Såhär är det.. Var förvirrad och trött när installatören var här och nu är det helg. Nu har dom kopplat in våran luftvatten värmepump med kombipannan för att vi ska kunna stödelda när det är kallt. Dom lämnade pannrummet blött så måste elda lite nu för få det torrt där nere. Shunten som jag visar där sitter på pannan och han sa när du eldar så sett den platta sidan mot 5an och när du eldat klart mot 0an. Kan nån förklara varför?
Nu har jag slutat elda och den visar Värmepumpen Framledning 36 (42) C men elementen är ju knappt varma? Mer fisljumma men duschvattnet är varmt. Önskad rumstemp jag valt är 22grader..
 
  • Shuntventil med en röd skala som visar nummer 0 till 10 och en platt regleringsarm mot nummer 5 på en kombipanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pannrum med luftvatten värmepump kopplad till kombipanna, rörledningar och öppen golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display av en värmepump som visar driftdata med temperaturer för framledning och returledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Shunten ställd mot 0 = du släpper ej ut något på radiatorsidan, desto mer du öppnar den desto varmare radiatorer. Men ska ditt splirrans nya system verkligen handshuntas?? Känns medeltid, du måste ju kunna styra temp med din nya panna. Gillar rördragningen btw fint.

Ps Sälj veden istället och kör din nya llvp, det är nog mer ekonomiskt just nu, såtillvida du inte har egen skog.
 
  • Gilla
Riggson
  • Laddar…
R Riggson skrev:
Nu har jag slutat elda och den visar Värmepumpen Framledning 36 (42) C men elementen är ju knappt varma? Mer fisljumma
Dom är väl så varma som det står, dvs 36 grader? Blir det kallt inne med den aktuella framledningstempen så får du höja kurvan lite i värmepumpen.
 
  • Gilla
Riggson
  • Laddar…
Johnwinroth
Troligen tänkte de såhär
När du eldar, shunta på 5, för att du inte ska ge för varmt vatten(?) till VP och ut på raidatorerna
När pallanan har kallnat, ställa den på 0 för att inte VP ska behöva värama upp pannan och du då förlorar energi där.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar.
Som sagt, ska ge det ett dygn som det är nu så får jag se, har satt rumsvärme till 22. Men olika värme på elementen i rum för rum (har inte rumsgivare) och dom gick igenom och fyllde på vattnet i systemet samt luftade elementen men ändå ojämn värme i dom..Hmm nåt tips någon?
 
Elementen behöver justeras in. Dvs, grundflödet genom ventilen innanför termostaten måste ställas in.
När du eldar blir alla element tillräckligt varma så då är det inte så viktigt. Värmepumpen ska göra så kallt vatten som möjligt. Då är det extra viktigt att alla element är optimalt injusterade.
 
Om det är kopplat som jag tror så ska shunten stå på noll för att värmepumpsvärmen ska gå rakt igenom och ut på elementen, utan att ta någon omväg genom pannan. Eldar du så sätt shunten på 5 så blandas pannvärme och värmepumpvärme.
 
Är elementen ojämt varma så lufta, man brukar få lufta ett par gånger när man varit inne och micklat med systemet.
 
I InsidersUnited skrev:
Shunten ställd mot 0 = du släpper ej ut något på radiatorsidan, desto mer du öppnar den desto varmare radiatorer. Men ska ditt splirrans nya system verkligen handshuntas?? Känns medeltid, du måste ju kunna styra temp med din nya panna. Gillar rördragningen btw fint.

Ps Sälj veden istället och kör din nya llvp, det är nog mer ekonomiskt just nu, såtillvida du inte har egen skog.
Pannan och värmepumpen är seriekopplade, eldar man inte så står shunten på noll och regleringen sker i värmepumpen.
Jag rekommenderar att behålla pannan, den gången den behövs är det jädrigt skönt att slippa frysa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.