Tomtom79 Tomtom79 skrev:
OM det finns en paragraf som säger att den borde vara lösöre så är nummer 1 faktiskt det korrekta att göra.
För annars kan köparen hitta den paragrafen och peka på den med hela handen och underkänna flyttstädningen, om nu spottarna skulle lämnas... :surprised:

Nä prata med varandra. Med lite tur hatar köparen spottskenan.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Håller med om att prata med köparen. Smak är olika, alla skulle inte vilja ha spottarna. Men tycker också att skenor och lampa hör ihop, ta antingen med allt eller lämna allt. För mig skulle en ful skena i taket som jag behövde leta lampor till/ta bort och putsa taket vara en nackdel.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Om inte prospektet är färdigskrivet så går det där i skriva in att säljaren tar med spottar samt takskena.

När mina föräldrar sålde huset så skrevs det in att parabol + dekoder samt mikro tar säljaren med sig, det poängterades även under visningen. Bägge var nämligen mina.
 
Svår fråga. Beror på var den sitter. I kök, klk, vad och WC ”ska” sitta fasta armaturer. Övriga kan man ta med sig. Men det är lurigt... kolla med mäklaren skulle jag säga.
 
Om skenorna är fast monterade lämnar de säkert märken efter sig. Det är nog givet att skenorna ska lämnas kvar. Jag har själv något liknande, men har aldrig bytt spottar så jag vet inte hur det fungerar, men det mest naturliga är förmodligen att lämna kvar även spottarna. Om man tar det med sig bör det upplysas tydligt till intresserade. Detta kan vara oklokt, som köpare är det skönt om viss belysning fungerar direkt så man slipper fixa detta direkt.
 
J
Många bra synpunkter.

Följdfråga: skulle ni Ta med er dyra specialsydda gardiner som sitter på en skena när ni flyttar eller ingår även dessa i köpet?
 
Hemmakatten
Skulle fråga om köparen ville köpa gardinerna.

Om gardinerna passar i nya huset efter omsömnad, så ta med dom.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Karlia
J JoggiB skrev:
Många bra synpunkter.

Följdfråga: skulle ni Ta med er dyra specialsydda gardiner som sitter på en skena när ni flyttar eller ingår även dessa i köpet?
Jag snickrade till en kornisch till vardagsrummet och sydde gardiner till. Kommer att erbjuda att lämna kvar kornischen, den är ju gjord hit. Har svårt att tänka mig att någon annan skulle vilja ha mina gardiner men om så vore, visst. De är ju också gjorda för att passa just här. Kornisch ovanför handgjorda röda gardiner med blommönster nära ett blått tygstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J JoggiB skrev:
skulle ni Ta med er dyra specialsydda gardiner som sitter på en skena när ni flyttar eller ingår även dessa i köpet?
Jag skulle säga att gardiner (normalt) aldrig ingår vid köp av en bostad. Sen kan man naturligtvis diskutera det hela med köparen. Är de specialsydda och oanvändbara för säljaren men användbara för köparen kan man kanske komma överens om något.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Om gardinerna passar i nya huset efter omsömnad, så ta med dom.
Och ta definitivt med dom om det inte ens behövs omsömnad! :rofl:
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
När vi flyttade till hus satt det en liknande skena med spottar i vardagsrummet. Det var ingen typ av belysning vi ville ha, så den åkte ut i garaget. Sensmoral: Bättre du tar ner haranget än att det riskerar att hamna på återvinningen.
 
J
Lämnar spottarna trots att de kostar runt 5k styck. Orkar inte med om det skulle bli något tjafs. Gardinerna åker dock med!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Så här svarar lawline på den specifika frågan:
https://www.lawline.se/answers/ingar-spotlights-i-begreppet-byggnadstillbehor

Det är alltså inte solklart. Om ni kan ta bort skenorna och återställa, samt att det finns möjlighet att sätta upp en vanlig lampa tycker jag ni kan göra så. Köparen kan ju klaga, men kommer troligen inte ha ett tydligt rättsfall att peka på.

Det vi glömt fråga: Är det ett hus eller en bostadsrätt?
 
Är det så svårt att prata med köparen?
 
  • Gilla
ArneTW och 3 till
  • Laddar…
J JoggiB skrev:
Lämnar spottarna trots att de kostar runt 5k styck.
Menar du att de tre spottarna i din första bild kostar 15 tkr? Nu blir jag nyfiken. Vad är det för spottar?
 
J
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att de tre spottarna i din första bild kostar 15 tkr? Nu blir jag nyfiken. Vad är det för spottar?
Kreon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.