S sallad skrev:
Lite dråpligt sammanträffande att dagen jag fick fart på avloppet råkade vara världstoalettdagen 2019

[länk]

Det är mycket vi tar för givet i vår välmående lilla hörna i världen där vi kan spola ner och förorena perfekt dricksvatten bara för att spola ner avföring. Egentligen en helt förkastlig metod med tanke på att det finns moderna sätt att ta hand om det.

Kasta inte skit på Greta. Hon försöker bara förmedla den lite hårdsmälta sanningen om hur det står till med vår jord. Ganska barnsligt att vuxna människor reagerar genom att "nu ska jag minsann göra det mest miljöfarliga som jag bara kan".
Vi har alla ett ansvar och vet nog precis var det sunda förnuftet sätter gränsen. I ett utvecklat land med läskunnig befolkning kan man knappast skylla ifrån sig.
Sen att man råkar har ett avloppssystem med urgammal teknik är inte helt enkelt att ändra över en natt. Många kansle har inte råd helt enkelt. Sen skulle man kunna önska att beslutsfattarna kunde ha nån sorts balans med kraven på ett avlopp precis vid en sjö och ett torp långt inne i skogen. Det borde finnas ett mjukare sätt att lösa det på, som att förbättra det befintliga avloppssystemet där det är möjligt istället som nu då man faktiskt måste skrota ett hyfsat fungerade system och tvingas slanta upp med ett nybygge med allt vad det innebär.
Hear hear!

En sak som vore hyfsat enkel att börja med är ju de här toaletterna där vattnet från handfatet går till toatanken så att det är det man spolar med. Fattar inte att inte det fått större genomslag? Varför spola toan med rent vatten?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
K kest skrev:
Slå i söder det T-stycket mot huset skicka in en slang å spola o spola, spola.
Så får du igång det temporärt. Lättast med 16 mm PEM och var pissnoga vad du spolar ned tills du får tryckt in ett nytt.
Rotskärande rens skulle vara rätt, men du saknade pengar...
Jag var nära att göra det du föreslog att ha sönder T-stycket tills jag fattade var hålet satt. Det hade kamouflerat sig med en riktigt tjock sörja av rötter och all tänkbart skit så jag trodde hålet satt jättedjupt ner. När jag väl hade vevat runt med skrapan till vedpannan så råkade jag hitta det. Resten var ju rätt enkelt då spolslangen "hittar själv". Rotskärare hade inte varit fel men nu vet jag hur det ska göras nästa gång så... Förmodligen blir det att ta grävmaskinen och lägga nytt rör om det blir riktigt illa.
 
ricebridge ricebridge skrev:
En sak som vore hyfsat enkel att börja med är ju de här toaletterna där vattnet från handfatet går till toatanken så att det är det man spolar med. Fattar inte att inte det fått större genomslag? Varför spola toan med rent vatten?
I väntan på en bättre torrklosett använder vi gråvatten från diskhon (diskar i baljor) och duschen (hink i duschkabinen som samlar upp kanske 50% av duschvattnet) till att spola WC med.
Det är inte helt oproblematiskt.

Gråvatten oavsett var det kommer ifrån är alltid förorenat, ofta med fett och partiklar. Det gör att allt det kommer i kontakt med blir smutsigt och äckligt. Vattnet luktar inte särskilt gott om man lagrar det. Om man skulle använda det i finkänsliga anordningar med ventiler kan jag garantera att det kommer orsaka problem på kort sikt. WC ser också rätt äcklig ut efter ett par spolningar, den här återvinningen kräver rengöring av sanitetsporslinet betydligt oftare än normalt. Man kan också sänka sina krav på hur rent det ska se ut...

Det andra stora problemet med direkt återvinning av detta slag är att utbudet inte alltid matchar efterfrågan. Det finns helt enkelt inte alltid en full hink med spillvatten att spola med när det behövs. En halv hink gör ingen glad, det riskerar bara att spola ner skiten i avloppet och sedan orkar den inte ända ut till trekammarbrunnen utan orsakar stopp halvvägs (been there, done that).

Varannan spolning av WC hos oss görs med återvunnet vatten, det är naturligtvis bättre än inget. Samtidigt har vi ingen vattenbrist i vår brunn (källa), den porlar över året runt så de få kubikmeter som går åt till WC spelar nog ingen större roll.

Sammanfattningsvis tror jag att om man ska ägna sig åt gråvattenåtervinning måste gråvattnet behandlas om än så primitivt innan man använder det. Det för att undvika den värsta nedsmutsningen och äcklet vid användning. Nu ska vi ändå byta ut vår WC mot en separerande TC och lokalt omhändertagande av "produkterna" men jag hade kunnat tänka mig att man hade två halvkubiks IBC-tankar med varierad kornstorlek av sand/grus och körde sitt gråvatten genom, tror det hade dels gett den filtereffekt man behöver men även skapat tillräcklig biologisk rening för att vattnet skulle kunna användas till WC efteråt.
 
Reningsverk för gråvatten kan vara rätt enkla och det har ju faktiskt börjat installeras mer och mer. Vore ju rätt vettigt att låta sådant cirkulera lokalt en massa varv innan det hamnar i toan och blir "riktigt" avloppsvatten.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Och för sådana som mig är det ett ickeproblem, har man eget vatten och avlopp där tillgången på rent vatten är obegränsat och en fungerande avloppsanläggning finns det ingen orsak att hålla på och "kludda" med gråvatten. Så "vattenproblem" är ett problem som en rätt stor del av landet inte över huvud taget har.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Hear hear!

En sak som vore hyfsat enkel att börja med är ju de här toaletterna där vattnet från handfatet går till toatanken så att det är det man spolar med. Fattar inte att inte det fått större genomslag? Varför spola toan med rent vatten?
Vi hade lite lågt vattenstånd i brunnen den varma sommaren, fanns ca 40 cm vilket skulle motsvara ett par hundra liter tillgänglig mängd *. (Röret går ju inte ända ner till botten). Då skaffade jag två IBC-tankar för att samla regnvatten i. Detta vatten använde vi för att spola i toan och vattna i trädgården. Inte för att det var någon akut panik men det känns bra att kunna dra sitt lilla strå till stacken. Samtidigt en bra påminnelse om att inte slösa med vatten.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
S sallad skrev:
Vi hade lite lågt vattenstånd i brunnen den varma sommaren, fanns ca 40 cm vilket skulle motsvara ett par hundra liter tillgänglig mängd *. (Röret går ju inte ända ner till botten). Då skaffade jag två IBC-tankar för att samla regnvatten i. Detta vatten använde vi för att spola i toan och vattna i trädgården. Inte för att det var någon akut panik men det känns bra att kunna dra sitt lilla strå till stacken. Samtidigt en bra påminnelse om att inte slösa med vatten.
hm. Vattenståndet i brunnen är väl det enda ståndet man kan räkna med såhär på äldre dar...
 
  • Haha
tompaah7503
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Vi hade stopp i lägenheten förut, så pass långt bort att rensbandet inte räckte, tycker dessutom rensband är ganska värdelösa.

Hur som löste vi det med en vanlig trädgårdsslang som kopplades på till kökskranen, knöt 2 blöta strumpor runt slangen och tryckte ner i hålet så det blev tätt. Spolade sedan varmvatten från kranen, då släptte stoppet. Det kan du pröva, kostar inget heller.
Vattnet kostar att värma;)
 
Nu när det är fredag med Lucia och allt så kom jag att tänka på avlopp ☺
När vi ändå är inne på ämnet, har herrskapet någon erfarenhet av s k "biologisk avloppsrens" som säljs av olika butiker.
Set sägs hjälpa till som ett förebyggande medel.
Flaska med biologisk avloppsrens från OCEAN-Tech för förebyggande underhåll av rör.
Vad är det för aktiv substans i sånt och fungerar det på riktigt eller är det mest önsketänkande?
 
Claes Sörmland
Det brukar bara natriumperkarbonat och torkade bakterier. Perkarbonaten bildar i komtakt med vatten väteperoxid som oxiderar biofilmen och annat organiskt gegg i ledningarna. Bakterierna är tänkta att ympas in i ledningarna och konsumera det oxiderade organiska.

Hur väl det fungerar beror nog på det enskilda fallet. I teorin kan det fungera.
 
  • Wow
sallad
  • Laddar…
optimum
Löser nog upp skiten i vattenlåset i slasken.
Resten av rören kommer bara sätta sig igen mera.
Har provat sådant och annan soppa.
Slutat för tredje gången med att byta 6 meter rör till köksavloppet.
Problemet sitter i snålspolande diskmaskiner och toaletter.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Vi tog in spolbil när vi fick stopp i röret ut från huset för gråvattnet. Då fick vi tipset att ha i diskmedel i alla handfat och hoar och fylla dem med, helst, kokande vatten (i porslinshandfat får man hälla i kallvatten först och sen försiktigt i med varmvattnet så att man inte spräcker handfatet) och sen försöka dra upp ploppen i samtliga handfat och hoar samtidigt. Det brukar bli en jäkla skjuts på vattnet och man brukar höra när begynnande stopp släpper.

Detta gör man med jämna mellanrum för att hålla efter rören och det förutsätter att det rinner hyfsat bra överallt så det funkar inte när det redan är stopp. Vi gjorde så några gånger per år sedan 2015 och har inte haft problem med dåligt flöde sen dess. Nu har vi dock pensionera vår gamla enkammarbrunn och ersatt den med trekammarbrunn med infiltration samt dragit om alla stammar så nu borde vi slippa problem de närmaste åren
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Vi hade problem ibland med att det nästan blev stopp i röret till toaletten. Då brukade vi lägga i en eller två diskmaskinstabletter i toastolen som fick ligga och lösa upp sig innan vi spolade. Sen fick den stå ett tag så att så mycket som möjligt av tabletten hann lösa proppen. Ibland spolade vi först ner en eller två tabletter innsn vi la någon tablett i toastolen och lät dem ligga och lösa upp sig. Det brukade för det mesta hjälpa för ett tag framåt
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.