B byggarätt skrev:
Ok hur kommer Gert ta detta?
En av saker med att rita själv är att huset blir ”ert”
Väldigt lätt!

Bra där att bo på platsen och laborera med platsens ande!

Val av material teknik och energi o isoleringslösningar?

Arkitektur betyder helhet och är något helt annat än vad folk tror ...
Vad har ni för boendehistoria själva?
Hus lägenhet.... liknande det gamla huset?
Ja det blir spännande att se! Vi har bett honom vara 100% ärlig i det han säger i alla fall :)
Det blir platta på mark, trästomme förutom sutterängdelen som gjuts samt muras. Bergvärme, FTX samt golvvärme. Någon typ av smart-house system men vilket har vi ej besätt ännu!
Vi är båda uppvuxna i hus men har bott några år i en lägenhet i Göteborg innan vi köpte tomten. Det kliade dock alldeles för mycket i fingrarna för att bo så en längre period.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F Frågan skrev:
När jag var barn hade vi ett fritidshus där ett av de två barnrummen hade sjöutsikt från sängen när innerdörren var öppen. Det var syrrans rum som hade det. Hon tyckte det var toppen. Ni verkar ha samma läge. Utsikt från bara ena rummet i planritningen. I perspektivritningen verkar fönstren däremot vara bättre placerade för att ge utsikt.
Ja det är en bra tanke! Vi kommer troligtvis sätta fönster i innerväggarna till de båda sovrummen så att även de får havsutsikt :)
 
  • Gilla
slerker
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
I vilket väderstreck är framsidan på huset, dvs sidan med sjöutsikt?
Balkongen är mot nord-väst, där av kröken på huset för att få in sol i vardagsrummet från syd-väst. Detta var en av utmaningarna med tomten. Just att utsikten är nästan mot norr men vi samtidigt vill ha in mycket ljus. Då fick det bli vinkeln på huset som synes.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Tomten är ju verkligen grymt bra...
Ja vi tycker väldigt mycket om den och det är ett nytt skådespel varje dag beroende på årstid :)
 
villafernstrom villafernstrom skrev:
Ja det blir spännande att se! Vi har bett honom vara 100% ärlig i det han säger i alla fall :).
Bra! Det är ju smart att utnyttja hans expertis och erfarenhet när han ändå är där :)
Bara att kunna bolla saker och få några ifrågasättande frågor kan ju lika mycket bekräfta ens val som att öppna upp för nytt.
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Underbar utsikt och det är kul när det händer lite saker på horisonten. Genom er höjd får ni ju utsikten utan att slippa ha ångest över att havsytan stiger. Eller att nån slänger upp ett hus mitt framför ert :)

Jag har fått många råd kring mitt hus men just de stora tankarna och layout samt tomtplanering verkar många vara eniga över att även om man ritar själv ska man låta en arkitekt lämna en second opinion på.

Dunalley house är grym inspiration! Undrar om jag inte sett den på Houzz eller något annat ställe. Jag älskar när man har stora glaspartier mot utsikt samt får insyn mot angränsande tomter.
Vad gäller tomter och placering är jag extremt allergisk mot villamattornas placering av husen mitt på tomten. Jag sers tora fördelar med att placera huset på tomten så det finns en tydlig baksida och framsida. med sammanhängande ytor.

Mitt tips till er är väl att välja ett par huvudmaterial att jobba med. Har sett så många som haft hus med bra grunddesign och sen har man upp mot 5-6 kontrasterande material. Vilket ofta blir väldigt väldigt plottrigt. Så tänk Dunalley house även där :)
Tack för tipsen.

Håller med dig där helt om placering på tomten. Det är väldigt vanligt som du säger att man lägger huset mitt på och dessutom utgår från att huset absolut måste ligga parallellt med vägen som går förbi, istället för att utgå från sol, utsikt, vind osv.

Vi har verkligen studerat solen, vind osv under de 2 år vi bott här och antecknat för att använda vid placeringen av huset.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Spännande projekt och tomt.

Men det konstigt att ni inte fått backning på badrummet. Då dessa inte uppfyller alla mått för tillgänlighet som det har ritats.

(Ser dock ut att gå att lösa inom badrummet mått dock med annan toalettplacering, så kanske därför det slank förbi hos kommun.

Det är inte så att ni ansökt bygglovet som fritidshus?
För då kan man ju runda alla dessa frågor och även energikraven.

inte helt ovanligt att man gör det nämligen även för hus man ev i framtiden, kanske bor på heltid.

Min andra fråga är om vem ni har anlitat för att göra egeribalans beräkningen, inför tekniskt samråd?
en V konsult? Eller är konstruktören som gjort det också?
Nej det är inte ansökt som fritidshus :)

Vi anlitade JG Energi för den beräkningen.
 
S steve5432 skrev:
Ser jättefint ut. Läget är ju fantastiskt!

Har bara en fundering som jag inte sett dyka upp i tråden. Det är väldigt trångt runt matplatsen. Tänker mig om man är lite större sällskap med barnstolar och annat att man vill ha en rejäl yta runt själva matbordet, sen har jag förstått att det är en avsats ner till allrumsdelen, ingen risk att man kan trilla ner där, eller det finns ett räcke?

Vi har själv ganska trångt runt vårat matbord, ungefär de mått ni visar på skissen. Förbannar mig varje gång vi har lite folk på besök att vi inte har större matrum.

Tycker 11 m2 räcker för barnrum förutsatt att det finns nån sorts allrum de kan få vara i och leka. Ju större rum barn har desto mer leksaker brukar få plats där haha. Desto mer att städa också :)

Har ni funderat på utgång från badrum till uteplats? Vi skaffade jacuzzi och tycker det är extremt opraktiskt att ha badrummet på framsidan, då får ett gäng glada badare gå hela vägen genom vardagsrum och hall för att komma till badrummet och byta om. Nu ska vi skaffa ett uterum som ska vara uppvärmt även på vintern så förhoppningsvis kan vi hålla folket och stöket där. Men det hade varit sjukt praktiskt med en separat utgång från svitens badrum till en badtunna ;)

/S
Ja vi har klurat mycket kring matplatsen. Den är ca 3x4 meter, vi hoppas det ska räcka. Vi vill helst inte dra ut den längre för då hamnar den liksom mitt i synfältet från "V:et" i hallen—> stora fönsterpartiet. Axialiteten, som det heter, förstörs lite. Men bra att höra åsikter! Vi kommer inte ha ett räcke utan en "luftig" platsbyggd bokhylla med öppna hyllplan.

Nej det har vi faktiskt inte! Dock så har vi ritat så att man ska kunna stå i duschen och se havet från det stora badrummet :)
 
C crazytok skrev:
Älskar nedsänkningen mellan kök/vardagsrummet.... det ger en tydlig markering att här är vardagsrummet där vi umgås samtidigt som man behåller den öppna volymen ihop med köket.

Men vid matsalsbordet ner mot vardagsrummet är det ingen trappa, kommer ni ha ett glasräcke eller liknande där?
Tack :) Det var just hela tanken med nedsänkningen, att det ska kännas lite rumsligare. Vi var inne på glasräcke där först men det kommer bli en bokhylla med öppna hyllplan så man kan se igenom den!
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
Jättefint! Och spännande!
Hur hittade ni er konstruktör? Vågar man fråga vad denna tog betalt också?
Ja det var inte det enklaste. Vi googlade oss fram. Han har inte ritat klart allt ännu så vet inte riktigt vad det landar på men inte över 50,000.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
B Buzzword skrev:
Kul projekt och fint läge!

Jag tar också och lägger mig i sov/klk/badrum planeringen =)
Eftersom ni har SketchUp så gissar jag att ni sett i en 3D-modell att ni verkligen kommer att se från entrén till sovrumsfönstret.

Jag hade flyttat sängen närmare det fönstret och lagt dörren till KLK på andra sidan sängen strax innan badrummet, och sedan gått in i badrum via KLK istället. Fick lära mig av några som valt den lösningen att då kan den ene ligga i tystnad och läsa en bok i sängen utan att behöva höra att den andre ätit bruna bönor inne från dasset ;) Spola i handfatet för att dränka ljudet är ju inte så miljövänligt. Just my thoughts....
Ja precis vi har kollat så att man ska se genom hela hallen och ut genom fönstret :) Det kan vara en lösning men vi båda gillar symmetri och har nog hellre "gott om plats" på båda sidorna av sängen för sängbord osv.
 
Appendix Appendix skrev:
Bra! Det är ju smart att utnyttja hans expertis och erfarenhet när han ändå är där :)
Bara att kunna bolla saker och få några ifrågasättande frågor kan ju lika mycket bekräfta ens val som att öppna upp för nytt.
Ja, sen är de stora delarna redan satta i och med bygglovet men en del grejer går ju att justera. Väldigt kul att diskutera med honom. Han är bra på att syna ens tankar och förstå varför vi ritat som vi gjort innan vi ens förklarat :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Väldigt omöblerat och snabbt skissad bokhylla men sådär tänker vi istället för glasräcke vid nivåskillnaden.
 
  • Skiss av modernt vardagsrum med sparsam möblering och bokhylla som räcke för nivåskillnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonatanm535 och 3 till
  • Laddar…
villafernstrom villafernstrom skrev:
Väldigt omöblerat och snabbt skissad bokhylla men sådär tänker vi istället för glasräcke vid nivåskillnaden.
Ser ut som du inte kan dra ut matbordsstolarna utan att rasa ner... samt servera kring bordet går inte?
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
villafernstrom villafernstrom skrev:
Ja vi har klurat mycket kring matplatsen. Den är ca 3x4 meter, vi hoppas det ska räcka. Vi vill helst inte dra ut den längre för då hamnar den liksom mitt i synfältet från "V:et" i hallen—> stora fönsterpartiet. Axialiteten, som det heter, förstörs lite. Men bra att höra åsikter! Vi kommer inte ha ett räcke utan en "luftig" platsbyggd bokhylla med öppna hyllplan.

Nej det har vi faktiskt inte! Dock så har vi ritat så att man ska kunna stå i duschen och se havet från det stora badrummet :)
3 meter räcker inte för ett vanligt bord med stolar!
Man vill gå runt bordet med sittande ...?
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.