F Fredrik_Lerum skrev:
Känns som fler och fler grustäkter slutat lasta släp till privatpersoner. Antar att de tycker det blir för mkt tjafs kontra förtjänsten på detta. Lite synd men man får väl leta lite efter lämpliga grustäkter helt enkelt eller beställa med utkörning.
funkar bra med stenmjöl under plattorna om man sedan fogar med hårdfog som finns numera så slipper man både myror och växtlighet i fogarna. hårdfogen ser ut som stenmjöl men finns i olika färger valde själv grafit har graftfärgade plattor. efter att man sopat ner i fogarna och kört med en liten padda så att det tagit sig ner ordentligt får man sopa plattorna rena nogrant. sedan får man vattna försiktigt. då skapas en fog som är hård men ändå flexibel så den klarar viss rörelse. då tar sig inte myrorna ner.
stenmjöl är finkrossat berg som är ren gödning för växtlighet så det är natuligt att man får ogräs om man fogar med det. brukar gödsla med stenmjöl i mitt växthus fungerar utmärkt.
 
Jag har jobbat med markbeläggningar i 20 år och är delägare i ett stenvaruhus i Gbg.

Arbetsmiljöverket har stoppat släpkärror på alla grustäkter.

Angående fogsand och underarbete:

- Stenmjöl är helt värdelöst det suger vatten och har noll genomsläpplighet. Det innebär att om detta används i fog eller under så kommer din beläggning alltid vara mer eller mindre blöt med efterföljande effekter. Det används ibland fortfarande till smågatsten i kombo med 2-5 men är inte att rekommendera där heller, ytan blir så småningom helt tät.

- Använd alltid 2-5 mm stenflis som sättsand men aldrig mer än 50 mm tjockt.

- 0-18 krossgrus är okej som bärlager men nollmaterialet suger vatten och det är dålig genomsläpplighet. Makadam 16-32 är bättre men svårare att hantera.

- Det kommer inom kort komma ett kross 2-18 mm som kommer bli standard till privata markbeläggningar. Detta enligt Anders Junghage som är författare till AMA anläggning 2020 och Stenhandboken.

- Fogsand av siktad kvartssand har ett högt ph-värde som håller borta växtlighet och myror. Vissa har additiv som gör att de härdar. Den bästa jag använt är Dansand och Danfast (organisk). Man kan komplettera med 2-5 i fogarna också, det som kommer ner låser ytan gött. Sandlådesand är inte att rekomendera pga växtlighet och dålig genomsläpplighet (ej siktad). Viktigast är att fogarna alltid är fyllda, annars kommer jord och smuts få fäste och då också ogräs
 
  • Gilla
Gloriette och 3 till
  • Laddar…
M Mrlebowski skrev:
Arbetsmiljöverket har stoppat släpkärror på alla grustäkter.
När gjordes detta?
 
2018
 
Har du någon mer information om det?
 
M Mrlebowski skrev:
2018
Vad har arbetsmiljöverket med det att göra?
 
M Mrlebowski skrev:
2018
Då är det uppenbarligen inte alla som följer det.
 
Det är många lastbilscentraler och bergtäkter som har grusterminaler i stan.
T.ex. MLT och Swerock i Uppsala.
Där kan man åka och handla små mängder från hink till släpkärra eller storsäck.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Jag har svart bälte i Google men hittar inget sånt generellt förbud.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Då är det kanske inte nationellt men de satte stopp för det på flertalet i Gbg i alla fall. Det har med säkerhet att göra alla måste bära hjälm etc
 
I Arninge/Rydbo är det inga problem med att köpa en kärra grus. De tar betalt per Swish och lastar direkt på din kärra. Tror det var 600kr för ett släp 0-15 om 2500kg.
 
  • Gilla
Bengt_j
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
I Arninge/Rydbo är det inga problem med att köpa en kärra grus. De tar betalt per Swish och lastar direkt på din kärra. Tror det var 600kr för ett släp 0-15 om 2500kg.
Får hoppas att det var ett stabilt boggiesläp som du lastade på.
2.500 kg är ett bra lass!
 
lunnabo lunnabo skrev:
Får hoppas att det var ett stabilt boggiesläp som du lastade på.
2.500 kg är ett bra lass!
Det har totalvikt på 3000kg...
 
Kempa_swe
T tihimasmo skrev:
Alltså allvarligt talat. Om det står sättsand på påsen som kostar 300 kronor så är det helt vanlig sand som någon har hällt på påse och skall ta hutlöst betalt för.

Stenmjöl är något helt annat. Det är jättefint krossad sten, som iochförsig går bra att använda till plattsättning och isopning, men som kostar onödigt mycket och är svår att hantera. Köp den speciellt inte på hink för en hårresande summa.

Sopsand är också något dyrt på påse som är helt vanlig sand.

Varför säger jag så här?, undrar ni.

Ni blir bara lurade, säger jag. Affärerna försöker skapa ett behov hos er konsumenter genom att ge varorna namn som av specifika användningsområden, eg sättsand. Det finns inte en anläggare med självrespekt som använder ordet sättsand.

För att lägga plattor går det utmärkt med helt vanlig 0-8 kross, för ca en hundring tonnet. Stora plattor kan läggas i 0-16 om man är noggrann med underarbetet. Det viktiga vid plattläggning är att inte använda för tjocka lager av fina fraktioner, eftersom det skapar homogena mjuka skikt som sviktar och skjuter i sidled och uppåt vid belastning, ungefär på samma sätt som en beanbag skjuter åt sidorna när man sätter sig på den. Eftersom fina fraktioner är dyrare så är det också av ren självbevarelsedrift som man lägger så tunt som möjligt av dem.

Stenmjöl är fuktkänsligt och blir som trolldeg när det blir fuktigt. Jättejobbigt, utom i Juni månad. Jag kan inte på rak arm komma på ett användningsområde för stenmjöl där det inte går att använda något annat material.

Sopsand är, hör och häpna, vad fan du än väljer att sopa mellan dina plattor. Du kan sopa precis vilket krossmaterial eller vilken sand du vill mellan plattorna, eftersom de fina kornen trillar mellan plattorna och de stora stannar ovanför. Allt grovt som blir över tar man upp med skyffel och lägger i vägrenen på andra sidan gatan. Något som funkar riktigt bra att sopa mellan plattorna är strid sandlådesand, eftersom den packas ner snabbare mellan plattorna.

Spara era pengar till fina verktyg istället eller köp dyrare plattor, men när ni köper sand eller kross ska ni se till att få närmare tusen kilo för varje sur hundralapp. Gå inte på reklamen.
Man är väldigt korkad om man köper sand i säckar från affären. Bara köra till närmsta grustag. Där kan man få en kärra för ett par hundringar eller lite fikabröd.
Behöver man bara lite så tar man med sig några hinkar och det brukar bli gratis.
 
Att vara korkad är att ta i. Om jag har 1km till när närmaste affär och behöver 20 kg sten/sand så åker jag hellre till affären och köper en säck för 60 kr än att åka till grustaget 20 km bort och får en hink gratis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.