Hej. Har tänkt att renovera vår gamla redskapsbod (+100år). Tänkte använda bjälkar 100x100 då det påminner om det material som har används till boden. Hittat på Beijer och Bauhaus.
Men de jag hittar rekommenderas inte för bärande konstruktion?
Vill helst inte använda mig av vanlig 45x120 el dyl då det ändrar utseendet invändigt.
Vill helst inte använda limträbalk 90x90 då de har radiefrästa kanter.
Mina tankar går så här.
1) De bjälkar som sitter som takstol ser ut att klarat minst 100 år, är det skillnad på dagens kvalité?
2) Det är trots allt bara en redskapsbod. Kan jag använda de jag har hittat ändå?
3) Går det att få tag i bjälke 100x100 som fungerar i en bärande konstruktion?
Tack för hjälpen.
 
Det går bra att bygga av 4x4 (som numera tycks heta 100x100). Vad någon anonym pappersvändare rekommenderar kan man strunta i så länge man ser efter att de inte är avväxta eller alldeles grovkvistiga. Är de inte det så duger de som bärande. Är de avväxta och eller grovkvistiga duger de inte. Så enkelt är det.

Jag har ju byggt en hel del med hemsågat virke i alla möjliga dimensioner. Ofta ser man på trädet redan där det står i skogen om det blir konstruktionsvirke av det. Man får småningom en klar uppfattning vad som är bra och vad som är dåligt och då kan man strunta i pappersvändarna och fritt göra sina egna val så att de gynnar bygget och en själv och inte så de gynnar profitörerna.
 
Vad är det de ska användas till?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Vad är det de ska användas till?
Det blir nog så om de är ok att använda att jag gör om hela redskapsboden med nya takstolar och ny syll. Tänkte använda limträbalk i nock.
 
H heimlaga skrev:
Det går bra att bygga av 4x4 (som numera tycks heta 100x100). Vad någon anonym pappersvändare rekommenderar kan man strunta i så länge man ser efter att de inte är avväxta eller alldeles grovkvistiga. Är de inte det så duger de som bärande. Är de avväxta och eller grovkvistiga duger de inte. Så enkelt är det.

Jag har ju byggt en hel del med hemsågat virke i alla möjliga dimensioner. Ofta ser man på trädet redan där det står i skogen om det blir konstruktionsvirke av det. Man får småningom en klar uppfattning vad som är bra och vad som är dåligt och då kan man strunta i pappersvändarna och fritt göra sina egna val så att de gynnar bygget och en själv och inte så de gynnar profitörerna.
tack för svar
Var hos Beijer och de kunde beställa 100x100 i 3,6m längder vilket passar mig. Men man kan ju inte kontrollera hur de ser ut innan. Skall nog ta mig förbi ett sågverk och snacka med dem först. De har ju erfarenhet så det räcker. Mvh Bengt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.