Koppartak är väl inte att rekommendera ur ett miljöperspektiv?

Har för mig att jag har hört/läst att när de byggde Wasa:s nya museum så installerades en särskild reningsanläggning för det stora koppartaket...

http://www.stockholmvatten.se/avlopp/dagvatten/kallor_till_fororeningar.asp

Den största andelen koppartak i Stockholmsregionen finns i Stockholms innerstad. IVL. 1997:
4_flygbild_cu.jpg
 
Okej, ByggaNytt, frågan är väl vilken växtlighet vi definierar som "oönskad" ...

;)
 
Det stämmer som ByggaNytt säger, koppartak är den största enskilda orsaken till koppar i bottensediment i vattendragen. Koppartak hör hemma på gamla K-märkta hus.
Vid nybyggnad skall koppartak undvikas av miljöskäl.
Man bör även undvika kopparrör i tappvatteninstallationer efter som koppar urlakas i avloppsvattnet och det ger höga halter av koppar i avloppsslammet.

Kopparhaltigt dagvatten kan renas med kalkstensbrunnar men enklast är att välja andra takmaterial.

Bandtäckt koppartak är väldigt dyrt och lär knappast rymmas i kalkylen.

/Patrik
 
Angående plåttak så är det inte materialet i sig som är dyrt utan arbetskraften. Min begränsade erfarenhet av plåttak, (ett bygge med aluzinktak), gav att materialkostnaden blev c:a 30 % och resten var arbete. Då låg timkostnaden på 300 SEK + moms.

mvh
David
 
Bob_the_builder
Nu tycker jag att tråden gled lite väl mycket OT... Kärnfrågan kvartstår: går det att bygga ett stort hus för 650 000+tomt+byggherrekostnader om man gör allt själv? Jag är tämligen övertygad om att det går, men det gäller att planera ordentligt och ta besparingarna på "rätt" ställe - dvs det som inte går lätt att uppgradera senare (dvs ytskikt, kök mm).
 
Vad räknas in? Se det nedanstående som fritt spånande från the top of my head på en villa på 200 kvm:

Grund? Minsta kostnad för en platta på 100 kvm blir nog 60.000 SEK om du gör allt själv.
Fönster: Jag räknar med 125.000 SEK för fönster, (Elit objekt), till ett modernt hus på c:a 200 kvm. Då är det c:a 50 fönster och de flesta är stora. I ditt fall skulle jag räkna med strax under 100.000. Det finns billigare märken.
Virke: 250.000
Skivmaterial: 50.000
Isolering: 50.000
Elmaterial: 40.000
Ventilation: 15.000
VVS: 80.000
Tegeltak: 15.000 alt plåt exkl. arbete 30.000
Skruv/spik etc: 30.000
Kök: 30.000
Golvvärme inkl. frånluftspump: 80.000
Inredning 2 badrum: 25.000
Våtrum: 10.000
Ytskikt (golv, kakel + färg): 100.000
Innerdörrar 10.000
Ytterdörrar: 20.000

Har säkert glömt en hel del som Leca, Isodrän, takavvattning etc. Fyll på. Min bristfälliga summering gav en kostnad på över 900.000 och det tillkommer säkert 100.000 till.

mvh
David
 
Bob_the_builder
Nu spånas det kanske lite väl fritt, David..? ;) 250 000 för virke? Jag tror jag har köpt virke för under 150' och det är ändå ett bjälklag på 155 kvm och med en lite bökigare takkonstruktion är vad den på bilden ser ut att vara. 50 fönster finns det nog få hus som har som man kan påstå har enkel standard. Med Allmogefönster, eller något annat budgetmärke (utländskt kanske?), och lite färre fönster borde man komma ner i kanske 50-75'. Elmaterial har jag handlat för under 25' och då är det ändå rätt schyssta grejer - hager och eljo (inget skräp, alltså). Hade gått att köpa billigare. VVS 80' exkl golvvärme och värmepump? Vart tar de pengarna vägen?

Nåja, allt förutsätter naturligtvis att man vare sig är lat eller tar på sig spenderbyxorna under byggtiden. :)

/Snål-Bob
 
Bob: Som sagt var det spånande och ingen exakt vetenskap.
Om du följt mina inlägg här på forumet de senaste tre åren kan du se att vi inte haft spenderbyxorna på men vi snålade inte in på konstruktionen och kvalitet. En utmaning är att du specar dina kostnader här. Fast det kanske är lättare att tå bredvid och klaga? ;)

Virke: Det beror givetvis på konstruktionen. Jag har haft en kostnad på 250 papp på en 230 kvm kåk. Det var dock stora spännvidder så det blev en hel del Kerto och limträ.

Angående fönster så påpekade jag att det fanns billigare märken. Mitt exempel gällde Elit Objekt.

Jag kollade lite närmare på VVS-delen och såg att golvvärmen fanns med där.

El: Körde standard Eljo Trend men hade också en hel del uttag etc. Elen bör man planera för redan från början så att man slipper fula dragningar i framtiden.

mvh
David

Edit: Såg förresten att golvethamnat i virkeskostnaden i mitt excelark. Mao blir virkeskostnaden närmare 200.000 SEK.
 
Bob_the_builder
David, jag tolkade ditt inlägg lite som "Nej, det går inte att bygga för 650 kkr" och ville därför nyansera kalkylen lite. Det var inte avsett som någon utvärdering av vad ni betalt för ert hus eller hur många fönster/eluttag/etc ni har. Med en "billig" konstruktion behövs inget kerto/limträ t ex. Det går alltså att spara pengar och bygga billigare utan att köpa skräp, det är väl dit jag vill komma.

Utmaningshandsken får ligga kvar (tills vidare i alla fall). En sammanställning av alla mina kostnader känns lite väl privat att lägga ut på internet. Man får nöja sig med de fragment som dyker upp här och där i olika inlägg.
 
Bob_the_builder skrev:
David, jag tolkade ditt inlägg lite som "Nej, det går inte att bygga för 650 kkr" och ville därför nyansera kalkylen lite. Det var inte avsett som någon utvärdering av vad ni betalt för ert hus eller hur många fönster/eluttag/etc ni har. Med en "billig" konstruktion behövs inget kerto/limträ t ex. Det går alltså att spara pengar och bygga billigare utan att köpa skräp, det är väl dit jag vill komma.

Utmaningshandsken får ligga kvar (tills vidare i alla fall). En sammanställning av alla mina kostnader känns lite väl privat att lägga ut på internet. Man får nöja sig med de fragment som dyker upp här och där i olika inlägg.
Mitt inlägg ska inte tolkas som att det inte går att bygga under 650.000. Det var ett snabb och mycket grov sammanställning av mina kostnader. Pga tidsbrist så blev kvaliteten på posterna därefter. Meningen var att det skulle vara en start för andra att sätta ut sina kostnader.

Visst är kostnaderna privata. Jag satte ut alla våra kostnader inkl. minsta skruv för första bygget på forumet för 2 år sedan men tog bort dem då vi skulle sälja huset.

mvh
David
 
Bob_the_builder
David skrev:
Jag satte ut alla våra kostnader inkl. minsta skruv för första bygget på forumet för 2 år sedan men tog bort dem då vi skulle sälja huset.
Jo, jag minns det. Det är självklart till stor nytta för "oss andra".
 
Om någon påstår att en (1) man ensam och oavlönad ska uppföra 220 kvm stort hus till totalkostnad under 650 Kkr skulle jag till att börja med uppfatta det som vadslagning, modell "Jorden runt på 80 dagar".

Jag slår av princip aldrig vad, men det är frestande. Premissen att man kan bygga ett hus utan arbetskostnad förutsätter att den ensamme byggaren KAN ALLT! Och det tror jag INGEN kan. Den andra villkorshalvan - om priset på byggmaterial - är därför onödig att debattera.
 
billy_baver skrev:
Om någon påstår att en (1) man ensam och oavlönad ska uppföra 220 kvm stort hus till totalkostnad under 650 Kkr skulle jag till att börja med uppfatta det som vadslagning, modell "Jorden runt på 80 dagar".

Jag slår av princip aldrig vad, men det är frestande. Premissen att man kan bygga ett hus utan arbetskostnad förutsätter att den ensamme byggaren KAN ALLT! Och det tror jag INGEN kan. Den andra villkorshalvan - om priset på byggmaterial - är därför onödig att debattera.

Ok!
Är det vadslagning på gång??

För att avgöra om huvudfrågan (och vadslagningen) är möjlig undrar jag följande:

Är det endast MATERIALKOSTNAD vi pratar om??
(inte arkitekt, k-ritningar, bygglov mm)
Vilken sorts värmesystem ska inkluderas i priset??

Said
(som letar fram alla kvitton för att kolla om vadslagningen är möjlig)
 
Visst är det möjligt att komma en bit under den siffran till och med, om man borträknar arbetskraften, genom att snåla på:
Ytskikt, (laminatgolv och billig standardvitfärg) På utsidan kan man använda järnvitriol.
Fönster (små och få kompositfönster)
el (minimalt med uttag etc.)
Värmesystem (direktel),
Konstruktion (Dålig isolering och inga skivor bakom gips etc. Inga långa spännvidder)
Badrum, (små med plastmatta)
Kök Ikea med laminat

Köper man dessutom in dessa i exempelvis Polen eller begagnat på Blocket kommer man ännu billigare undan.

Enligt Wikells sektionfakta ska en:
Yttervägg med 170 mm isolering kosta 293 SEK/kvm + moms och arbete.
Mellanbjälklag: 220 SEK/kvm + moms och arbete.
Betongpannetak med träfackverk: 180 SEK/kvm + moms, arbete och isolering.
Plastfönster 12*12 inkl foder, drevning, inv smygpanel, foderlist, fönsterbleck, fönsterbänk 3054 SEK/kvm + moms och arbete.
Innervägg: 70 mm regel, 45 mm isolering, enkelgips: 97 sek/kvm + moms och arbete.
Trappa: rak furu H 2,7 m 8480 sek/kvm + moms och arbete.
Tvättstuga: 17674 sek/kvm + moms och arbete.

Lägg gärna till och/eller summera den som har tid och lust.

mvh
David
 
Hej Ventilen,
om Du lyckas - vilket jag hoppas - så är det väl bara att gratulera! Och självklart hoppas jag då även att Du lägger ut infot om hur allt gick till!  ;) ;) ;)

Jag har dock läst Ditt inlägg ett x antal gånger  :-/ och får
inte ihop det hela.

Men i o m att Du slängde ut frågan så undrar jag om Du inte kan
förtydliga den lite mer och då även lägga ut mera detaljerat vad Du tänkt Dig.
Gör Du ALLT själv? El, grund, vvs younameit... Bygger Du på obebyggd tomt eller har
Du befintlig hus som måste rivas först eller efteråt? Kanske rent av så att Du bygger "över" befintlig....

Vidare så måste jag fråga om Du själv har behörighet för att installera el & vvs? Hur många toaletter ska ni ha? Hur stor kök? Hur många är ni som ska bo i huset?

Många frågor, men ett hus på 220 kvm exkl källare på 40 kvm...och om det är samma som i ritningen...nja då skulle jag som bankman och "hobby"byggare (måste ju göra
något efter 15.00  :D) ...ha svårt att tro att 650000 kr räcker...  Men informationen är å andra sidan för tunn för att säga buu eller bää..

Tjohej
D

"Mañana är den jobbigaste dagen...." Spansk ordspråk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.