När vi ska dra om elen hemma skulle jag vilja ha nya, utanpåliggande strömbrytare av "gammal" modell.

Strömbrytare som egentligen ska vara infällda, men som sätts i en sån där ring för att kunna sättas utanpå, tycker jag inte är särskilt snygga. Gysinges bakelitströmbrytare tycker jag är mkt snygga, men dyra! Det blir en smärre förmögenhet om man ska ha såna i hela huset!

Men är detta verkligen de enda alternativen som finns? Infällda eller Gysinges?
 
Nej den serie som finns idag där man sätter en ring på och som du tänker på är kanske Eljos Renova, de blir lite klumpiga när de ska vara utanpåliggande.

De som Gysinge har kan du köpa betydligt billigare direkt från tillverkaren Manufactum (tror att det stavas så) Det är ett tyskt märke så det underlättar såklart om man kan tyska när man beställer men priserna är bättre. Jag har inte handlat själv men kolla deras hemsida.

Annars finns såklart alternativet att leta upp begagnade...finns på de flesta byggåtervinningar eller antik/loppis affärer...
 
Manuactum hittade jag utan problem, men de utanpåliggande strömbrytarna ser jag inte där? Bara de infällda, i porslin och bakelit?
 
Personligen tycker jag att Eljos Quick-Rot apparater passar bra även i gamla hus. Dom är små i måttet och man slipper dosan för utanpåliggande montage.

Vi drog om ALL el i huset. Hos oss har de gamla fungerande brytarna (20-tal) återmonterats, kompletterats med några Pello brytare från 50-talet? (oanvända) samt Eljos Quick-Rot. Passar bra ihop om man tänker på vilka brytare man sätter var. Man behöver ju inte lägga en förmögenhet på en brytare som skall sitta i ex. en kattvind...
 
Leta gamla brytare på skroten, rivningshus, byggnadsvårdsbytiker, loppisar. Kom ihåg att det är helt lagligt att instalera gamla brytare. (Gamla ojordade uttag är värre.) Skaffa sen en BRA och förstående elektriker som kan kolla att brytarna är OK. Porslinet i vissa kopplingskomponenter kan förlora en del av sin isolerande förmåga om det förvarats fuktigt under lång tid, mendet går bra att testa. Jag undrar (även om jag inte provat än) om inte porslinet i sådana fall skulle kunna torkas i ugnen - låg värme - lång tid. Skall testa om jag stöter på problemet.
Lycka till med letandet av brytare.
 
C
Klostergården skrev:
Kom ihåg att det är helt lagligt att instalera gamla brytare. (Gamla ojordade uttag är värre.)
Hmmm. En sak är att en befintlig anläggning som en gång byggts efter gällande regler inte behöver byggas om för bara för att reglerna ändras. En annan sak är nyinstallation/ombyggnad/tillbyggnad. I det fallet kan jag inte tänka mig något annat än att nu gällande regler måste följas. Och många gamla prylar uppfyller med största sannolikhet inte dagens regler.
 
Det finns just nu ett par begagnade till salu på Tradera :) Kolla under kategorin beslag och reservdelar.
 
cpalm skrev:
Och många gamla prylar uppfyller med största sannolikhet inte dagens regler.
Enligt vår favoritelektriker som är både noggrann och professionell (och dyr) är det inget "olagligt" med gamla brytare. De uppfyller dagens regler men det är bra att testa dem för att se att de är "friska". :)
 
För att återvända till ämnet, och med risk för att bli tjatig: Jag undrar om det finns nytillverkade att köpa, som är utanpåliggande (Byggfabriken och Manufacturum säljer infällda, så vitt jag kan se).

;)

 
Nytillverkade och utanpåliggande lär bli svårt att hitta, men nytillverkade i utanpåliggande dosa som ser gamla ut är Berkers serie 1930. Kolla på dom om det kan vara nått. Dosan har nummer 100101.

Fräsa in en dosa för strömställaren och sedan dra kabeln till den utanpåliggande då ??
 
JesperS skrev:
Fräsa in en dosa för strömställaren och sedan dra kabeln till den utanpåliggande då ??
Är inte så pigg på att fräsa alls i våra tvåhundraåriga timrade väggar med lerklining...

Skulle man kunna tänka sig att fälla in infällda strömbrytare i någon typ av träsockel, liknande socklarna som Gysinges utanpåliggande bakelitströmbrytare ska sitta på? Är det någon som provat?
 
Sara_B skrev:
Skulle man kunna tänka sig att fälla in infällda strömbrytare i någon typ av träsockel, liknande socklarna som Gysinges utanpåliggande bakelitströmbrytare ska sitta på? Är det någon som provat?
Har absolut inte provat, men idén är inte dum alls. Fram med svarven och fixa till några relativt djupa plattor ca 38 mm i vilka du fäller in en mindre djup ROT-dosa, t.ex. den gröna av dessa.

http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=4827

Utanpåliggande kablage till dosan är väl dock ett måste.
 
norrbottenstorpet skrev:
Fram med svarven och fixa till
Ja, jag tar fram den på en gång! Fast iofs, i uthuset hittar vi mycket spännande, skulle inte bli alltför förvånad om det finns en svarv där också någonstans... :D

Ska fundera vidare på detta, återkommer om jag kommer på något smart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.