Metallplatta på vit vägg med två skruvar på olika höjder utan färdigt hål för infästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallplatta utan hål monterad på en vit vägg med ett skruvhål och en etikett som visar produktnamnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittar man sådana metallplattor utan färdigt hål för infästning? Det finns två skruvar i väggen på lite olika höjder... Vill ha spegeln vågrätt och måste göra metallplattan om med ett nytt hål.

Försökte förstrst justera platsen av den nuvarande plattan i spegel men det gick inte att få skruvarna att hålla fast. Så tänker använda de skruvar och hål som finns i spegeln men metallplattan borde man justera så att nya hålet kompenserar avvikelsen av höjden av de skruvar som finns i väggen nu.
 
Hur mycket skiljer det i höjd på skruvarna? Räcker det inte att fila bort material på en av metallvinklarna tills det stämmer i höjd? Behövs det mer än så kanske det är läge att borra ett nytt hål för en av skruvarna så de sitter vågrätt.
 
Metallplatta med markerade områden och text som pekar på där ett hål borde vara och var det inte går att göra längre hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för svaret. Lite argumentation.

1. Om hålet var endast där, vore saken fixad.
2. Försökte stoppa in nånting så att andra kanten skulle inte gå högt men det lyckades inte så bra.
3. Jag tror inte det går att förlänga hålet uppåt utan en risk att allt faller ner i något skede.

Så enklast vore, tror jag, om jag hittade en ny metallplatta och borrade själv nya hål. Var skulle man kunna hitta en sådan metallplatta?
 
G Gammastralning skrev:
[bild]

Tack för svaret. Lite argumentation.

1. Om hålet var endast där, vore saken fixad.
2. Försökte stoppa in nånting så att andra kanten skulle inte gå högt men det lyckades inte så bra.
3. Jag tror inte det går att förlänga hålet uppåt utan en risk att allt faller ner i något skede.

Så enklast vore, tror jag, om jag hittade en ny metallplatta och borrade själv nya hål. Var skulle man kunna hitta en sådan metallplatta?
Det kanske passar med en vanlig möbelvinkel,
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/vinkelbeslag/mobelvinklar-4-st-2000018690
En vanlig metallisk möbelvinkel med två hål för skruvar på en sida och ett längsgående hål på den andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det kanske passar med en vanlig möbelvinkel,
[länk]
[bild]
Tack, tror att problemet är där att jag måste använda de existerande hålen i spegeln för att besta möbelvinkeln. Försökte göra egna hål men skruvar sitter inte fast i dom...
 
G Gammastralning skrev:
Tack, tror att problemet är där att jag måste använda de existerande hålen i spegeln för att besta möbelvinkeln. Försökte göra egna hål men skruvar sitter inte fast i dom...
Då hade jag köpt en vinkelprofil i pvc eller aluminium och gjort en egen vinkel som passar.
https://www.hornbach.se/shop/sok/artikel/vinkelprofil--_-|pvc
Ljusgrå vinkelprofil i pvc eller aluminium för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Då hade jag köpt en vinkelprofil i pvc eller aluminium och gjort en egen vinkel som passar.
[länk]
[bild]
Det här kan faktiskt fungera, tack!
 
Finns det något annat sätt än att borra för att göra hål i metallplattan? Kan man använda något spikliknande som skulle slås med hammare genom metall?
 
G Gammastralning skrev:
Kan man använda något spikliknande som skulle slås med hammare genom metall?
Nej, det är nog bara att borra som gäller.
Men det är väl lätt gjort med ett litet borr i din skruvdragare/borrmaskin?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.