Hej

Jag har både lite av en legal fråga och praktisk fråga vilken lösning som blir billigast/smartaste lösningen.

Stora mängder vatten från en carport tak (och ett anslutande tak) genereras vilket idag rinner ut i trädgården, pga ingen regnvattenrör anlades när en carporten byggdes av förra ägaren. Regnvattnet måste därför istället för att rinna ut i trädgården ledas ned mot kommunens dagvattensrör på bästa sätt.

Ser bif. bild.

Tyvärr finns egen inom min egen tomt inte någon planskiss för dagvattensrörsystem eftersom huset är så gammalt. Troligtvis ligger det ganska djupt dessutom på runt 1,5 meter djup och (minst) ca 8 meters grävlängd.

Dock ligger grannens dagvattensbrun (som dock har asfalt runt om ) nära och även ännu bättre, ett regnstuprör på grannens gavel som jag kunde ansluta mot bara 2,5 meter ifrån mitt stuprör. Vilket gör att det bara finns jord att gräva i och ingen asfalt att bryta upp.

Det verkar väl vara billigast och bäst att ansluta sig mot grannens dagvatten-stuprör?
Hur djupt ska jag man behöva gräva för att ansluta sig mot grannens stuprör?
Något speciellt att tänka på vid anslutningen?
Givet är väl att det är bra ifall det rör jag anlägger lutar någon grad nedåt mot grannens stuprör?

Att skriva ett nyttjande servitut för dagvatten mot deras stuprör är kanske rådigt ifall grannen t.ex. säljer deras hus? Är det dyrt att skriva ett sådant dokument, tar det lång tid?

Möjligtvis skulle jag även passa på att lägga in vattenbrunnar i carporten samtidigt, som dock har betonggolv, så man får nog bila lite då.

Tacksam för svar:D
Zombieboy
 
  • Schema över tomt med carport, hus, dagvattenbrunn och grannens dagvattenstuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skriver ni ett avtalsservitut så verkar det kosta 375 kr att registrera det.
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-agare/Stampelskatt-och-avgifter/

Det som skulle kunna vara ett hinder för dig att ansluta dig till grannens dagvatten är om grannens dagvattenrör inte är dimensionerade för den ökade mängden vatten som ditt garage tillför.

Oavsett så skulle jag hellre gräva ner en stenkista/vattentank för att kunna få vatten till bevattning även när det är bevattningsförbud och för att slippa slösa dricksvatten på att vattna. Har ni dessutom kommunalt vatten med vattenmätare så lär det bli billigare i längden att ha regnvatten till bevattning
 
zombieboy zombieboy skrev:
Möjligtvis skulle jag även passa på att lägga in vattenbrunnar i carporten samtidigt, som dock har betonggolv, så man får nog bila lite då.
Kolla upp vilka regler kommunen har för detta. Eftersom det inte bara är regnvatten utan det kan vara både avfettning, bränsle, olja mm som rinner av bilen ner i kommunens dagvattenhantering så kan de ha krav på rening eller liknande.
 
Tack för alla svar!!! Vad får man räkna med i kostnad för material, grävning och anslutning till ett stuprör per 3 meter (i jord och lera)? Om man lejer ut det? Antar regnvattenröret måste ligga frostfritt på någon meter ner på makadam och filt?
Tacksam för svar.
 
zombieboy zombieboy skrev:
Tack för alla svar!!! Vad får man räkna med i kostnad för material, grävning och anslutning till ett stuprör per 3 meter (i jord och lera)? Om man lejer ut det? Antar regnvattenröret måste ligga frostfritt på någon meter ner på makadam och filt?
Tacksam för svar.
Oj, bra frågor som jag inte har något bra svar på själv. Jag har egen maskin och gör det mesta sånt själv.

La nytt avlopp nu och det tror jag inte ligger på frostfritt djup hela vägen, tror att det som djupast ligger på ca en meters djup (Uppsala) men jag tog in en firma för detta så jag är inte helt säket. Spridningsrören till infiltrationen vet jag att han la duk under, sen grus i olika fraktioner, spridningsrören, mer grus och sen duk uppepå allt innan han återfyllde med jord. Avloppsrören kan jag inte minnas att han la duk under och jag tror att han bara la rörgravsgrus under rören, men om han la det även uppepå rören innan återfyllnad med jord vet jag inte. Jag hade fastpris på det jobbet så vet tyvärr inte vad varje del kostade.

En uppskattning av material på 3 m:
Avloppsrör 3 m ca 200 kr
Rörgravsgrus 0,5-1 ton
Ev markduk ca 400 kr/25m

Beroende på om du kan ta hem rörgravsgrus själv, om entreprenören gör det eller om du behöver beställa så kan priset skilja massor. Det verkar kosta ca 20-30 kr/ton, men transporten brukar kosta ett par tusen så att köpa ett ton eller 13 ton (ett lass) brukar inte skilja många kronor. Sen tillkommer jobbet och jag har betalat ca 800-1000 kr/tim för maskin+förare och är det inte massor med sten eller att något dyker upp så borde det gå på ett par timmar kan jag tycka.
Så min gissning väldigt mycket mellan tumme och pekfinger är att om du bara ska göra det jobbet kan det nog gå på ganska många tusen för att både transport av material och maskin brukar vara en fast summa. Men om du ändå ska ta in en grävare för andra jobb så kostar nog inte 3 meter grävning extra särkskilt mycket
 
Hemmakatten
Har för mig att kommunen brukar skriva att dagvatten ska omhändertas på egna tomten. Kanske bäst att du kollar med kommunen innan du fortsätter med dina planer.
 
Tack för alla kommentarer.

När det gäller priset för att gräva ner rören; nog är det så att dag/regnvattensrör inte behöver göras lika "ordentligt" /dyrt som spill/avloppsvatten från huset?

Och när det gäller villor med källare , ligger de två olika typen av rör på olika djup/höjd t.om.? Det är ju klart att spill/avloppsvattnet måste ligga under golvnivå i källare, men nivån på regnvatten brukar väl ligga högre , typ bara så djup att man slipper tjälen, eller?
 
zombieboy zombieboy skrev:
Tack för alla kommentarer.

När det gäller priset för att gräva ner rören; nog är det så att dag/regnvattensrör inte behöver göras lika "ordentligt" /dyrt som spill/avloppsvatten från huset?

Och när det gäller villor med källare , ligger de två olika typen av rör på olika djup/höjd t.om.? Det är ju klart att spill/avloppsvattnet måste ligga under golvnivå i källare, men nivån på regnvatten brukar väl ligga högre , typ bara så djup att man slipper tjälen, eller?
Jag hade hört med kommunen om du får göra pp det sättet först... Det kan bli dyrt annars.

Normalt sätt lägger man inte dagvattenledningarna för takavvattning så djupt, många gånger inte ens frostfritt. Däremot så ska dräneringen ligga under sockeln på källaren. Vissa kommuner tillåter att man kopplar dräneringen till spillvatten, men fler och fler kräver att dräneringen ska kopplas till dagvatten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.