Hej!

Ny här på forumet och har försökt läsa på en del själv, mer blir inte riktigt klok på hur jag ska tänka kring grundläggning på silt.

Vi står i begrepp att eventuellt köpa tomt, men försöker först att få nåt grepp om kostnaden från köpt tomt till inflyttning. Just nu är kostnaden för grundläggningen ett stort frågetecken. Platta på mark är ju vad alla husleverantörer har, så det är den grundtyp frågetecknen gäller.

Den geotekniska undersökningen som utförts för cirka 10 år sedan finns här (Sandsberg 6:87):
https://www.falun.se/download/18.25...Geoteknisk undersökning Sandsberg 6_87-88.pdf

Jag förstår att någon bör göra ytterligare undersökningar. Om jag tolkar det rätt så är det silt ner till 1,9m under nuvarande marknivå, därefter morän/siltig sandmorän ner till 2,2m (antar att det var så långt de borrade/grävde).

Betyder det att silten måste grävas bort helt och sen fyllas upp? Eller packas med speciella maskiner under optimala vattenförhållanden? Finns så mycket skrivet, men inget kort, rakt svar - vilket iofs kanske avspeglar verkligheten, att det inte finns ett enkelt rakt svar.

Vi kan givetvis anlita någon som undersöker detta, men om det kostar mycket pengar och vi sen inte köper tomten på grund av resultatet så blir det ju mer eller mindre bortkastade pengar.

Frågar här eftersom vi måste bestämma oss snart om köp.

Tacksam för alla tips och svar!
 
Svar på dina frågor finns i dokumentet du länkade till. Du behöver alltså inte gräva bort allt. Förstärkning av markytan med 50 cm sten rekommenderas. Det rekommenderas även att du tar en erfaren och noggrann entreprenör till grundläggande. Du är inne på rätt spår angående ideala förhållanden vid schaktning tycker jag.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
Tack för svaret!
Såg detta med 0,5m, men kändes osäkert då de starkt rekommenderar någon erfaren för kontroll av det de skrivit, samt att det står minst 0,5m.

Sen så behöver det förmodligen göras något åt hela tomten också, då den kändes ganska blöt och ligger lägre än omgivningen. Men det bör ju någon kunnig inom markarbeten projektera.

Frågan är hur det är med ledningar för VA. Läste nånstans att dessa kan påverkas av tjälskjutning även om gruvan är okej, men dessa grävs väl ändå normalt ner en bra bit, samt inte lika stor yta att gräva bort.
 
Det står ”frostskyddad plattgrundläggning på minst 0,5 m grus eller bergkrossmaterial”, dvs du måste grundlägga på frostfritt djup. Skulle säga att du måste schakta bort så mycket som krävs för att nå frostfritt djup för platsen - vilket i kring Falun säkert rör sig om 1,5-2 m (har väl 1 m i Göteborg). Men det kanske det var det som redan antyddes ovan.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
Alternativ till att gräva ända ner till frostskyddat djup är väl att använda markisolering runt huset för att slippa gräva så djupt?
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
P patrikd84 skrev:
Det står ”frostskyddad plattgrundläggning på minst 0,5 m grus eller bergkrossmaterial”, dvs du måste grundlägga på frostfritt djup. Skulle säga att du måste schakta bort så mycket som krävs för att nå frostfritt djup för platsen - vilket i kring Falun säkert rör sig om 1,5-2 m (har väl 1 m i Göteborg). Men det kanske det var det som redan antyddes ovan.
Tack för komplettering! Jag uppfattade inte att det var det som antyddes, och tänkte inte alls själv på att det stod så, eller snarare att jag inte förstod innebörden av det.
 
Redigerat:
Oldboy Oldboy skrev:
Alternativ till att gräva ända ner till frostskyddat djup är väl att använda markisolering runt huset för att slippa gräva så djupt?
Ja, det kanske är en idé, måste väl finnas sätt att beräkna detta, så jag ska se om jag får tag på dem som gjorde undersökningen och höra om de kan förklara mer. Och prata med en entreprenör som bygger på annan tomt i området.
 
Hemmakatten
En tomt som ligger lägre än omgivningen och dessutom är sank skulle jag akta mig för.

För att kunna anlägga trädgård och inte klafsa i vattendränkt gräsmatta vid regnperioder måste hela tomten dräneras. Hur man sedan avleder vattnet om tomten ligger lägre än omgivningen vet jag inte, någon annan med bättre kunskaper får svara på det.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
En tomt som ligger lägre än omgivningen och dessutom är sank skulle jag akta mig för.

För att kunna anlägga trädgård och inte klafsa i vattendränkt gräsmatta vid regnperioder måste hela tomten dräneras. Hur man sedan avleder vattnet om tomten ligger lägre än omgivningen vet jag inte, någon annan med bättre kunskaper får svara på det.
Ja, det låter ju som det kan vara svårt. Pappa pratade om nån stenkista, men han är välj ingen expert på området. Men ja, dränering i hela tomten känns ju aktuell med grundvatten i marknivå och lägre än omgivningen.
 
S sve84 skrev:
Ja, det låter ju som det kan vara svårt. Pappa pratade om nån stenkista, men han är välj ingen expert på området. Men ja, dränering i hela tomten känns ju aktuell med grundvatten i marknivå och lägre än omgivningen.
Om hela området även dräneras så kommer grundvattennivån sänkas och marken sätta sig, då är det än viktigare att huset grundläggs tillräckligt djupt så att inte även huset sätter sig. Så viktigt att veta hur djupt dräneringen måste läggas för att uppnå önskas effekt och i så fall grundlägga vid samma nivå.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Alternativ till att gräva ända ner till frostskyddat djup är väl att använda markisolering runt huset för att slippa gräva så djupt?
Ja det bör även vara ett alternativ - men det förutsätter att inte grundvattnet sänks under den nivå som man grundlägger på för då sätter sig huset.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
Har pratat en del med entreprenör och diverse markprojekteringsfirmor. De flesta jobbar inte mot privatpersoner, men fick tag på en som ska titta på underlagen och återkomma.

Entreprenören jag pratat med tyckte att det räcker med att schakta bort vegetationslagret, och kanske lite till, och sedan fylla upp med lämpligt material (bergkross etc.) till en bra höjd (1-1,5m) och bygga på det.

Vet inte om det är en bra metod, känns som tjälen i silten borde kunna trycka upp fyllnadsmaterialet och därmed även huset. Iofs borde ju det frostfria djupet flyttas när tomten fylls på, eller?
 
Det blir inte tjäle under huset. Isolerar man en bit utanför plattan så ska det inte vara någon risk för tjälskjutning.

Men rent generellt förstår jag inte varför man över huvud taget ska bygga på den typen av mark.
 
useless useless skrev:
Det blir inte tjäle under huset. Isolerar man en bit utanför plattan så ska det inte vara någon risk för tjälskjutning.

Men rent generellt förstår jag inte varför man över huvud taget ska bygga på den typen av mark.
Få tomter till salu och billig tomt... Finns inget annat tom salu i området/byn.

Nej, det känns ju inte som optimala förhållanden, snarare tvärt om
 
S sve84 skrev:
Har pratat en del med entreprenör och diverse markprojekteringsfirmor. De flesta jobbar inte mot privatpersoner, men fick tag på en som ska titta på underlagen och återkomma.

Entreprenören jag pratat med tyckte att det räcker med att schakta bort vegetationslagret, och kanske lite till, och sedan fylla upp med lämpligt material (bergkross etc.) till en bra höjd (1-1,5m) och bygga på det.

Vet inte om det är en bra metod, känns som tjälen i silten borde kunna trycka upp fyllnadsmaterialet och därmed även huset. Iofs borde ju det frostfria djupet flyttas när tomten fylls på, eller?
Som vi redan varit inne på så går det att isolera bort problemet med tjälen under huset (problemet är bara aktuellt runt husets rand - längre in når den inte). Men ifall hela tomten dräneras måste huset grundläggas på samma nivå, annars kommer silten sätta sig och således även huset. Teoretiskt bör huset sätta sig jämnt, om grundvattnet sänks lika mycket överallt - men i praktiken skulle jag inte tro det är exakt så. Se därför till att även fråga kring hur grundläggningen de föreslår skulle hantera en grundvattensänkning - som vad jag förstått kommer vara aktuellt. Sedan om denna utförs före huset grundläggs kanske det funkar, men det kan ta tid innan ny jämvikt uppnåtts (och mätningar för att säkerställa, eventuellt...) - men det beror så klart hur mycket sänkning som är aktuellt. Kanske är en ickefråga.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.