
antingen ha is i magen....eller förhandla med banken ( det där med förhandla är ju du bra på Myran ;) )
 
Världen är ju så skruttig att kriget blir långt kan det komma att få ned räntan ytterligare.. :p det sägs ju nu att kriget kan bli långvarigt...Nä nu är jag inne igen och tjafsar om sånt jag egentligen inte vet så mycket om ...oooops måste jobba...hejdå...
 
OK, today is the day

Vi tar det säkra  före det osäkra.
Vi ska till banken och binda vårat bottenlån.

Känns skönt att få ändan ur vagnen. Räntan den senaste tiden har bokstavligen stigit mig över huvet. Gjort mig sömnlös på natten. PUST!

Passar på att frågar er;

Min man tjänar betydligt mer än mig.
Vi är gifta.
Ska vi skriva hela lånet på honom? Det borde ju vara så att vi tjänar på att han får dra av räntorna vid deklaration?
Eller står man alltid 50/50 på lånet. Och vi bestämmer vid deklarations tillfället vem som ska dra av hur mycket av räntorna  ???




 
Hej!!
Ja Emyran, det undrar jag också!
Fast i vårt fall är det jag som tjej som tjänar mer och har mer kontanter att sätta in i huset, men vi är inte gifta.
Är det någon som vet om man kan skriva avtal om att jag sätter in mer och att jag tar mer lån. Eller måste man ha hela lånet tillsammans och sedan göra upp sinsemellan???? Hur fungerar det??????????????????
 
Jag tror att baknen vill att bägge skall stå för lånen ( alltid säkrare för dom) Sedan bör den som står för räntorna få dra dom...troligtvis den som tjänar mest..

Att skriva avtal är viktigt..(många har ångrat att dom inte gjorde det :-/)H-B vänd dig till en jurist..om inte banken kan ställa upp..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.