J Jarlsgård skrev:
Tycker överlag ser ser bra ut! Enda förändringen som jag ser är just klk/wc i master. Där hade jag flyttat sängen lite närmre fönstret för att kunna göra klk/wc väggen helt rak istället. Då hade man kunnat få in förvaring på båda långväggarna tror jag :thinking:

[bild]
Ja vi går i tankarna att förstora den delen men jag vill gärna ha kvar det där fönstret så att man kan se från entren, genom hela hallen och ut! Tror det blir en häftig effekt. Man får väga för och nackdelar :)
 
  • Gilla
jkm75
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ni fick bygglov fastän vardagsrumsdelen är nedsänkt 30cm?
Det var inga problem eftersom man kan få dit en ramp med en lutning på 1:12 om det skulle behövas!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T twoody skrev:
Är ni två som ska bo i huset.
Fint hus häftigt läge.
Tack! Vi är 2 vuxna och ett barn :)
 
Hemmakatten
Vad heter arkitekten som ritar ert hus?
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vad heter arkitekten som ritar ert hus?
Vi har ritat allt helt själva, även bygglovshandlingarna. Dock tog vi in en konstruktör för att beräkna det svävande taket, grunden osv.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Det ända jag kan klaga på är att barnrummen är väldigt små och ej mycket dagsljus i dom.
 
villafernstrom villafernstrom skrev:
Ja vi går i tankarna att förstora den delen men jag vill gärna ha kvar det där fönstret så att man kan se från entren, genom hela hallen och ut! Tror det blir en häftig effekt. Man får väga för och nackdelar :)
Jag förstår tanken men ser iaf saker.

1. Hur sannolikt är det att den dörren kommer stå öppen så man faktiskt drar "nytta" av det kontra ökad förvaring?
2. Cirkeln som är inritad i klk, är den 130cm? Det skulle isåfall innebära att det finns 70cm till godo när man dragit bort själva förvaringen vilket är upp åt väggarna för lite. Jag själv hade inte velat ha mindre än 100cm :)
3. Om ni vill ha sikten så hade jag nog ändå flyttat det lite ändå. Nu känns det någon dm off mot optimal placering (y) ha även i åtanke att det kommer stå en säng i vägen som "fuckar" upp siktöinjen en del
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
T twoody skrev:
Det ända jag kan klaga på är att barnrummen är väldigt små och ej mycket dagsljus i dom.
11.6 m2 barnrum är "stort" jämfört med många kataloghus. Kan hålla med om att dom inte ska vara för små, men över 10.5 m2 känns OK i min värld. Alla tycker vi olika.

Men jag funderar på tillgänglighetskrav i badrummen. En sak är att det ryms en cirkel, men hur är det med mått i dusch? Ser jag fel eller är duscharna ganska trånga/sneda väggar?
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Fast har ni bygglov beviljat är det väl grönt ljus. Så glöm det :)
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
L Låset skrev:
11.6 m2 barnrum är "stort" jämfört med många kataloghus. Kan hålla med om att dom inte ska vara för små, men över 10.5 m2 känns OK i min värld. Alla tycker vi olika.

Men jag funderar på tillgänglighetskrav i badrummen. En sak är att det ryms en cirkel, men hur är det med mått i dusch? Ser jag fel eller är duscharna ganska trånga/sneda väggar?
Ja alla tänker vi olika vi har barn med väldigt mycket leksaker och vill ta hem kompisar så då är det dom som har största rummen, jag och frugan har minst men vi har bara säng och garderober.
 
J Jarlsgård skrev:
Jag förstår tanken men ser iaf saker.

1. Hur sannolikt är det att den dörren kommer stå öppen så man faktiskt drar "nytta" av det kontra ökad förvaring?
2. Cirkeln som är inritad i klk, är den 130cm? Det skulle isåfall innebära att det finns 70cm till godo när man dragit bort själva förvaringen vilket är upp åt väggarna för lite. Jag själv hade inte velat ha mindre än 100cm :)
3. Om ni vill ha sikten så hade jag nog ändå flyttat det lite ändå. Nu känns det någon dm off mot optimal placering (y) ha även i åtanke att det kommer stå en säng i vägen som "fuckar" upp siktöinjen en del
Yes det finns 70 cm tillgodo. Det kommer dock inte vara garderober som är på ritningen utan det kommer vara klädstänger för galgar. Men just den delen av huset, WIC/badrum, är det som vi filar på mest i planlösningen så perfekt med lite tankar utifrån :) det är mycket ge och ta mellan designen/upplevelsen kontra funktionen!
 
L Låset skrev:
11.6 m2 barnrum är "stort" jämfört med många kataloghus. Kan hålla med om att dom inte ska vara för små, men över 10.5 m2 känns OK i min värld. Alla tycker vi olika.

Men jag funderar på tillgänglighetskrav i badrummen. En sak är att det ryms en cirkel, men hur är det med mått i dusch? Ser jag fel eller är duscharna ganska trånga/sneda väggar?
L Låset skrev:
Fast har ni bygglov beviljat är det väl grönt ljus. Så glöm det :)
:) ja precis. Bygglovshandläggaren hade precis samma fundering och bad oss förtydliga måtten vid duschen. Öppningen är 90 cm men invändigt är den större så den klarar tillgänglighetskraven.
 
T twoody skrev:
Ja alla tänker vi olika vi har barn med väldigt mycket leksaker och vill ta hem kompisar så då är det dom som har största rummen, jag och frugan har minst men vi har bara säng och garderober.
Vi tänker att 11,6 m2 räcker. Det mindre allrummet bredvid är tänkt som lek/tv/allrum för barn så kan vi vuxna få vara i fred i det stora vardagsrummet :)
 
villafernstrom villafernstrom skrev:
Vi tänkte dela med oss av vår resa från egenritat lösvirkeshus till färdigt bygge. Är ni sugna på att se ännu mer, kika in på @villafernstrom på instagram! SVTs Husdrömmar kommer också följa vårt projekt och vi kommer vara med i säsongen 2021 :D Tjoho!

Vi har ritat på vårt hus i över ett år och kunnat bo i ett gammalt hus som ligger på tomten idag under tiden. Det kommer rivas senare. Vi köpte tomten för två år sedan så har lärt känna dess förutsättningar under tiden. "En himla massa vinklar och vrår" tänker säkert en del, men de finns alla där av någon speciell anledning :) Mer om det kommer längs vägen. Vi har hittills hunnit med sprängning, markarbeten, platta för sutterängdelen och snart är det dags att gjuta två av väggarna för densamma. De andra två kommer muras upp eftersom de ej får något marktryck.

Ska försöka hålla tråden uppdaterad men fler bilder kommer nog komma upp på vår instagram så följ oss gärna där! @villafernstrom
Spännande beskriv gärna hur processen såg ut för att rita huset???
Val av arkitekt? Dialog?
Tankar om vem som ska bygga?
Ekonomin upplägget?
 
  • Gilla
villafernstrom
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Spännande beskriv gärna hur processen såg ut för att rita huset???
Val av arkitekt? Dialog?
Tankar om vem som ska bygga?
Ekonomin upplägget?
Allt är ritat helt på egen hand, ingen arkitekt inblandad :) Vi har använt oss av papper/penna samt SketchUp både till skissandet samt bygglovsritningarna. Som nämnts i tidigare inlägg så tog vi hjälp av en konstruktör för att göra alla beräkningar för svävande taket, grund och andra konstruktionsritningar. Vi har haft stor nytta av att ha bott på tomten i cirka 2 år och lärt känna dess förutsättningar och hur vi vill nyttja den på bästa sätt. När vi satt planlösningen gick vi vidare med designen, materialval osv. Det befintliga huset kommer rivas när det nya står klart.

Det är delad entreprenad där vi handlar upp allt själva. Ekonomin håller vi för oss själva så länge men det kommer redovisas i programmet när husdrömmar sänds :)
 
  • Gilla
Klas Kallin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.