Hej,

Vi ska flytta vårt kök. Det finns redan VA lättillgängligt på stället dit det ska flyttas, men det kommer blir fasadändringar (nytt fönster och köksdörr) samt ventilationskanal dragen ut genom gaveln.

Fick svar från kommunen att jag behöver skicka in följande:

"Du behöver dels söka bygglov för en fasadändring och dels göra en anmälan för tre åtgärder i form av ändring av/ny installation av ventilation, VA samt ändring av planlösning.

Till ansökan om bygglov ska du skicka in:

- Ansökningsblankett (alternativt ansöka via vår e-tjänst)
- Situationsplan som visar vilken byggnad det gäller (tomtkarta kan hämtas på vår hemsida)
- Foton på befintlig byggnad
- Planritning nytt och gammalt utseende, skala 1:100 med huvudmått. Planritningen ska visa vad de olika utrymmena ska användas till. Planritningen ska tydligt redovisa vilka dörrar/fönster som sätts igen/ändras.
- Fasadritning, nytt utseende, skala 1:100 med huvudmått.
- Kontrollplan
- Konstruktionsritning

Till anmälan ska du skicka in:
- Anmälanblankett (alternativt ansöka via vår e-tjänst)
- Situationsplan som visar vilken byggnad det gäller (tomtkarta kan hämtas på vår hemsida)
- Planritning nytt och gammalt utseende, skala 1:100 med huvudmått. Planritningen ska visa vad de olika utrymmena ska användas till. Planritningen ska tydligt redovisa den nya planlösningen.
- Ventilationsritning
- VA-ritning
- Kontrollplan
- Produktbeskrivning ventilationssystem/fläkt

Kostnaden för en fasadändring utan tekniskt samråd ligger på 7688 kr och för anmälan för ny installation av/ändring av (utan tekniskt samråd) ventilation, VA och planlösning blir kostnaden 14 350 kr."

Är detta rimligt och bara att göra? Blev lite förvånad att det ska kosta 22k i pappersvändningskostnader för ett relativt litet ingrepp.
 
Nej det är inte rimligt, tyvärr blir mindre ombyggnader dyra då tarifferna utgår från större omdaningar.
Finns nog inte mycket att göra.
Tyvärr får du nog betala för ritningar och KA också så minst 10 - 20 kkr till bara för bygglovet.
 
P
Gjorde samma sak för några år sedan dock utan fasadändring. Behövde inte göra några lovansökningar överhuvudtaget så det måste vara väldigt petiga i din kommun.
VA i källaren under nya köket och fläkt ut genom gavelväggen. Samråd och fotodokumentation till sotaren som inte hade några invändningar.
 
P Peter_K skrev:
. Behövde inte göra några lovansökningar överhuvudtaget så det måste vara väldigt petiga i din kommun.
Frågade du kommunen?

Så här skriver boverket:

"Du måste dock lämna in en anmälan till byggnadsnämnden om du vill göra stora förändringar av byggnadens planlösning. Detsamma gäller om den åtgärd du vill utföra innebär att byggnadens bärande delar berörs eller om du planerar att till exempel göra stora förändringar av vatten- och avloppsledningar."

Vad som räknas som 'stora förändringar' är nog upp till varje handläggare att avgöra...
 
P
Ja jag frågade kommunen (Huddinge) och har det på skrift i mejlväxlingarna.
 
Även vi gjorde liknade ändringar (och lite till) men sökte både bygglov & bygganmälan hos vår kommun.
 
Verkar onödigt att skicka in både bygglov och bygganmälan?
Jag bygger om ett hus som inte varit bostad tidigare. Det blir kök på nytt ställe och helt nytt badrum med krav på tillgänglighetsanpassning. Även fasadändringar på grund av flytt av en dörr och ett fönster inklusive brandklassning av den delen av fasaden eftersom det är nära till intilliggande byggnad.

Jag skickade in en ansökan med situationsplan, planritningar, fasadritningar, ventilationsritning och kontrollplan. Totala kostnaden för kommunens handläggning blev ca 11 000:-
 
Redigerat:
  • Gilla
toffeh
  • Laddar…
Sedan kan man fundera på hur mycket ritningar kommunen har över huset? Gör om o säg att det alltid varit draget så om det blir några funderingar från kommunen...
 
P
Kan man se i bygglovsarkivet, i alla fall i Huddinge kommun.
 
P Peter_K skrev:
Kan man se i bygglovsarkivet, i alla fall i Huddinge kommun.
Samma i alla kommuner. Det är offentliga handlingar, det som finns dvs
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Utifrån lagstiftningen är det i sin ordning enligt min bedömning.

Jag kan dock tycka att det inte är rimligt att det ska hanteras som flera ärenden med flera avgifter, söker du bygglov för fasadändring kan de enligt mig hantera de övriga ändringarna i samma ärende bara det skrivs med i ärendet.

Ritningarna fixar du själv med linjal och penna, kan tillkomma kostnad för KA, men testa att hävda att det inte är någon stor ändring eftersom VA redan är framdraget. Är ventilationen imkanal från spisfläkt eller större system?
 
  • Gilla
toffeh
  • Laddar…
A Alias_Olle skrev:
Utifrån lagstiftningen är det i sin ordning enligt min bedömning.

Jag kan dock tycka att det inte är rimligt att det ska hanteras som flera ärenden med flera avgifter, söker du bygglov för fasadändring kan de enligt mig hantera de övriga ändringarna i samma ärende bara det skrivs med i ärendet.

Ritningarna fixar du själv med linjal och penna, kan tillkomma kostnad för KA, men testa att hävda att det inte är någon stor ändring eftersom VA redan är framdraget. Är ventilationen imkanal från spisfläkt eller större system?
Det är bara imkanal från spisfläkt det rör sig om.

Tack för svaren. Ska försöka hävda att det räcker med ett bygglov. Finns det någon paragraf i lagen som reglerar den typen av frågor eller är det upp till kommunen?
 
Jag håller med om att det låter lite kraftigt avgiftsmässigt. Men man kan ju också sätta det i proportion till den totala kostnaden för ändringen. Även om du gör "allt" själv, och kör med IKEA kök och måttligt dyra vitvaror, så gissar jag att detta kommer att kosta 150 - 200 000?

Skall du ha hantverkare, så kanske minst det dubbla.

När det gäller ventilationen, så ta reda på vad som gäller. Det finns en hel del fallgropar där, som kommer att kosta dig tid mot bygglovsmyndigheten, om du inte har det klart för dig.

Ventilationsrör från en köksfläkt har stora krav på brandisolering. Gruntanken är att det skall kunna brinna för fullt inne i röret i 15 minuter, utan att elden sprids till någon annan byggnadsdel. Därför behöver man brandisolera röret där det går ut ur köket (alltså även i väggen ut), och man behöver ha arrangemang så att det inte kan börja brinna i fasaden där röret kommer ut, eller i något takutstick högre upp. Tänk dig en flamma som går en meter eller mer ut ur röret i 15 minuter. Tiden är satt efter förväntad utryckningstid för brandkåren. I vissa områden krävs högre brandklass, om det är långt till brandstationen.
 
H hempularen skrev:
Jag håller med om att det låter lite kraftigt avgiftsmässigt. Men man kan ju också sätta det i proportion till den totala kostnaden för ändringen. Även om du gör "allt" själv, och kör med IKEA kök och måttligt dyra vitvaror, så gissar jag att detta kommer att kosta 150 - 200 000?

Skall du ha hantverkare, så kanske minst det dubbla.

När det gäller ventilationen, så ta reda på vad som gäller. Det finns en hel del fallgropar där, som kommer att kosta dig tid mot bygglovsmyndigheten, om du inte har det klart för dig.

Ventilationsrör från en köksfläkt har stora krav på brandisolering. Gruntanken är att det skall kunna brinna för fullt inne i röret i 15 minuter, utan att elden sprids till någon annan byggnadsdel. Därför behöver man brandisolera röret där det går ut ur köket (alltså även i väggen ut), och man behöver ha arrangemang så att det inte kan börja brinna i fasaden där röret kommer ut, eller i något takutstick högre upp. Tänk dig en flamma som går en meter eller mer ut ur röret i 15 minuter. Tiden är satt efter förväntad utryckningstid för brandkåren. I vissa områden krävs högre brandklass, om det är långt till brandstationen.
Vi försöker göra det billigt och återanvända mycket (köksflytt). Förhoppningen är att kostnaden blir ca 150k totalt så då tycker jag 20% för bygglov är rätt så absurt. Tveksamt vad det tillför dessutom.

Vi har förstått reglerna för ventilation genom gavel och har haft sotaren på besök som sa att det var inga problem.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.