macgunde macgunde skrev:
Villkor för ”Leverans med uppbärning och installation”
Installation genomförs endast på befintliga och framdragna uttag och elledningar. Medföljande till- och avloppsslangar är 1,2 meter långa.

Om du har en gammal produkt ska denna vara borttagen, om du inte har valt tilläggstjänsten ”Bortforsling av gammal produkt”.

Det är ditt ansvar att kontrollera att dina uttag har rätt spänning, alltså 230 V alternativt 400 V. Det kan uppstå behov för extra el-artiklar utöver vad som ingår som standard på din vara. Dessa ska du själv införskaffa från en auktoriserad elektriker.

Vid installation av en hel- eller halvintegrerad produkt, som till exempel en integrerad diskmaskin, ingår inte montering av den självvalda frontluckan eller dörrfronten.
Vid installation av kyl- och/eller frysskåp ingår inte att dörrar hängs om eller tas bort av installatören.

Av säkerhetsskäl kan du inte beställa installation av tvättmaskin i rum där det ej finns en golvbrunn. Om tvättmaskin och torktumlare ska monteras i pelare så måste ett monteringskit köpas till (säljs separat). OBS! Det går inte att beställa installation av gasprodukter, side-by-side skåp och fläktar.

Om installationen inte kan utföras

Om en installation inte är möjlig på grund av förhållanden hos dig, eller om ingen finns tillgänglig på adressen vid ankomst returnerar vi inte pengarna för installationen. Du kommer krävas på en avgift på 395 kr för extra utkörning av din order.

Notera: Vi erbjuder tyvärr inte installation till öar utan fast vägförbindelse.”
Du behöver inte citera det där jag har redan läst så dum är jag inte och det var ochså DÄRFÖR som att jag ställde denna fråga här så jag kan pausa min beställning om det skulle behövas
 
Badrummet enligt ser ut som att tvättmaskinen ska få plats höger om handfatet, dvs badkaret är ivägen.
 
Hur ska jag veta vad du läst eller inte, jag har svarat på flera frågor och tagit fram information.Om inte det duger med den hjälpen så får du lycka till då jag själv har installerat maskiner som elektriker åt vitvaruledjor.
 
Varför skulle det inte gå att koppla in tvättmaskinen vid handdukstorken menar du? Tvättmaskiner har helt vanliga stickkontakter. Vid badkaret är det väl en kopplingsdosa hoppas jag och inte uttag. Om maskinen ska kopplas in där klipper man av stickproppen.
 
Marojo Marojo skrev:
Varför skulle det inte gå att koppla in tvättmaskinen vid handdukstorken menar du? Tvättmaskiner har helt vanliga stickkontakter. Vid badkaret är det väl en kopplingsdosa hoppas jag och inte uttag. Om maskinen ska kopplas in där klipper man av stickproppen.
Tack för svar det stämmer att det är en dosa bredvid badkaret
Kommer det att fungera att ha tvättmaskinen stående mitt i mot handfatet alltså på andra sidan? Eller blir de galet?
 
Marojo Marojo skrev:
Varför skulle det inte gå att koppla in tvättmaskinen vid handdukstorken menar du? Tvättmaskiner har helt vanliga stickkontakter. Vid badkaret är det väl en kopplingsdosa hoppas jag och inte uttag. Om maskinen ska kopplas in där klipper man av stickproppen.
Precis så det fungerar, dock är problemet om man överbelastar en fas är att säkringarna går då det är oklart vad mer som går på den gruppen. Uttaget vid badkaret ser ut som att det är till för tvättmaskin och brukar normalt ha en egen grupp dvs egen säkring.
 
macgunde macgunde skrev:
Kalla mig vad du vill, men otacksamt när man försöker hjälpa till och även spara pengar för onödig installation som eventuellt inte kommer utföras.
Jag uppskattar din hjälp men du behöver inte bifoga en hel manual om vad jag som kund måste se till att ha fixat innan installation jag har såklart läst denna vid beställning men blev osäker så därför jag frågade här .
 
Olmahumba Olmahumba skrev:
Jag uppskattar din hjälp men du behöver inte bifoga en hel manual om vad jag som kund måste se till att ha fixat innan installation jag har såklart läst denna vid beställning men blev osäker så därför jag frågade här .
Av egen erfarenhet så är det en liten bråkdel som läst detta och står helt förvånande och aningen ilskan när man påtalar att det inte ingår i installation att byta ut saker och ting. Detta leder till extra utgifter för kunderna.

Att på ett forum brusa upp och kalla folk för tråkigheter som försöker hjälpa dig skapar bara ovilja att hjälpa, ett tips för framtiden.
 
Sladden kan ju inte gärna gå tvärs över golvet utan får i så fall gå längs väggen hela vägen "runt" eller i taket. Så den medföljande sladden kommer inte räcka alls tyvärr. Men jag undrar också var vattnet ska kopplas in. Det är svårare att lösa än elen skulle jag tro.
 
Mitt emot handfatet ser ut att vara enda platsen maskinen får plats på. Avståndet till eluttaget vid toalettstolen är troligen för långt för medföljande kabel, avståndet till dosan vid badkaret likaså, Du behöver alltså få apparatsladden utbytt till en längre vilket inte ingår i standardinstallationen. Kolla med leverantören om du kan köpa till tjänsten att byta apparatsladd och vad du eventuellt måste köpa till.

Avloppsslangen från en tvättmaskin ska normalt mynna högre än maskinen. Man brukar montera en "tratt" på väggen som via ett rör mynnar i golvbrunnen. Finns en sådan "tratt" i ditt badrum. Om inte behöver det antagligen kompletteras med en sådan.

Finns det någon anslutningspunkt för vatten till tvättmaskin? Det är en extra kran eller ventil som sitter någonstans i badrummet. har du en sådan så kolla att anslutningsslangen (1,2m) kommer att räcka dig. Om inte behövs en längre slang vilket du behöver ha på plats då installatören kommer. Om det inte finns en anslutning för vatten så måste en sådan monteras. Kolla med fastighetsskötaren hur det ska göras.
 
P peroande skrev:
Mitt emot handfatet ser ut att vara enda platsen maskinen får plats på. Avståndet till eluttaget vid toalettstolen är troligen för långt för medföljande kabel, avståndet till dosan vid badkaret likaså, Du behöver alltså få apparatsladden utbytt till en längre vilket inte ingår i standardinstallationen. Kolla med leverantören om du kan köpa till tjänsten att byta apparatsladd och vad du eventuellt måste köpa till.

Avloppsslangen från en tvättmaskin ska normalt mynna högre än maskinen. Man brukar montera en "tratt" på väggen som via ett rör mynnar i golvbrunnen. Finns en sådan "tratt" i ditt badrum. Om inte behöver det antagligen kompletteras med en sådan.

Finns det någon anslutningspunkt för vatten till tvättmaskin? Det är en extra kran eller ventil som sitter någonstans i badrummet. har du en sådan så kolla att anslutningsslangen (1,2m) kommer att räcka dig. Om inte behövs en längre slang vilket du behöver ha på plats då installatören kommer. Om det inte finns en anslutning för vatten så måste en sådan monteras. Kolla med fastighetsskötaren hur det ska göras.
Tack! jag ska mejla honom på direkten och höra med honom förstod att det var nånting som fattades det har det varit sen jag flyttade in
 
Går det att vrida badkaret 90 grader och ha tvättmaskinen vid dosan?
 
  • Gilla
biso
  • Laddar…
Du har fortfarande inte lyckas vara på vart vatten och avlopp finns? Sen tycker jag nog att din attityd lämnar en del övrigt att önska, folk försöker hjälpa en som uppenbarligen har väldigt begränsade kunskaper om detta då blir svaren på ganska basic nivå.
 
Marojo Marojo skrev:
Går det att vrida badkaret 90 grader och ha tvättmaskinen vid dosan?
Det skulle kanske iförsig gå om de inte blir för tight men måste höra med fastighets värden om det.
för isåfall löser ju det mesta sig
 
Stefan N Stefan N skrev:
Du har fortfarande inte lyckas vara på vart vatten och avlopp finns? Sen tycker jag nog att din attityd lämnar en del övrigt att önska, folk försöker hjälpa en som uppenbarligen har väldigt begränsade kunskaper om detta då blir svaren på ganska basic nivå.[/QUOQUOTE
Om jag förstår det rätt så är avloppet under badkaret och vatten under handfatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.