Om ni blir oroliga över att det kan upplevas trångt så är ett tips att testa i ert nuvarande hem om ni har rätt storlek på bord och annars testa i ett möbelvaruhus.
Går snabbt att mäta upp och markera på lämpligt sätt och dra ut stolar m.m

ska bli spännande att se mer av huset framöver
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med föregående talare om att matplatsen känns trång. Kan ni smalna av trappstegen ner mot vardagsrummet lite? Hur skulle det bli? Hur brett är trappsteget idag?

Vad har ni för mått på fönstren vid diskhon? Många är dom människor som sätter fönster hela vägen ner till bänkskivan, och sen inte tycker det är så kul när det stänker diskvatten på rutorna.

Sen tycker jag personligen det känns bättre att gå från WICen till toaletten än tvärtom. Då kan den andra föräldern klä på sig även om den förste sitter och skiter.

Vill även passa på att säga något positivt:
Det ser ut att bli ett otroligt fint hus, det ska bli väldigt kul att följa eran resa :)
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
I Ingenjör Daniel skrev:
Om ni blir oroliga över att det kan upplevas trångt så är ett tips att testa i ert nuvarande hem om ni har rätt storlek på bord och annars testa i ett möbelvaruhus.
Går snabbt att mäta upp och markera på lämpligt sätt och dra ut stolar m.m

ska bli spännande att se mer av huset framöver
Nedsänkningen är totalt onödig och bör tas bort!
Mått måste tänkas om då man lätt i CAD program glömmer materialtjocklekar och ickeräta skivor tapeter etc,,,
Ett vanligt fel !
Tänk om nu bättre sent än aldrig!!!!

När ni river gamla huset måste ni tänka på att ni bygger ”just once”
 
  • Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
L Låset skrev:
Jag håller med föregående talare om att matplatsen känns trång. Kan ni smalna av trappstegen ner mot vardagsrummet lite? Hur skulle det bli? Hur brett är trappsteget idag?

Vad har ni för mått på fönstren vid diskhon? Många är dom människor som sätter fönster hela vägen ner till bänkskivan, och sen inte tycker det är så kul när det stänker diskvatten på rutorna.

Sen tycker jag personligen det känns bättre att gå från WICen till toaletten än tvärtom. Då kan den andra föräldern klä på sig även om den förste sitter och skiter.

Vill även passa på att säga något positivt:
Det ser ut att bli ett otroligt fint hus, det ska bli väldigt kul att följa eran resa :)
Jag såg nu på en fasadbild att det verkar vara låga fönster i köket, alltså att dom är några dm upp från bänkskivan. Klokt.

Men jag såg även nu att det ser ut att vara ett fönster ovanför spisen, eller? Hur är det tänkt med köksfläkt?
 
Angående matplatsen hade jag nog funderat på att vinkla den kortare trappdelen så att den delen är vinkelrät mot fasaden som vetter mot uteplatsen. På så sätt skapas lite mer utrymme.

Kommer det att finnas överskåp i köket eller planerar ni någon annan förvaring? Tänkte att det känns som lite förvaring om man vill få utrymme med finare porslin etc.

I övrigt verkar det bli ett spännande bygge!
 
Kul att så många engagerar sig :D vi har allt mätt och testat här hemma och kommit fram till att 1 meter mellan bordskant och vägg är vad vi behöver.

@byggarätt får hoppas vi räknat rätt då :)

@Jerfed Nej inga överskåp. Walk in-skafferiet med hyllor från golv till tak och med takhöjd på 270cm kommer svälja mycket och jämfört med det vi har idag (och där får vi plats) så kommer det nya kännas gigantiskt :love:

@Låset vi har inte bestämt ännu om vi ska köra integrerad takfläkt, pop-up-fläkt eller häll-integrerad fläkt. men något av det blir det, där av fönster ovan häll :) Någon som har erfarenhet av det ena eller andra?
 
  • Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
villafernstrom villafernstrom skrev:
Kul att så många engagerar sig :D vi har allt mätt och testat här hemma och kommit fram till att 1 meter mellan bordskant och vägg är vad vi behöver.

@byggarätt får hoppas vi räknat rätt då :)

@Jerfed Nej inga överskåp. Walk in-skafferiet med hyllor från golv till tak och med takhöjd på 270cm kommer svälja mycket och jämfört med det vi har idag (och där får vi plats) så kommer det nya kännas gigantiskt :love:

@Låset vi har inte bestämt ännu om vi ska köra integrerad takfläkt, pop-up-fläkt eller häll-integrerad fläkt. men något av det blir det, där av fönster ovan häll :) Någon som har erfarenhet av det ena eller andra?
Två problem med en meter...det räcker knappt... ni har inte en meter med alla toleranser ... nedsänkning etc
 
  • Gilla
villafernstrom och 1 till
  • Laddar…
Spännande! Följer med stort intresse
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
Riktigt spännande o snyggt hus! Det är något bekant med det hela;)
Gillar grymt den ”onödiga nedsänkningen” :D
Kul att se att bygget är igång(y)
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Bra att lyssnapå andra men den egna känslan är ifta den man vill ha...har själv byggt helt onödiga ytor och byggarna suckar..men jag trivs lika bra efter 17 år...eller jag trivs bara mer och mer..
mitt enda tips i övrig är att tänka på takhöjd..det kostar men ger mycket..240 är inget vidare..260 däremot...och 5 m blir bara aula och akustikproblem
tänkt något kri g gästrum?
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
Det verkar bli ett fint hus och jag önskar er lycka till.
Min enda reaktion är: tänker ni riva det fantastiska fina huset man ser på bilderna?
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
Wow. Kul! En rolig grej med att dokumentera här är att folk kan ha åsikter och sedan se hur man tycker i förhållande till Gert. Det gör det ju lite extra spännande tycker jag.
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Två problem med en meter...det räcker knappt... ni har inte en meter med alla toleranser ... nedsänkning etc
Vi har en meter mellan bordskant och barstolar som står vid köksö. Det funkar utan problem. Man kan alltid gå runt och servera smärtfritt. Mot vägg har vi dock 80cm, och DÅ har man besvär att klämma sig förbi (vilket man inte behöver hos oss).
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Vi har en meter mellan bordskant och barstolar som står vid köksö. Det funkar utan problem. Man kan alltid gå runt och servera smärtfritt. Mot vägg har vi dock 80cm, och DÅ har man besvär att klämma sig förbi (vilket man inte behöver hos oss).
Barstolar är en helt egen grej...
Du står nästan och de tar inte det utrymme som vanliga stolar..
 
B bossespecial skrev:
Riktigt spännande o snyggt hus! Det är något bekant med det hela;)
Gillar grymt den ”onödiga nedsänkningen” :D
Kul att se att bygget är igång(y)
Haha förstår detta!:crysmile: Ja det är så kul. Det blev smidigt att ta upp den höjdskillnaden med hjälp av källarväggen som någon kom på..
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.