Grannen säger att byggfirman ska komma och mäta på måndag. Den firma som sägs ha tagit bort Lantmäteriets markeringar. I nuläget litar jag 0 % på firman.
 
R Rutred skrev:
Grannen säger att byggfirman ska komma och mäta på måndag. Den firma som sägs ha tagit bort Lantmäteriets markeringar. I nuläget litar jag 0 % på firman.
Ta ut kommunen. Som sagt tusen spänn.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R Rutred skrev:
Inte i det berörda hörnet. Och tomterna har inte räta vinklar
Förutsatt att du ändå har en tomt som är något sånär rätvinklig hade jag testat mäta från ett annat hörn. Eftersom kartan visar horisontalmåttet och du mäter i lutningen kommer du mest troligt att hamna en bra bit in på din tomt ändå. Din mätning skulle då gynna grannen istället för fallet där du mäter horisontellt.

Givetvis bör du även ta ut proffs men det kan kanske vara bra för din egen skull kanske.
 
Redigerat:
S Sir Duke skrev:
Ta ut kommunen. Som sagt tusen spänn.
Jag kan föreslå grannen att ta ut kommunen
Eller att han får vänta på lantmäteriet
 
  • Gilla
Pernilla C
  • Laddar…
J Jerfed skrev:
Förutsatt att du ändå har en tomt som är något sånär rätvinklig hade jag testat mäta från ett annat hörn. Eftersom kartan visar horisontalmåttet och du mäter i lutningen kommer du mest troligt att hamna en bra bit in på din tomt ändå. Din mätning skulle då gynna grannen istället för fallet där du mäter horisontellt.

Givetvis bör du även ta ut proffs men det kan kanske vara bra för din egen skull kanske.
Jag har alltså mätt avståndet mellan husen och sedan satt markeringen proportionellt enligt Stadsbyggnadskontorets karta. Då spelar lutningen ingen roll.
 
  • Gilla
Jerfed
  • Laddar…
R Rutred skrev:
Jag kan föreslå grannen att ta ut kommunen
Eller att han får vänta på lantmäteriet
Ja det hade varit bättre men är ju utom din kontroll, dvs han kanske struntar i det. Jag var i samma sits och tog ut kommunen själv och betalade. En av mina bättre investeringar...
 
S Sir Duke skrev:
Ja det hade varit bättre men är ju utom din kontroll, dvs han kanske struntar i det. Jag var i samma sits och tog ut kommunen själv och betalade. En av mina bättre investeringar...
Grannen kommunicerar ändå så att jag kan be att vi träffar kommunen tillsammans och att han tar dit kommunen. "Kommunen" - Är det Stadsbyggnadskontoret i Stockholm?
 
Efter att ha kollat är det inte Lantmäteriet som gjort den markering grannen påstår sig ha gjort utan troligen en gränsutvisning eller gränsutsättning via Kommunen. Ska det vara en fast markering kallas det viss för särskild gränsutsättning som är en juridiskt bindande lantmäteriförrättning.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R Rutred skrev:
Efter att ha kollat är det inte Lantmäteriet som gjort den markering grannen påstår sig ha gjort utan troligen en gränsutvisning eller gränsutsättning via Kommunen. Ska det vara en fast markering kallas det viss för särskild gränsutsättning som är en juridiskt bindande lantmäteriförrättning.
I så fall behöver ni ju göra om det
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A andr-eri skrev:
Min granne var så dum, det var ingen simplex utan normal sprängning 2-3 m från gäststuga och ca 14-15 m från huvudfastighet, så det finns defintivt mindre nogräknande människor.
själv har ja sprängt otaliga gånger inom en halvmeter från fastigheter, även inomhus. Så bara för att man är nära en fastighet innebär inte de att man är oförsiktig eller dumdristig, och nu pratar vi sprängning, inte spräckning.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R Rutred skrev:
Lantmäteriet har ett års väntetid enligt grannen. Och han vill bygga klart. Går det att ta fram koordinaterna (en mätning lär vara gjord i år av Lantmäteriet) och mäta själv? Eller ska vi göra som jag har gjort, mäta avstånd på kartan från Stadsbyggnadskontoret med utgångspunkt från våra huskroppar?
Kommunen eller en privat entreprenör kan göra en gränsutvisning åt er, och det är väl en rimlig nivå att börja på. Ligger grannens väg rätt kan du ju nöja dig så och ligger den fel får man väl se om han rättar sig, annars får man ta till hårdare bandage (gränsutsättning och handräckning från Kronofogden för att få grannen att rätta sig).

Men ju förr du agerar desto större chans att lösa saker fredligt och i samförstånd.
 
R Rutred skrev:
Jag kan föreslå grannen att ta ut kommunen
Eller att han får vänta på lantmäteriet
Skulle jag säga också. Om du hövdar att drt är din tomt så får han väl motbevisa och själv betala för Lantmäteriet som INTE kostar en 1000 lapp utan mycket mer säkert.
 
Nu när jag tänkt efter noga minns jag att jag tidigare försökte ta reda på gränsen mot grannen eftersom klippt ner buskar och grävt på vår sida. Då fanns ett tomtrör i den aktuella hörnan. Den platsen är nu täckt av grannes Sten, jord och grus. Jag kommer nu att kräva skarpare att grannen gräver fram berget och om inget tomtrör finns kvar får grannen bekosta en så kallad särskild utsättning, dvs nytt tomtrör från lantmäteriet. Sen får jag tala om för stadsbyggnadskontoret att röret är avlägsnat och att det enbart är grannen som har ”motiv”.
 
Akta dig för vad du tror att du kan bestämma att andra ska betala. En särskild gränsutmärkning åker du som sökande på att betala, medan en fastighetsbestämning, om det skulle krävas delas av dem som har nytta av att känna till gränsen, alltså du och grannen.

Sen är det inte heller helt enkelt att bevisa att grannen tagit bort gränsmärken. Det är sannolikt, men inte givet.

Jag skulle som sagt börja med de billigaste varianterna och kräva att grannen håller sig på sin sida gränsen. Vägrar han kan du trappa upp då.
 
  • Gilla
wildeside och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.