Renoverat stuga sedan flera år. Under tiden vi haft hantverkare har det blivit stående utan ström och en del element nedtagna för väggrenovering. Tyckte det luktade litet fuktigt senast vi var förbi och vill hitta lösning för resten av vintern. Ska jag skaffa en avfuktare eller ett löst element och ställa in? Båda? Kan bli ytterligare ett år med huset stående så inte bra utan värme.
 
Magnus E K
Både avfuktare och element var för sig skulle sänka den relativa fuktigheten i stugan och minska problemet. En vanlig kondensavfuktare fungerar dock dåligt eller inte alls om det blir för kallt.

Vad har ni tänkt ha för uppvärmning i stugan senare? Kanske är det mest ekonomiska att redan nu sätta in en luft/luft-värmepump som går att köra på underhållsvärme. Det blir som ett element fast med betydligt mer värme per förbrukad kWh.
 
Köp och ställ in en riktig sorptionsavfuktare då funkar det oavsett temperatur.
 
Vi har egentligen redan element men några är nedplockade och även om jag sätter på strömmen går inte de andra igång. Antar att vissa rum är avstängda pga bygget. Kunde disk med våra hantverkare men de är inte särskilt pålitliga. Börjar bli dags för ett byte. Om man både sätter in ett element mitt i nedervån och en vanlig avfuktare kunde det funka? Avfuktaren kunde jag ev anv hemma i tvättstugan när den gjort sitt jobb i stugan....
 
Magnus E K
Ja, om du även värmer så kommer avfuktaren fungera bättre (hur mycket bättre beror på modell). Men i ett tomt hus där ingen fukt tillförs inifrån är det troligen onödigt att avfukta om viss värme är igång. Energin som avfuktaren förbrukar blir ju dock också värme, så om du ändå behöver den gör det ingen skada att testa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.