Först och främst vill jag säga hej till forumet är ny här.

Och nu till min fråga. Jag är väldigt ny på dörrbyten och hur svårt är det att byta en gammal dörr med gammal standard som sitter på gångjärn till en mer modernare?

Som ni kan se så hänger dörren lite på snedden varför det är så vet jag inte. Räcker det med att bara byta dörren så blir allt rakt eller måste jag byta ut karmen med?

Tack!
 
  • Gammal vit dörr på snedden i en dörrkarm, med behov av justering eller byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En lutande gammal dörr i en karm, hängande på snedden, i ett rum med mönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet verkar vara att huset har satt sig och därmed gjort karmen sned. Själva dörren är förmodligen rak.

Den 'rätta' lösningen är att lossa dörrkarmen, rikta upp den och fästa den igen.
Om problemet är att dörrbladet tar i så kan man hyvla av det lite och strunta i att springan runt inte är symmetrisk.
 
Du kan knäcka gångjärnen så att dörren hänger rakt. Skaffa en gångjärnsriktare så är det ganska snabbt gjort.
 
Nja. Kolla en gång till på den andra bilden. Hur ska du räta upp springan ovanför dörren genom att knäcka gångjärnen? I så fall kommer nederdelen av bladet att hamna en cm från karmen.
 
Karlia
När min toalettdörr var sådan löste jag det med att ta ner den och hyvla den så den gick lätt. Hos mig är det gamla dörrar med massivt trä, så ny kändes inte som någon bra idé.
 
useless useless skrev:
Nja. Kolla en gång till på den andra bilden. Hur ska du räta upp springan ovanför dörren genom att knäcka gångjärnen? I så fall kommer nederdelen av bladet att hamna en cm från karmen.
Jag tror inte riktigt att jag förstår hur du menar. Om man riktar gångjärnen så kommer ju dörren ha parallella glipor mot karmen på alla sidor (givet att karmen är rät naturligtvis). Nu ser det ju ut som att dörrbladet hänger väldigt tight mot överkanten på karmen så i allra värsta fall får man ta av dörren och putsa bort 2 mm i överkant. Men steg ett är ju fortfarande att knäcka gångjärnen.

Här finns en liten film som ger guidning till hur man riktar gångjärn utifall TS är intresserad.
https://gds.se/fonster-och-dorrar/dorrar/snickeri-reparation-rata-upp-dorren
 
Janus82 Janus82 skrev:
(givet att karmen är rät naturligtvis).
Enligt bilderna är inte karmen rät. Gångjärnssidan är en cm högre än motsvarande sida. Det är omöjligt att fixa genom att ändra dörrbladets position.
 
Nä det har nog satt sig ganska mycket genom åren. Tittar man på första bilden så ligger väl inte ens golvet rakt? Socklarna ser ju ut att ligga på olika höjd till och med. I såna här lägen så får man ju ta bort karm och börja om från början om man vill ha det rakt. Sen är ju frågan hur det blir med karmen i förhållande till golvet. Kanske ser ännu värre ut än vad det gör idag..........Så oftast är det ju enklast att bara lura ögat och kanske justera lite på dörrens form och låta det sitta som det är.
 
useless useless skrev:
Enligt bilderna är inte karmen rät. Gångjärnssidan är en cm högre än motsvarande sida. Det är omöjligt att fixa genom att ändra dörrbladets position.
Jag håller med dig till hälften. :)
Karmen är nog inte helt rät men titta också på springan mellan dörren och karmen på sidan mot handtaget. Glipan är minst allra högst upp och växer neråt. Det beror ju på att hela dörrbladet hänger snett. Om man riktar upp dörren så kommer den glipan bli parallell och då kommer springan i överkant också bli mindre/rakare. Helt perfekt tror jag inte att glipan i överkant blir men lite snyggare än vad den är nu ska man kunna få det.
 
Ja om problemet är att dörren tar i i hörnen så kan det räcka att knäcka till gångjärnen lite. Vill man ha det perfekt så måste man rikta karmen.
Byte av dörren löser inget (om man inte byter karm samtidigt, men det verkar helt bortkastat).
 
Janus82 Janus82 skrev:
Jag håller med dig till hälften. :)
Karmen är nog inte helt rät men titta också på springan mellan dörren och karmen på sidan mot handtaget. Glipan är minst allra högst upp och växer neråt. Det beror ju på att hela dörrbladet hänger snett. Om man riktar upp dörren så kommer den glipan bli parallell och då kommer springan i överkant också bli mindre/rakare. Helt perfekt tror jag inte att glipan i överkant blir men lite snyggare än vad den är nu ska man kunna få det.
Ja fast det faller ju på att glipan mot karmen på gångjärnssidan är perfekt. Gör man som du menar så kommer den glipan att påverkas och då ser ju det konstigt ut istället. Det handlar ju bara om nån millimeter du kan trolla med med gångjärnen ändå och det gör nog inte saken bättre. Det är ju inte dörrbladet som hänger snett. Det är karmstycket på gångjärnssidan som sjunkit i takt med huset och motsvarande del på andra sidan har inte sjunkit. Dörrbladet i sig är nog det som är rakt.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Tack för tipsen. Är det svårt att byta karmen på gammal standard? Huset är byggt runt 60 talet.
 
Fundera på vad du vill ha.
Ska dörren hänga exakt rakt i karmen?
I så fall kan du lossa karmen på gångjärnssidan och kila in masonit under den så att den kommer upp lite och hela karmen blir rät.

Vill du bara att dörren ska gå att öppna fritt utan att den tar i karmen?
Då kan du först knäcka gångjärnen som vi nämnt tidigare och därefter lyfta av dörren och hyvla av någon millimeter där den fortfarande tar i.

Bägge dessa alternativ är billigare och snabbare än att byta hela paketet. Dessutom så behåller du samma utseende på alla dörrar i huset. Om du ska byta hela karmen så måste du se till att köpa en gammal standard för annars kommer du få ett stort projekt för att få ihop allting.
 
  • Gilla
Raiden1983
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.