Hej,

Har satt upp en träregel som är 20 mm tjock (68 mm bred) mot en hård betongvägg med hjälp av spikpluggar som är 45 mm långa.
Så spikpluggen går in ca 25 mm in i betongen. I snitt så finns det 1 stycken spikplugg per 25 centimeter längs med regeln. Över träregeln satte jag dubbla gipsskivor.
På gipsskivorna skall jag sätta en Elfa bärlist som skruvas fast i gipsen och träregeln.

Kommer det att hålla för ett Elfa hyllsystem?
Eller måste jag fästa bärlisten genom att dra igenom de dubbla gipsskivorna och träregeln och fästa direkt i betongen?

(Tänkte även avlasta hängskenan genom att ställa den direkt på golvet, vad det nu är värt)
 
till 20 mm virke bör du ha 8x80 spikplugg
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T tergo skrev:
till 20 mm virke bör du ha 8x80 spikplugg
Inte enligt anvisningarna.
För Spikpluggen 5/25/45mm gäller:

Dimension x Längd: 5x45 mm
Min. Monteringsdjup: 22 mm
Max Detaljtjocklek: 25 mm
Borrdiameter: 5 mm

D v s den skall kunna bära upp 25 mm.

Men nu läser jag att "Praktisk lastförmåga t betong och fulltegel": Tvärlast kg = 28 kg :(

Stämmer det att endast 28 kg kan hängas på en sådan??
 
Ja, det var lite korta spikplugg, men enkelt fixat.
Borra några hål för längre plugg tex 110 mm från gipset räknat, för 80 mm plugg. Borra lite större genom gipset och slå i pluggarna ner till träet. Du behöver ingen större mängd cc 60 duger. Borra bakom skenan så täcker du hålen, eller spackla igen de.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ok, tack! Får sätta några djupare extra spikpluggar så håller träregeln iallafall.

Är dock osäker på hur jag ska fästa bärlisten, för jag har ju nu 25 mm gips + 21 mm träregel =46 mm.
Enligt Elfa så skall man använda en skruv som är 60 mm lång om man skall fästa i trä.
Nu har jag ju inte bara trä så då kanske jag måste använda plugg, men skruven är för lång.
 
Jag skulle behöva borra i betongen när jag sätter upp bärlisten eftersom skruven är så lång.
Och använda en universalplugg som går igenom gipset, träet och kanske något i betongen.
 
Slå 2 flugor i en smäll, köp långa plugg och skruv, så skenan fäster betongen också, då behöver du ju inga extra för träbrädan.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Med 100 mm plugg/skruv kommer ju 55 mm sitta i betongen och 20 i brädan, som i sin tur redan sitter fast skapligt, och det kommer inte lossna.
Ett tips om du inte redan vet det. Se till att skruven inte har skärande spets eller gängor när du drar i plastplugg, och dra skruven tills det tar stopp, och inte lite extra som man gärna gör, det kan minska skruvens fäste i pluggen.
 
Isakare Isakare skrev:
Med 100 mm plugg/skruv kommer ju 55 mm sitta i betongen och 20 i brädan, som i sin tur redan sitter fast skapligt, och det kommer inte lossna.
Ett tips om du inte redan vet det. Se till att skruven inte har skärande spets eller gängor när du drar i plastplugg, och dra skruven tills det tar stopp, och inte lite extra som man gärna gör, det kan minska skruvens fäste i pluggen.
Tack för svar!!
Men är det inte bättre att använda en spikplugg som är 100 mm?
För en 100 mm plugg/skruv innebär oftast att pluggen är mycket kortare än skruven.
Så skruven kanske blir mest naken i betongen utan pluggen, och jag vet inte om detta "räknas".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.