Hej,

Håller för närvarande på med fönsterrenovering på vår gamla korsvirkeskåk.
I samband med att jag plockade ur fönstren såg jag att karmarna är ruttna och måste bytas. Framförallt de karmar som sitter i anslutning till timret har ruttnat. Inte konstigt när det legat en latexfog som tätning mellan timmer och karm...

Jag tänkte byta ut de dåliga karmstyckena och peta in lindrev och sen slänga på kalkbruk. Problemet är bara att jag inte vet vad för typ av puts som sitter i anslutning. Misstänker att det är vanligt murbruk.

Frågan är då ifall det temporärt går att sätta kalkbruk i angränsning till murbruket?eller kommer det släppa direkt? Vad tror ni?
Och hur ser jag egentligen skillnad på kalkbruk och murbruk?

Några tips av duktiga byggnadsvårdare?

Ska sägas att jag varit i kontakt med en handfull byggnadsvårdsföretag men ingen har tid att komma förbi och kika på det.

Tack!
 
  • Ett par öppna grönmålade fönster i en svartvit korsvirkesvägg med tecken på röta i karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två grönmålade fönster med sliten färg på en vitkalkad korsvirkesvägg, med spår av förfall kring karmarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vit fönsterkarm vid en vägg som visar tecken på röta och skador vid anslutningen till en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Microkatten
Ser ut att vara ett trevligt hus!

Varför skulle du sätta kalkbruk temporärt? Har du tänkt göra det nu? Även om det är bra med fuktigt väder när man murar med kalkbruk så skall det vara över 5 plusgrader under hela härdningstiden, så det är nog lite för kallt att mura/foga med kalkbruk just nu.

När det gäller skillnad på murbruk och kalkbruk så behöver det inte vara någon skillnad. Murbruk är en allmän beteckning på bruk man murar med och kan vara rent kalkbruk, KC-bruk eller t.o.m. lerbruk. Jag har använt Målarkalks fina hydrauliska kalkbruk NHL2 när jag fogat fönster (se här). En grundläggande regel är ett använda ett lika starkt eller svagare bruk när lagar med nytt bruk.
 
Tanken är att jag ska fixa till det i vår. Mars-april tänkte jag mig. Nej jag håller med om att rätt tid inte är nu under vintern.

Jag misstänker att det är KC-bruk som sitter där just nu, så det bör väl isf knackas ner. Inte helt optimalt. Därför tänkte jag laga med kalkbruk sålänge. (Har som ambition att mura om allt med kalkbruk efter att syllarna är bytta.)

Tack för tips om svagare och starkare bruk. Hur vet jag egentligen vad bruket som sitter där ”går för”? Hur står sig hydrauliskt kalkbruk i styrka?


Microkatten Microkatten skrev:
Ser ut att vara ett trevligt hus!

Varför skulle du sätta kalkbruk temporärt? Har du tänkt göra det nu? Även om det är bra med fuktigt väder när man murar med kalkbruk så skall det vara över 5 plusgrader under hela härdningstiden, så det är nog lite för kallt att mura/foga med kalkbruk just nu.

När det gäller skillnad på murbruk och kalkbruk så behöver det inte vara någon skillnad. Murbruk är en allmän beteckning på bruk man murar med och kan vara rent kalkbruk, KC-bruk eller t.o.m. lerbruk. Jag har använt Målarkalks fina hydrauliska kalkbruk NHL2 när jag fogat fönster (se här). En grundläggande regel är ett använda ett lika starkt eller svagare bruk när lagar med nytt bruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.