Hemmakatten
När vi sålde vårt hus för drygt ett år sedan gick det väldigt fort. Vi flyttade till Sydeuropa. Lämnade kvar Samsung TV (svår att ha i flyttbil) Ihreborn soffa (för stor att ta med), dyr kanadensisk stor, Arijen snöslunga (glömde att fråga om de ville köpa) massor med led, halogen- och metallhalogenlampor för flera tusen, diverse verktyg, både el och handverktyg, utebord med åtta stolar, åtta andra utestolar, gästsängar, 8 kubik huggen ved + en massa andra saker. Inköpskostnad var nog en sexsiffrig summa.

En del hann vi sälja, och köparen köpte en del, bl.a. en roddbåt. Visst sved det lite, men husaffären gick snabbt till ett bra pris och snabbt tillträde. Flyttfirman till Portugal kom snabbt. I princip satt vi oss i bilen och körde ner. Hyrde en lägenhet tills vårt hus var färdigbyggt för ett halvår sen.

Nu måste vi köpa ny tv, soffa, gästsängar, bokhyllor mm. Lär inte heller bli billigt.

Men So what!, det är så det är! Dyrt med flytt. Bara att acceptera.

Hoppas köparna förstår att uppskatta att du lämnar kvar spottarna!
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J JoggiB skrev:
Följdfråga: skulle ni Ta med er dyra specialsydda gardiner som sitter på en skena när ni flyttar eller ingår även dessa i köpet?
Skillnaden är att det går att hänga upp godtyckliga gardiner på gardinskenan men det går inte att sätta upp godtyckliga lampor på din skena.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Som köpare får man acceptera att det blir märken i tak och väggar efter lampor, tavlor och bokhyllor
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Väggar kan jag hålla med om, det får man i allmänhet räkna med. Kanske även enstaka takhål efter en krok.
Om det är ett antal hål efter en skena över stor del av taket känns det lite mycket. Om inte annat är det taktiskt bra om man känner sig osäker på om köparen kommer att sakna belysningen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Skillnaden är att det går att hänga upp godtyckliga gardiner på gardinskenan men det går inte att sätta upp godtyckliga lampor på din skena.
Global trac är defacto standard och det går att sätta de flesta sorters lampor i. Jag ser inga problem med att lämna bara skenan om det är en vanligs skena.

https://www.xcen.se/global-track-3fas-skensystem
 
  • Gilla
Huruvida
  • Laddar…
Har själv flera 3-fas global-skenor i huset. Vid flytt skulle jag absolut lämna skenorna men inte spottarna. Syftet med skenor av den typen är ju att det ska vara lätt att flytta spottarna och att sätta dit vilka spottar man vill. Tar ca 2 sek att ta ner en spot från skenan. Har även pendel i adapter från skenan och den skulle jag också ta med. Men bäst vid försäljning är såklart att vara tydlig med vad man tänker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.