Hej,

Huset i fråga är 6 år gammalt och entreprenörens ansvarsförsäkring gäller under 10 år.
Fasaden i fråga vetter mot söder. Det har uppdagats att har läckt in vatten under en tid mellan karmarna för fönsterdörr (till vänster) och fönsterdörr (till höger).

Karmarna och tröskel uppmäter en fuktkvot på ca. 35% (uppmätt med fuktkvotsmätare) och parketten uppvisar fukt (uppmätt med fuktindikator) om en radie på ca 30-40 mm från källan som är skarven mellan fönsterparti och fönsterdörr.

Kan ni med era tränade ögon se något tydligt fel i konstruktionen eller utformningen av det yttre tätskiktet/plåtarbete? Mellan karmarna finns mjukfog. Plåten har vi ännu inte demonterat då det under de senaste dygnen regnat i princip dygnet runt. Fönster och dörr är av märket SP Fönster (målade träfönster).

Närbild på fönsterdörrars karmar och tröskel med synlig fuktskada och mjukfog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av träfönster och fönsterdörrskarmar med synliga fukttecken och mjukfog mellan karmar på en husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två vita målade träfönster med synlig fuktkondens på glaset och en julgran synlig inuti huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut att vara väldigt utsatt för väder. Hur ser det ut ovanför med yttertaket ger det något skydd?
 
D Danne213 skrev:
Ser ut att vara väldigt utsatt för väder. Hur ser det ut ovanför med yttertaket ger det något skydd?
Yttertaket har ytterst litet takutsprång och ger inte något skydd då huset är i två plan.
 
B Bajken skrev:
Yttertaket har ytterst litet takutsprång och ger inte något skydd då huset är i två plan.
Jag skulle satsat på ett skärmtak eller liknande ovanför. Även om någon tar på sig ansvaret vilket jag inte kan uttala mig om så kommer de nya FD se likadana ut efter ett tag.

Vattnet rinner nerför karmen och samlas vid plåten nedtill. Skadorna kommer som på beställning. Det är bra med tassar/språng ibland..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.