Har satt upp alla reglar för att sänka taket. Men just nu hänger allt bara i ramen runt väggarna. Så jag behöver använda hålband för att fästa upp resten. Har lärt mig att man inte får använda plastplugg. Men alternativen verkar inte vara så lätt att hitta. Det antyds att de är för klena?

Men det jag hittat är dessa.
https://www.essve.se/essvese/sv/metallspikplugg-spix-46

[URL]https://www.biltema.se/bygg/fastelement/spik/expanderspik-2000024274
[/URL]

Är det dessa alternativ som finns och vilken är bäst?

Taket är ca 3.6x6m. Hur många fästen måste jag sätta upp?
 
Ja första frågan är väl vad det är för material i taket du ska fästa i? .. Andra frågan är varför man inte får använda vanliga plugg?
 
Det är betongtak, missade visst det. Om det börjar brinna så smälter plastpluggen och taket kan rasa ner är vad jag har läst.
Därför ska man använda någon metall variant.
 
7ender
Sök på expanderbult.
 
Spixen du länkade till fungerar utmärkt. Lätt och använda men svåra att riva om det skulle bli aktuellt. Vill du kunna riva så hade jag satsat på betongskruv.
 
Betongskruv utan tvekan.
Du måste ändå borra hål, så varför inte lika gärna sätta en skruv utan plugg som du sedan kan dra ut om du skulle behöva.
 
Stämmer att plastpluggen smälter vid brand. Men brinner det så kraftigt att alla plastpluggar smälter så har man lite andra problem än taket.
 
Tack.

Vilka dimensioner på skruv och hur många kan man tänkas behöva? Det är ett jävla slit att borra uppåt i betong, så jag vill ju inte behöva borra 50st 10cm djupa hål om det räcker med 25st 5cm djupa.
 
S stefand skrev:
Tack.

Vilka dimensioner på skruv och hur många kan man tänkas behöva? Det är ett jävla slit att borra uppåt i betong, så jag vill ju inte behöva borra 50st 10cm djupa hål om det räcker med 25st 5cm djupa.
Hur stort..?Varför inte borra direkt igenom träregeln och slå pluggen genom regeln direkt in i betongen?
 
putte22 putte22 skrev:
Hur stort..?Varför inte borra direkt igenom träregeln och slå pluggen genom regeln direkt in i betongen?
För att taket inte är helt vågrätt, så på en del ställen har jag avstånd mellan tak och regel.

Taket är 3,6x7m(skrev fel i första inlägget), och jag har använt 70x45 reglar.
 
S stefand skrev:
För att taket inte är helt vågrätt, så på en del ställen har jag avstånd mellan tak och regel.

Taket är 3,6x7m(skrev fel i första inlägget), och jag har använt 70x45 reglar.
pilla i lite masonite där det glipar. eller smacka inte i plugg/skruv fullt där det glipar..
 
Jo, det skulle jag kunna göra.

Men frågan kvarstår, vilken dimension samt hur många? =) För det borde ju inte påverkas av hur jag fäster reglarna, om vi ser till hur mycket av skruven som måste in i betongen, och bortser från att en del bara är i regeln.
 
S stefand skrev:
Jo, det skulle jag kunna göra.

Men frågan kvarstår, vilken dimension samt hur många? =) För det borde ju inte påverkas av hur jag fäster reglarna, om vi ser till hur mycket av skruven som måste in i betongen, och bortser från att en del bara är i regeln.
Tänkte på denna som är godkänd i tak.Finns flera tillverkare. Den använder vi när det ska monteras hålband från tak. http://www.gunnebofastening.se/produkt/?product_id=748&family_slug=expander-och-plugg. Då vi hänger tak från hålband så proppas det på 120x120cc gips typ 90x120cc
 
Ja det var en liknande sån jag länkade till i mitt första inlägg. Det behövs inte djupare än 4 cm?

Men förstår inte riktigt dina cc mått =)

Eller ska det tolkas som att på första regeln, 120 cm ut från kortsidan, sätter jag 3st plugg med 120cc(bredden är ju 3,6m). Vilket skulle ge mig ca 6 reglar(rummet är 7 meter djupt) med 3 plugg på varje regel?
 
Vi använder 5mm varianten djup 30 i betong..Nja va lite slarvig kanske.. men när vi sätter bärverk till utak så är det modulsystem vi kör då sätter man bärskenorna bredd på cc120 och dom hängs upp i hålband eller liknande på 120cc eller vid gips 90cc men ff 120bredd..du kan ju göra som du tänker och skruvar fast "mellanreglarna" med vinklar i bärande reglar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.