Hej!

Jag är ordförande i en bostadsrättsförening i Uppsala. Vi har tagit in en offert från Vattenfall för att höra vad det kostar att ansluta till fjärrvärmenätet. Avstånd från flerbostadshus (22 lgh + källare + lokal) till fjärrvärmeledningen är uppskattningsvis max 15-20 meter. Vattenfalls svar blev 280 000 kr (och att deras kostnader, inkl. konsultkostnader låg på 600 000 kr)! Vi hade väntat oss högst 100 000 kr.

Vi har flera gånger bett Vattenfall att speca offerten men vi får bara luddiga svar i stil med "schakt och återställning står för en stor del av kostnaden, därefter kommer arbetstid samt material." Vi anser att det är rimligt att få ett tydligare svar eftersom 280 000 kr är väldigt mycket pengar, men det känns inte som att Vattenfall är så motiverade (eftersom de har monopol?). Andra offerter, från t.ex. snickare, kan ju vara väldigt detaljerade, vi borde väl även kunna kräva att få en specad offert från Vattenfall?

Jag tycker att det är konstigt att den fasta anslutningsavgiften för en privatkund är 85 000 kr inkl. värmeväxlare, grävning, anslutning m.m. medan vi ska betala 280 000 kr. Är tanken att flerbostadshus, företag etc ska betala mer eftersom vi hr råd? Har någon koll på vad anslutningsavgifter till flerbostadshus brukar ligga på? Har ni några tips på hur vi kan få ner priset?

Tacksam för råd.

/Marie
 
Bara för att sätta siffrorna i lite perspektiv: ni har en offert där ni ska betala 15 % per hushåll av vad villaanslutningsavgiften är på. 13.000 kr/lägenhet.

Jag säger inte att det nödvändigtvis är skäligt, men bara för att det är mycket pengar för en enskild kan man inte nödvändigtvis överföra det rakt av till en förening med ett tjog medlemmar.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vad ingår i de 280 tusen ni fått pris på?
Växlare? Driftsättning?
Eller är det två rör med en energimätare ni får och föreningen håller med växlare o dyl?
 
Om kostnaden ligger på 85 för ett enfamiljshus så låter det som rena kapet att ni bara behöver betala 280. Priset ni betalar har ingen relation med privatanslutningar över huvudtaget.

Tycker ni det är för dyrt får ni avstå och kolla andra alternativ.
 
Marie s,

Vad har ni idag för uppvärmningssystem? Oljepanna, direktverkande el, vedpanna, pelletspanna eller vad?

Hur hög värmeeffekt är det frågan om? Alltså kW och hur stor årligt energiuttag kWh?
Hur högt är för närvarande ert effektbehov(kW vid kallaste dagen på året) och värmebehov(kWh/år)?

Detta har litet att göra med hur grova rör som ska dras från och till fjärrvärmeledningarna som går förbi er fastighet ute på gatan idag.

Ett enfamiljshus har inte så stort effektbehov(ca 20 kW) eller energibehov(ca 20000 kWh/år).

Man undrar också vad som ingår i de 280 000 kr(tillkommer säkert moms 25 % också).
Ni behöver värmeväxlare för uttag av värme och en värmeväxlare för varmvattenberedning.

Jag skulle tro att Vattenfall utför inga grävarbeten eller rörmokeriarbeten, därför vet de inte. Förmodligen gör de ingenting av anslutningen av fjärvärme till er fastighet, utan det är andra företag som gör det på uppdrag av Vattenfall. Men Vattenfall borde ha utfört liknande fjärrvärmeanslutningar på andra fastigheten i Uppsala och veta ungefär vad det kostar. Vattenfall kanske aldrig heller ser räkningarna utan räkningar från grävfirmor, rörmokare osv går direkt till fastighetsägaren.
 
Redigerat:
Tack för svar. Jag hade inte tänkt på det sättet förut eftersom jag mest är van med offerter där man utgår från faktiska kostnader, inte vad det kan vara rimligt att betala per hushåll. Det är möjligt att det är så Vattenfalls offerter är konstruerade. Det hade varit mycket enklare om de ville svara på våra frågor. Hittills har det låtit som att det är dyrt med grävning, personal o.s.v.
 
I de 280 000 ingår anslutning till fjärrvärmeledning, grävning, grävtillstånd, anslutning till+genom vägg etc, men inte värmeväxlare eller driftsättning. Idag har vi också fjärrvärme, men undercentralen ligger i en grannförening. Av olika anledningar måste vi avbryta servitutet och skaffa en egen undercentral i vår källare istället. Därav behovet av nyanslutning.
 
Med tanke på att jag betalat 217.000 kr för anslutning till kommunalt vatten och avlopp (och det bara till tomtgräns) känns det inte som något orimligt...
Jag vet att hushåll som anslöt till fjärrvärme i området där jag bodde tidigare betalade 68.000 kr men då fanns anslutning i tomtgräns och värmeväxlare ingick...
 
H
Vad skulle bergvärme kosta istället.
Det blir billigare i längden om ni har rimligt avstånd till berg.
 
T
Nu köpte vattenfall fjärrvärmen av Uppsala kommun för längesedan , då sköt priserna i taket, även fastighetsägarna gick upp i rättegång för den enorma prisökning dom gjorde i samband med köpet, och vattenfall vann med orden att ett bolag ska vara vinstdrivande.

Gör om ovan stående talare fixa offert på bergvärme.
 
Och det man betalar för anslutningen är inte bara rören in från gatan utan man betalar för sin del i hela nätet.
 
I anslutningsavgiften ingår inga rör alls in från gatan. Anslutningspunkten ligger oftast i 0,5 meter utanför tomtgräns.
 
För en vanlig villa drar de in 22 eller 28 rör och då ingår normalt en central för upp till två familjhus. Ni lär sannolikt ha en helt annan central och det lär också vara andra rördimensioner.
Tittar ni på bergvärme lär vi heller inte tala om ngn villapump som skall installeras.
Så jag tycker er offert låter bra. Fick själv en för vårt enfamiljshus på 185'...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.