För drygt 1,5 år sedan lät jag installera en luftvärmepump. Jag konstaterade dock för några dagar sedan att något djur har börjat att äta på isolering runt de två rören som går mellan inomhusdelen och utomhusdelen.

Jag har läst att man kan klä in rören och isoleringen i gummiduk/dammduk. Jag har även läst att det ska fungera att tejpa med eltejp eller aluminiumtejp för att förhindra att djur fortsätter att äta på isoleringen.

Jag undrar om det finns fler alternativ och vilket av alternativen som är bäst för att skydda isoleringen innan djuren ätit upp allt för mycket?

Tack på förhand för alla svar!

Två rör med gnagskador på isoleringen, med synlig skada där något djur har tuggat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild över rören där djuret/djuren ätit på isoleringen.
 
Extra bred vit PVC eltejp som lindas löst skulle jag välja.
 
Aluminium tape eller tape för åldersbeständig plast funkar bra
 
Tack för svaren. Jag testar något av alternativen.
 
P porsche997 skrev:
För drygt 1,5 år sedan lät jag installera en luftvärmepump. Jag konstaterade dock för några dagar sedan att något djur har börjat att äta på isolering runt de två rören som går mellan inomhusdelen och utomhusdelen.

Jag har läst att man kan klä in rören och isoleringen i gummiduk/dammduk. Jag har även läst att det ska fungera att tejpa med eltejp eller aluminiumtejp för att förhindra att djur fortsätter att äta på isoleringen.

Jag undrar om det finns fler alternativ och vilket av alternativen som är bäst för att skydda isoleringen innan djuren ätit upp allt för mycket?

Tack på förhand för alla svar!

[bild]
Bild över rören där djuret/djuren ätit på isoleringen.

Vi hade samma problem, fåglar som pickade, satte denna typ av skydd, funkade klockrent


Ett skyddat elektriskt kabel med fågelsäkra skyddsrör runt det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Johan Söderberg skrev:
Vi hade samma problem, fåglar som pickade, satte denna typ av skydd, funkade klockrent


[bild]
Tusen tack för tipset. Kommer du ihåg vart du köpte skyddet?
 
P porsche997 skrev:
Tusen tack för tipset. Kommer du ihåg vart du köpte skyddet?
Tyvärr inte, fick det av en släkting men bilden jag lade upp var bara en googling på kabelskydd så det borde inte vara omöjligt att hitta. Lycka till!
 
Det där borde jag också ta tag i, men mina rör ser mycket värre ut än TS. Har funderat på någon hårdplastkanalisation, men det kanske är överkurs.

Men om vi säger att jag kanske saknar 5 % av isoleringen och kopparrören lyser igenom här och var, borde man då komplettera isoleringen eller tejpa den på något vis, eller hur känsligt är det?
 
S Johan Söderberg skrev:
Tyvärr inte, fick det av en släkting men bilden jag lade upp var bara en googling på kabelskydd så det borde inte vara omöjligt att hitta. Lycka till!
Okej. Tack igen för tipset. Ska se vad jag hittar

Med vänlig hälsning,
porsche997
 
Är det mycket käkat på isoleringen, sprätta bort den och limma dit armaflexisolering, och täck rören med kanal
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.